Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 04:04

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 08 aug 2007, 21:52 
Offline

Tilmeldt: 04 jul 2007, 20:18
Indlæg: 6
Geografisk sted: Frederikshavn - I det kolde nordjylland
Jeg har lige fået monteret turbo på min Mondeo, med alt hvad der nu skal være..
Men når jeg har skudt den af og kobler ud så bov lufter ud så går bilen ud.. og det er jo ikke sundt for turbo'en..
Bov'en er en bruno hansen og er dobbelt stemplet..
Men tror måske placeringen er forkert?? Har ikke så meget forstand på det igen så hjælp mig lige her..

Først har jeg luftfilteret, så luftmasse/mængdemåler(ved ikke hvilken det er), så går det ned i turbo'en, så ud fra turbo'en og ind i IC'en og så fra IC'en og ind i indsugningen. Og det er på det rør fra IC'en og hen til indsugningen bov'en sidder..


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 aug 2007, 07:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Indlæg: 784
Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Du kan jo starte med at se om det overhovedet er bov'en der er dit problem. Afmonter den simpelthen og blænd hullet i røret og vacuumslangen af. Hvis motoren ikke går ud, har du sikret dig at bov'en er problemet. Den bør kunne køre med en dobbeltstemplet - er du sikker på den ér det? Kan den evt. justeres, din bov?

Hvis ikke, så er det trail and error. Prøve andre bov's af indtil du finder en der lukker hurtigt nok efter udluftning.

Den helt rigtige metode vil nok være at køre med en recirkulerende, så du ikke lukker luft ud atmosfærisk, som luftmængemåleren har målt og motorstyringen forventer kommer ind i maskineriet og ikke spildes på lyd..

_________________
Vh. Anders


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 aug 2007, 08:33 
Offline

Tilmeldt: 04 jul 2007, 20:18
Indlæg: 6
Geografisk sted: Frederikshavn - I det kolde nordjylland
Okay det prøver jeg.. men det jeg tænkte var jo netop som du siger at luftmængdemåleren tror jo den har fået noget luft, men det lukker bov'en jo bare ud..
Hvad er forskellen egentlig på en enkelt og en dobbelt stemplet ventil??


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 aug 2007, 08:39 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Indlæg: 784
Geografisk sted: Brønshøj/Husum
M. Gade skrev:
Hvad er forskellen egentlig på en enkelt og en dobbelt stemplet ventil??


Det giver jo næsten sig selv. Enkelstemplede ventiler har bare ét stort stempel der står åben i tomgang når der er vacuum henover stemplet. De dobbeltstemplede har ud over det store stempel, et lille fjederpåvirket stempel, som ikke bliver suget op af vacuum og derfor lukker hullet til i tomgang. Det lille stempel er samtidig ikke med mere påvirkning end at trykket kan åbne den uden problemer, mens det store skal have vacuumhjælp...

_________________
Vh. Anders


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 aug 2007, 08:54 
Offline

Tilmeldt: 04 jul 2007, 20:18
Indlæg: 6
Geografisk sted: Frederikshavn - I det kolde nordjylland
duckstar skrev:
M. Gade skrev:
Hvad er forskellen egentlig på en enkelt og en dobbelt stemplet ventil??


Det giver jo næsten sig selv. Enkelstemplede ventiler har bare ét stort stempel der står åben i tomgang når der er vacuum henover stemplet. De dobbeltstemplede har ud over det store stempel, et lille fjederpåvirket stempel, som ikke bliver suget op af vacuum og derfor lukker hullet til i tomgang. Det lille stempel er samtidig ikke med mere påvirkning end at trykket kan åbne den uden problemer, mens det store skal have vacuumhjælp...


Dejligt der var en der kunne komme med et konkret svar.. Takker.. :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 aug 2007, 09:17 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Så længe du kører med åben ventil, tror jeg det vil give dig et problem som det ovenstående... Det kan reddes med et lille blip på speederen inden bilen når tomgang... Det er irriterende, ja, men gerne konsekvensen når man kører med åben bov på en bil med luftmassemåler...
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 aug 2007, 17:29 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
Min gør det også. Det er et spørgsmål om tilvænning. Jeg er begyndt at heel-toe når jeg kører, altså at gi' speederen et lille blip mens jeg bremser og nedgearer. Det holder motoren igang.

Du KUNNE prøve at stramme justeringsskruen lidt, hvis der er sådan en. Det hjalp noget kun på min, den var næsten ukørbar til at starte med, og gik ud bare jeg gassede op.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 aug 2007, 19:46 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Virker den dobbeltstemplede som den skal kan det ikke være den.
Der kan sagtens køres med åben ventil og enkelstemplet, bare den er af rigtig kvalitet/konstrueret til formålet og justerbar. Er i øvrigt langt at foretrække IMO frem for dobbeltstemplet, hvor det øverste stempel ofte er i plastik. Her tænkes på levetid...
Men ordet dobbeltstemplet sælger ofte langt bedre...sådan er der jo så meget...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 aug 2007, 14:44 
Offline

Tilmeldt: 04 jul 2007, 20:18
Indlæg: 6
Geografisk sted: Frederikshavn - I det kolde nordjylland
JakobM skrev:
Virker den dobbeltstemplede som den skal kan det ikke være den.
Der kan sagtens køres med åben ventil og enkelstemplet, bare den er af rigtig kvalitet/konstrueret til formålet og justerbar. Er i øvrigt langt at foretrække IMO frem for dobbeltstemplet, hvor det øverste stempel ofte er i plastik. Her tænkes på levetid...
Men ordet dobbeltstemplet sælger ofte langt bedre...sådan er der jo så meget...


Ja den dobbeltstemplet virker perfekt.. men det er jo fordi den sidder efter luftmængdemåleren.. så den har jo fået at vide den har fået så og så meget luft ind men når jeg så skifter gear smider den jo alt luften ud igennem ventilen.. og så er der jo ikke mere luft i systemet som luftmængdemåleren tror der er.. og så går den ud..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 aug 2007, 19:29 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Burde det ik kunne virke hvis man trykker igennem luftmængdemåleren og har ventilen først? Har overvejet det på min egen, den går også ud når der er vacuum.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 62 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team