Klassiske emne BOV og Luftmængde/massemåler
Redaktør: Moderatorer
-
M. Gade
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 04 jul 2007, 21:18
- Geografisk sted: Frederikshavn - I det kolde nordjylland
Klassiske emne BOV og Luftmængde/massemåler
Jeg har lige fået monteret turbo på min Mondeo, med alt hvad der nu skal være..
Men når jeg har skudt den af og kobler ud så bov lufter ud så går bilen ud.. og det er jo ikke sundt for turbo'en..
Bov'en er en bruno hansen og er dobbelt stemplet..
Men tror måske placeringen er forkert?? Har ikke så meget forstand på det igen så hjælp mig lige her..
Først har jeg luftfilteret, så luftmasse/mængdemåler(ved ikke hvilken det er), så går det ned i turbo'en, så ud fra turbo'en og ind i IC'en og så fra IC'en og ind i indsugningen. Og det er på det rør fra IC'en og hen til indsugningen bov'en sidder..
Men når jeg har skudt den af og kobler ud så bov lufter ud så går bilen ud.. og det er jo ikke sundt for turbo'en..
Bov'en er en bruno hansen og er dobbelt stemplet..
Men tror måske placeringen er forkert?? Har ikke så meget forstand på det igen så hjælp mig lige her..
Først har jeg luftfilteret, så luftmasse/mængdemåler(ved ikke hvilken det er), så går det ned i turbo'en, så ud fra turbo'en og ind i IC'en og så fra IC'en og ind i indsugningen. Og det er på det rør fra IC'en og hen til indsugningen bov'en sidder..
- duckstar
- Mester Medlem
- Indlæg: 784
- Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
- Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Du kan jo starte med at se om det overhovedet er bov'en der er dit problem. Afmonter den simpelthen og blænd hullet i røret og vacuumslangen af. Hvis motoren ikke går ud, har du sikret dig at bov'en er problemet. Den bør kunne køre med en dobbeltstemplet - er du sikker på den ér det? Kan den evt. justeres, din bov?
Hvis ikke, så er det trail and error. Prøve andre bov's af indtil du finder en der lukker hurtigt nok efter udluftning.
Den helt rigtige metode vil nok være at køre med en recirkulerende, så du ikke lukker luft ud atmosfærisk, som luftmængemåleren har målt og motorstyringen forventer kommer ind i maskineriet og ikke spildes på lyd..
Hvis ikke, så er det trail and error. Prøve andre bov's af indtil du finder en der lukker hurtigt nok efter udluftning.
Den helt rigtige metode vil nok være at køre med en recirkulerende, så du ikke lukker luft ud atmosfærisk, som luftmængemåleren har målt og motorstyringen forventer kommer ind i maskineriet og ikke spildes på lyd..
Vh. Anders
-
M. Gade
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 04 jul 2007, 21:18
- Geografisk sted: Frederikshavn - I det kolde nordjylland
- duckstar
- Mester Medlem
- Indlæg: 784
- Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
- Geografisk sted: Brønshøj/Husum
M. Gade skrev:Hvad er forskellen egentlig på en enkelt og en dobbelt stemplet ventil??
Det giver jo næsten sig selv. Enkelstemplede ventiler har bare ét stort stempel der står åben i tomgang når der er vacuum henover stemplet. De dobbeltstemplede har ud over det store stempel, et lille fjederpåvirket stempel, som ikke bliver suget op af vacuum og derfor lukker hullet til i tomgang. Det lille stempel er samtidig ikke med mere påvirkning end at trykket kan åbne den uden problemer, mens det store skal have vacuumhjælp...
Vh. Anders
-
M. Gade
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 04 jul 2007, 21:18
- Geografisk sted: Frederikshavn - I det kolde nordjylland
duckstar skrev:M. Gade skrev:Hvad er forskellen egentlig på en enkelt og en dobbelt stemplet ventil??
Det giver jo næsten sig selv. Enkelstemplede ventiler har bare ét stort stempel der står åben i tomgang når der er vacuum henover stemplet. De dobbeltstemplede har ud over det store stempel, et lille fjederpåvirket stempel, som ikke bliver suget op af vacuum og derfor lukker hullet til i tomgang. Det lille stempel er samtidig ikke med mere påvirkning end at trykket kan åbne den uden problemer, mens det store skal have vacuumhjælp...
Dejligt der var en der kunne komme med et konkret svar.. Takker..
- Saab-Daniel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1275
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
- Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
- Kontakt:
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
Min gør det også. Det er et spørgsmål om tilvænning. Jeg er begyndt at heel-toe når jeg kører, altså at gi' speederen et lille blip mens jeg bremser og nedgearer. Det holder motoren igang.
Du KUNNE prøve at stramme justeringsskruen lidt, hvis der er sådan en. Det hjalp noget kun på min, den var næsten ukørbar til at starte med, og gik ud bare jeg gassede op.
Du KUNNE prøve at stramme justeringsskruen lidt, hvis der er sådan en. Det hjalp noget kun på min, den var næsten ukørbar til at starte med, og gik ud bare jeg gassede op.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Virker den dobbeltstemplede som den skal kan det ikke være den.
Der kan sagtens køres med åben ventil og enkelstemplet, bare den er af rigtig kvalitet/konstrueret til formålet og justerbar. Er i øvrigt langt at foretrække IMO frem for dobbeltstemplet, hvor det øverste stempel ofte er i plastik. Her tænkes på levetid...
Men ordet dobbeltstemplet sælger ofte langt bedre...sådan er der jo så meget...
Der kan sagtens køres med åben ventil og enkelstemplet, bare den er af rigtig kvalitet/konstrueret til formålet og justerbar. Er i øvrigt langt at foretrække IMO frem for dobbeltstemplet, hvor det øverste stempel ofte er i plastik. Her tænkes på levetid...
Men ordet dobbeltstemplet sælger ofte langt bedre...sådan er der jo så meget...
-
M. Gade
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 04 jul 2007, 21:18
- Geografisk sted: Frederikshavn - I det kolde nordjylland
JakobM skrev:Virker den dobbeltstemplede som den skal kan det ikke være den.
Der kan sagtens køres med åben ventil og enkelstemplet, bare den er af rigtig kvalitet/konstrueret til formålet og justerbar. Er i øvrigt langt at foretrække IMO frem for dobbeltstemplet, hvor det øverste stempel ofte er i plastik. Her tænkes på levetid...
Men ordet dobbeltstemplet sælger ofte langt bedre...sådan er der jo så meget...
Ja den dobbeltstemplet virker perfekt.. men det er jo fordi den sidder efter luftmængdemåleren.. så den har jo fået at vide den har fået så og så meget luft ind men når jeg så skifter gear smider den jo alt luften ud igennem ventilen.. og så er der jo ikke mere luft i systemet som luftmængdemåleren tror der er.. og så går den ud..