Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 00:32

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Nyt Medlem

jeg har en lille 1360ccm motor. hvor der kun er to indsugning kanaler. har fået af vide jeg skulle smide en 45mm dobbelt karb på. da den er blevet portet og fået en knast. men er der nogen der kan sige hvilke dysser der ca skal sidde i sådan en fætter. vil bare ikke starte for mageret op. så kan de blive justeret ind når den skal rulles..

mvh
Jens K

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Det skulle vel ikke være en BLMC/MG A / A+ motor der er boret op fra 1275cc/1290cc til 1360cc ??

Den køre med siamesiske indsugningskanaler og der er en del der har forsøgt at bygge indsprøjtning på dem men det er vidst ikke lige så nemt som det lyder (med mindre der er tale om et monopoint system)
når man forsøger sig med "multi"-point, ja der er så 2 steder i stedet for 1 så man kan vel kalde dem for multi :roll:

Jeg ved at Rover & MG på de sidste A+ modeller havde noget multipoint

I alle tilfælde minder dit projekt meget om en tunet A motor så gå en tur på biblioteket og lån:

- En bog af A.Graham Bell
kan ikke huske om det er i

"4-stroke performance tuning"
eller i
"Engine Management: Optimising Carburettors, Fuel Injection and Ignition Systemsen"

eller i en af hans andre bøger der er en del god info om denne motor og bagi er der lidt om indysning af webber'e på de forskellige gamle biler

og lån samtidigt

- Tuning the A-Series Engine: The Definitive Manual on Tuning for Performance or Economy af David Vizard

Titel:
Nyt Medlem

Det er en ombygget Kadett 12s motor. men regner med at lure i en bog der heder 4 stroke tuning (tror jeg det er den heder) men hvis der lige var nogen, der kunne sige ca størrelse på dysser. ville det være lækkert.

Har også snakket med westspeed, om spjældhuse men det er også mange penge. at smide i et i forvejen dyrt projekt. men mener han snakkede om at kunne smide fire dysser i sådan en top

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
en dejlig ohv maskine! men pas på, de er ikke glade for alt for meget gas, og jeg snakker af erfaring! til at starte med skal du jo finde ud af hvad karburator du vil køre med, weber delorto osv.

har du manifold til det? de findes nemlig, men er sjældne nok til at jeg absolut aldrig skal af med mit.

du skal som minimum sikre dig at der sidder forrør/ manifold på med 2 rør da 1 rørs modellen slet ikke kan komme af med det, du skriver jo ikke om det er en c,d eller e model du har gang i.

lige den motor er da oplagt til et sæt spjælde fra en 2 benet motorcykel.. det letter også manifolds arbejdet en del...

www.slavteren.tk

Titel:
Nyt Medlem

det er 45mm dellorto. jeg får en gut til at svejse en indsugnings manifold. og udstødning bliver der også lavet en ny af engang... nu skrev du de ikke skulle ha formeget gas hvad er det svage punkt ???

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
nu er det lang tid siden jeg rodede med dem, er heldigvis blevet klogere siden..

en af de største fejl jeg lavede var manglende oliekøling :damn: den næststørste var knækkede bolte til vippearmene pga for mange omdrejninger.. de kan nemlig godt tage en helvedes masse omdrejninger, du skal bare tænke på at det grundlæggende er en motor tilbage fra 30'erne.

min var med 40mm weber og en bearbejdet top, og det var rigeligt, en kamerat der lånte weberen skrottede 3 gearkasser tror jeg nok det var og en motor eller 2, sandsynligvis også pga for mange omdrejninger.

45mm vil nok være alt for stort, især hvis du ikke laver andet end det du skriver ved motoren.. den har ikke ligefrem for meget bundtræk i forvejen. til gengæld vil jeg siger at weberen allene gir en helt anden motor, og en bearbejdet top også kan mærkes.

er det noget du vil viddere med burde du kigge efter en vauxhall chevette motor i stedet. den har godt nok den lave n komp. men det kan jo planes ned, til gengæld har den 100cc mere og 1mm større ventiler. så passer den 45mm nok også bedre.

et tysk firma laver nye knaster til dem, kan bare ikke huske hvem det er lige nu :grr:

www.slavteren.tk

Titel:
Nyt Medlem

min motor er boret op. ændret slaglængden. og fået stempler og plajlstængere fra toyota 1.6 motor. portet og polert top. anden knast og større ventiler. og selvfølgelig balanceret. boltene i toppen skulle kunne holde til ca 7500 rpm. er klar til at starte den i dag :twisted:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Du kan jo prøve at købe- låne denne bog.
Her er et godt afsnit om dysning af karburatorer, når man starter fra nul.

http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stor ... &langId=-1

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

@ Krik

1360ccm motor med kun er to indsugning kanaler
45mm dobbelt karb

En motor med Siametisk Indsugning på 1,36L og med en 45 mm weber vil have sit optimale arbejdsområde omkring 7,3-7,4Krpm (~7350rpm)
beregnet udfra størrelsen på din karburator din motor volume og det at den har Siametiske indsugningsporte

formlen der er brugt er:
Kode:
Kaburator Ø i mm = 0,8 - 0,9 * (v*rpm/n)^½

v = motorvolumen i L
n= antal cylinder
0,8 = ét spjældhus pr cyl
0,9 = ét spjæld føder en siametisk port

Men der er en del faktore der spiller ind bla. Venturi størrelse & din tuning deriblandt din portning og valg af knast

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time