benzin teori...
Redaktør: Moderatorer
-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland
benzin teori...
brændtallet for div forskellige oktaner benzin er forskelligt, det ved vi, men hvad har det at sige?
jeg vil jo mene at hvis 100 oktan brænder langsommere end 95 så burde man vel tabe effekt på at hælde et højere oktan tal på uden at foretænde tidligere, men har jeg ret?
venlig hilsen Lasse
jeg vil jo mene at hvis 100 oktan brænder langsommere end 95 så burde man vel tabe effekt på at hælde et højere oktan tal på uden at foretænde tidligere, men har jeg ret?
venlig hilsen Lasse
Brap brap brap...


-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
Hvad er det for et "brændtal" du får opgivet der Lasse?
http://www.shell.com/home/page/dk-da/pr ... _1510.html
http://www.shell.com/home/page/dk-da/pr ... _1510.html
-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
Yugo Turbo skrev:ja det ved jeg jo ikke, men jeg ved at 95 brænder hurtigere end 98 og det er det jeg mener med det.
Ok.... Det er så ny "viden" for mig så det vil jeg ikke gøre mig klog på.
Jeg vil så til gengæld henlede opmærksomheden på at blandingsforholdet på ingen måde er uden betydning for hvor hortigt forbrændingen af benzinen sker.
(Lig mærke til den diskrete brug af "" som hendleder opmærksomheden på en vis ironi)
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Der tror jeg du går galt i byen lasse min ven... Oktan tallet er ikke et tal for hvor hurtigt eller langsomt benzin brænder men hvor villig bensinen er til at tænde... Det vil sige du kan hæve kompressionen på motoren (eksempelvis med en turbo/kompressor eller mere ladetryk) og dermed hæve temperaturen i forbrændingskammeret... hælder du en for letantændelig benzin i det regnestykke så vil du få pre-ignition (tændingsbanken) hvis du i samme motor ved samme belastning (tændning osv.) bruger en højere oktan vil du kunne fjerne tændningsbanken...
ellers så prøv at læs op på (RON) Research Octane Number
ellers så prøv at læs op på (RON) Research Octane Number
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
tinasmartin skrev:hælder du en for letantændelig benzin i det regnestykke så vil du få pre-ignition (tændingsbanken) hvis du i samme motor ved samme belastning (tændning osv.) bruger en højere oktan vil du kunne fjerne tændningsbanken...
Hehe... Ja... Og her kan der faktisk diskuteres lidt igen. For - Er tændingsbanken nu også det samme som pre-ignition? Ikke at en sådan debat ville være så pokkers rellevant, men jeg har da set teorier der skelner mellem pre-ignition og tændingsbanken.
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Havneren skrev:Ikke at en sådan debat ville være så pokkers rellevant
ja men så lader vi den ligge...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
tinasmartin skrev:Havneren skrev:Ikke at en sådan debat ville være så pokkers rellevant
ja men så lader vi den ligge...
Ærgeligt da de to fænomener er fundamentalt så forskellige som æbler og pærer...
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
makzimuz
- Junior Medlem
- Indlæg: 59
- Tilmeldt: 08 sep 2005, 00:10
- Geografisk sted: Østjylland
Bare lige info til alle
Pre-ignition: http://en.wikipedia.org/wiki/Pre-ignition
knock : http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_knocking
Pre-ignition: http://en.wikipedia.org/wiki/Pre-ignition
knock : http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_knocking
You hav too lose kontrol, too find the edge...
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00