Klassiske emne BOV og Luftmængde/massemåler

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
M. Gade
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 jul 2007, 21:18
Geografisk sted: Frederikshavn - I det kolde nordjylland

Klassiske emne BOV og Luftmængde/massemåler

#1 Indlæg af M. Gade »

Jeg har lige fået monteret turbo på min Mondeo, med alt hvad der nu skal være..
Men når jeg har skudt den af og kobler ud så bov lufter ud så går bilen ud.. og det er jo ikke sundt for turbo'en..
Bov'en er en bruno hansen og er dobbelt stemplet..
Men tror måske placeringen er forkert?? Har ikke så meget forstand på det igen så hjælp mig lige her..

Først har jeg luftfilteret, så luftmasse/mængdemåler(ved ikke hvilken det er), så går det ned i turbo'en, så ud fra turbo'en og ind i IC'en og så fra IC'en og ind i indsugningen. Og det er på det rør fra IC'en og hen til indsugningen bov'en sidder..
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#2 Indlæg af duckstar »

Du kan jo starte med at se om det overhovedet er bov'en der er dit problem. Afmonter den simpelthen og blænd hullet i røret og vacuumslangen af. Hvis motoren ikke går ud, har du sikret dig at bov'en er problemet. Den bør kunne køre med en dobbeltstemplet - er du sikker på den ér det? Kan den evt. justeres, din bov?

Hvis ikke, så er det trail and error. Prøve andre bov's af indtil du finder en der lukker hurtigt nok efter udluftning.

Den helt rigtige metode vil nok være at køre med en recirkulerende, så du ikke lukker luft ud atmosfærisk, som luftmængemåleren har målt og motorstyringen forventer kommer ind i maskineriet og ikke spildes på lyd..
Vh. Anders
M. Gade
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 jul 2007, 21:18
Geografisk sted: Frederikshavn - I det kolde nordjylland

#3 Indlæg af M. Gade »

Okay det prøver jeg.. men det jeg tænkte var jo netop som du siger at luftmængdemåleren tror jo den har fået noget luft, men det lukker bov'en jo bare ud..
Hvad er forskellen egentlig på en enkelt og en dobbelt stemplet ventil??
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#4 Indlæg af duckstar »

M. Gade skrev:Hvad er forskellen egentlig på en enkelt og en dobbelt stemplet ventil??


Det giver jo næsten sig selv. Enkelstemplede ventiler har bare ét stort stempel der står åben i tomgang når der er vacuum henover stemplet. De dobbeltstemplede har ud over det store stempel, et lille fjederpåvirket stempel, som ikke bliver suget op af vacuum og derfor lukker hullet til i tomgang. Det lille stempel er samtidig ikke med mere påvirkning end at trykket kan åbne den uden problemer, mens det store skal have vacuumhjælp...
Vh. Anders
M. Gade
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 jul 2007, 21:18
Geografisk sted: Frederikshavn - I det kolde nordjylland

#5 Indlæg af M. Gade »

duckstar skrev:
M. Gade skrev:Hvad er forskellen egentlig på en enkelt og en dobbelt stemplet ventil??


Det giver jo næsten sig selv. Enkelstemplede ventiler har bare ét stort stempel der står åben i tomgang når der er vacuum henover stemplet. De dobbeltstemplede har ud over det store stempel, et lille fjederpåvirket stempel, som ikke bliver suget op af vacuum og derfor lukker hullet til i tomgang. Det lille stempel er samtidig ikke med mere påvirkning end at trykket kan åbne den uden problemer, mens det store skal have vacuumhjælp...


Dejligt der var en der kunne komme med et konkret svar.. Takker.. :D
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#6 Indlæg af Saab-Daniel »

Så længe du kører med åben ventil, tror jeg det vil give dig et problem som det ovenstående... Det kan reddes med et lille blip på speederen inden bilen når tomgang... Det er irriterende, ja, men gerne konsekvensen når man kører med åben bov på en bil med luftmassemåler...
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#7 Indlæg af Runesm »

Min gør det også. Det er et spørgsmål om tilvænning. Jeg er begyndt at heel-toe når jeg kører, altså at gi' speederen et lille blip mens jeg bremser og nedgearer. Det holder motoren igang.

Du KUNNE prøve at stramme justeringsskruen lidt, hvis der er sådan en. Det hjalp noget kun på min, den var næsten ukørbar til at starte med, og gik ud bare jeg gassede op.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#8 Indlæg af JPP »

Virker den dobbeltstemplede som den skal kan det ikke være den.
Der kan sagtens køres med åben ventil og enkelstemplet, bare den er af rigtig kvalitet/konstrueret til formålet og justerbar. Er i øvrigt langt at foretrække IMO frem for dobbeltstemplet, hvor det øverste stempel ofte er i plastik. Her tænkes på levetid...
Men ordet dobbeltstemplet sælger ofte langt bedre...sådan er der jo så meget...
M. Gade
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 jul 2007, 21:18
Geografisk sted: Frederikshavn - I det kolde nordjylland

#9 Indlæg af M. Gade »

JakobM skrev:Virker den dobbeltstemplede som den skal kan det ikke være den.
Der kan sagtens køres med åben ventil og enkelstemplet, bare den er af rigtig kvalitet/konstrueret til formålet og justerbar. Er i øvrigt langt at foretrække IMO frem for dobbeltstemplet, hvor det øverste stempel ofte er i plastik. Her tænkes på levetid...
Men ordet dobbeltstemplet sælger ofte langt bedre...sådan er der jo så meget...


Ja den dobbeltstemplet virker perfekt.. men det er jo fordi den sidder efter luftmængdemåleren.. så den har jo fået at vide den har fået så og så meget luft ind men når jeg så skifter gear smider den jo alt luften ud igennem ventilen.. og så er der jo ikke mere luft i systemet som luftmængdemåleren tror der er.. og så går den ud..
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

#10 Indlæg af tyson2 »

Burde det ik kunne virke hvis man trykker igennem luftmængdemåleren og har ventilen først? Har overvejet det på min egen, den går også ud når der er vacuum.
Besvar