Dobbelt Karb Dysse
Redaktør: Moderatorer
-
Krik
- Nyt Medlem
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 16 mar 2006, 00:54
Dobbelt Karb Dysse
jeg har en lille 1360ccm motor. hvor der kun er to indsugning kanaler. har fået af vide jeg skulle smide en 45mm dobbelt karb på. da den er blevet portet og fået en knast. men er der nogen der kan sige hvilke dysser der ca skal sidde i sådan en fætter. vil bare ikke starte for mageret op. så kan de blive justeret ind når den skal rulles..
mvh
Jens K
mvh
Jens K
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Det skulle vel ikke være en BLMC/MG A / A+ motor der er boret op fra 1275cc/1290cc til 1360cc ??
Den køre med siamesiske indsugningskanaler og der er en del der har forsøgt at bygge indsprøjtning på dem men det er vidst ikke lige så nemt som det lyder (med mindre der er tale om et monopoint system)
når man forsøger sig med "multi"-point, ja der er så 2 steder i stedet for 1 så man kan vel kalde dem for multi
Jeg ved at Rover & MG på de sidste A+ modeller havde noget multipoint
I alle tilfælde minder dit projekt meget om en tunet A motor så gå en tur på biblioteket og lån:
- En bog af A.Graham Bell
kan ikke huske om det er i
"4-stroke performance tuning"
eller i
"Engine Management: Optimising Carburettors, Fuel Injection and Ignition Systemsen"
eller i en af hans andre bøger der er en del god info om denne motor og bagi er der lidt om indysning af webber'e på de forskellige gamle biler
og lån samtidigt
- Tuning the A-Series Engine: The Definitive Manual on Tuning for Performance or Economy af David Vizard
Den køre med siamesiske indsugningskanaler og der er en del der har forsøgt at bygge indsprøjtning på dem men det er vidst ikke lige så nemt som det lyder (med mindre der er tale om et monopoint system)
når man forsøger sig med "multi"-point, ja der er så 2 steder i stedet for 1 så man kan vel kalde dem for multi
Jeg ved at Rover & MG på de sidste A+ modeller havde noget multipoint
I alle tilfælde minder dit projekt meget om en tunet A motor så gå en tur på biblioteket og lån:
- En bog af A.Graham Bell
kan ikke huske om det er i
"4-stroke performance tuning"
eller i
"Engine Management: Optimising Carburettors, Fuel Injection and Ignition Systemsen"
eller i en af hans andre bøger der er en del god info om denne motor og bagi er der lidt om indysning af webber'e på de forskellige gamle biler
og lån samtidigt
- Tuning the A-Series Engine: The Definitive Manual on Tuning for Performance or Economy af David Vizard
-
Krik
- Nyt Medlem
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 16 mar 2006, 00:54
Det er en ombygget Kadett 12s motor. men regner med at lure i en bog der heder 4 stroke tuning (tror jeg det er den heder) men hvis der lige var nogen, der kunne sige ca størrelse på dysser. ville det være lækkert.
Har også snakket med westspeed, om spjældhuse men det er også mange penge. at smide i et i forvejen dyrt projekt. men mener han snakkede om at kunne smide fire dysser i sådan en top
Har også snakket med westspeed, om spjældhuse men det er også mange penge. at smide i et i forvejen dyrt projekt. men mener han snakkede om at kunne smide fire dysser i sådan en top
-
Slavteren
- Mester Medlem
- Indlæg: 1320
- Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
- Geografisk sted: Maribo
- Kontakt:
en dejlig ohv maskine! men pas på, de er ikke glade for alt for meget gas, og jeg snakker af erfaring! til at starte med skal du jo finde ud af hvad karburator du vil køre med, weber delorto osv.
har du manifold til det? de findes nemlig, men er sjældne nok til at jeg absolut aldrig skal af med mit.
du skal som minimum sikre dig at der sidder forrør/ manifold på med 2 rør da 1 rørs modellen slet ikke kan komme af med det, du skriver jo ikke om det er en c,d eller e model du har gang i.
lige den motor er da oplagt til et sæt spjælde fra en 2 benet motorcykel.. det letter også manifolds arbejdet en del...
har du manifold til det? de findes nemlig, men er sjældne nok til at jeg absolut aldrig skal af med mit.
du skal som minimum sikre dig at der sidder forrør/ manifold på med 2 rør da 1 rørs modellen slet ikke kan komme af med det, du skriver jo ikke om det er en c,d eller e model du har gang i.
lige den motor er da oplagt til et sæt spjælde fra en 2 benet motorcykel.. det letter også manifolds arbejdet en del...
-
Slavteren
- Mester Medlem
- Indlæg: 1320
- Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
- Geografisk sted: Maribo
- Kontakt:
nu er det lang tid siden jeg rodede med dem, er heldigvis blevet klogere siden..
en af de største fejl jeg lavede var manglende oliekøling
den næststørste var knækkede bolte til vippearmene pga for mange omdrejninger.. de kan nemlig godt tage en helvedes masse omdrejninger, du skal bare tænke på at det grundlæggende er en motor tilbage fra 30'erne.
min var med 40mm weber og en bearbejdet top, og det var rigeligt, en kamerat der lånte weberen skrottede 3 gearkasser tror jeg nok det var og en motor eller 2, sandsynligvis også pga for mange omdrejninger.
45mm vil nok være alt for stort, især hvis du ikke laver andet end det du skriver ved motoren.. den har ikke ligefrem for meget bundtræk i forvejen. til gengæld vil jeg siger at weberen allene gir en helt anden motor, og en bearbejdet top også kan mærkes.
er det noget du vil viddere med burde du kigge efter en vauxhall chevette motor i stedet. den har godt nok den lave n komp. men det kan jo planes ned, til gengæld har den 100cc mere og 1mm større ventiler. så passer den 45mm nok også bedre.
et tysk firma laver nye knaster til dem, kan bare ikke huske hvem det er lige nu
en af de største fejl jeg lavede var manglende oliekøling
min var med 40mm weber og en bearbejdet top, og det var rigeligt, en kamerat der lånte weberen skrottede 3 gearkasser tror jeg nok det var og en motor eller 2, sandsynligvis også pga for mange omdrejninger.
45mm vil nok være alt for stort, især hvis du ikke laver andet end det du skriver ved motoren.. den har ikke ligefrem for meget bundtræk i forvejen. til gengæld vil jeg siger at weberen allene gir en helt anden motor, og en bearbejdet top også kan mærkes.
er det noget du vil viddere med burde du kigge efter en vauxhall chevette motor i stedet. den har godt nok den lave n komp. men det kan jo planes ned, til gengæld har den 100cc mere og 1mm større ventiler. så passer den 45mm nok også bedre.
et tysk firma laver nye knaster til dem, kan bare ikke huske hvem det er lige nu
-
Krik
- Nyt Medlem
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 16 mar 2006, 00:54
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Du kan jo prøve at købe- låne denne bog.
Her er et godt afsnit om dysning af karburatorer, når man starter fra nul.
http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stor ... &langId=-1
MVH
Morten
Her er et godt afsnit om dysning af karburatorer, når man starter fra nul.
http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stor ... &langId=-1
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
@ Krik
1360ccm motor med kun er to indsugning kanaler
45mm dobbelt karb
En motor med Siametisk Indsugning på 1,36L og med en 45 mm weber vil have sit optimale arbejdsområde omkring 7,3-7,4Krpm (~7350rpm)
beregnet udfra størrelsen på din karburator din motor volume og det at den har Siametiske indsugningsporte
formlen der er brugt er:
v = motorvolumen i L
n= antal cylinder
0,8 = ét spjældhus pr cyl
0,9 = ét spjæld føder en siametisk port
Men der er en del faktore der spiller ind bla. Venturi størrelse & din tuning deriblandt din portning og valg af knast
1360ccm motor med kun er to indsugning kanaler
45mm dobbelt karb
En motor med Siametisk Indsugning på 1,36L og med en 45 mm weber vil have sit optimale arbejdsområde omkring 7,3-7,4Krpm (~7350rpm)
beregnet udfra størrelsen på din karburator din motor volume og det at den har Siametiske indsugningsporte
formlen der er brugt er:
Kode: Vælg alt
Kaburator Ø i mm = 0,8 - 0,9 * (v*rpm/n)^½ v = motorvolumen i L
n= antal cylinder
0,8 = ét spjældhus pr cyl
0,9 = ét spjæld føder en siametisk port
Men der er en del faktore der spiller ind bla. Venturi størrelse & din tuning deriblandt din portning og valg af knast