Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 05:08

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 03 jul 2007, 22:06 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
brændtallet for div forskellige oktaner benzin er forskelligt, det ved vi, men hvad har det at sige?

jeg vil jo mene at hvis 100 oktan brænder langsommere end 95 så burde man vel tabe effekt på at hælde et højere oktan tal på uden at foretænde tidligere, men har jeg ret?

venlig hilsen Lasse

_________________
Brap brap brap...
Billede


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jul 2007, 07:54 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Hvad er det for et "brændtal" du får opgivet der Lasse?

http://www.shell.com/home/page/dk-da/pr ... _1510.html

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jul 2007, 18:46 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
ja det ved jeg jo ikke, men jeg ved at 95 brænder hurtigere end 98 og det er det jeg mener med det.

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jul 2007, 19:48 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Yugo Turbo skrev:
ja det ved jeg jo ikke, men jeg ved at 95 brænder hurtigere end 98 og det er det jeg mener med det.


Ok.... Det er så ny "viden" for mig så det vil jeg ikke gøre mig klog på.

Jeg vil så til gengæld henlede opmærksomheden på at blandingsforholdet på ingen måde er uden betydning for hvor hortigt forbrændingen af benzinen sker.

(Lig mærke til den diskrete brug af "" som hendleder opmærksomheden på en vis ironi)

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jul 2007, 19:53 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Der tror jeg du går galt i byen lasse min ven... Oktan tallet er ikke et tal for hvor hurtigt eller langsomt benzin brænder men hvor villig bensinen er til at tænde... Det vil sige du kan hæve kompressionen på motoren (eksempelvis med en turbo/kompressor eller mere ladetryk) og dermed hæve temperaturen i forbrændingskammeret... hælder du en for letantændelig benzin i det regnestykke så vil du få pre-ignition (tændingsbanken) hvis du i samme motor ved samme belastning (tændning osv.) bruger en højere oktan vil du kunne fjerne tændningsbanken...


ellers så prøv at læs op på (RON) Research Octane Number

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jul 2007, 20:03 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
tinasmartin skrev:
hælder du en for letantændelig benzin i det regnestykke så vil du få pre-ignition (tændingsbanken) hvis du i samme motor ved samme belastning (tændning osv.) bruger en højere oktan vil du kunne fjerne tændningsbanken...


Hehe... Ja... Og her kan der faktisk diskuteres lidt igen. For - Er tændingsbanken nu også det samme som pre-ignition? Ikke at en sådan debat ville være så pokkers rellevant, men jeg har da set teorier der skelner mellem pre-ignition og tændingsbanken.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jul 2007, 21:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Havneren skrev:
Ikke at en sådan debat ville være så pokkers rellevant


ja men så lader vi den ligge... :|

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jul 2007, 22:25 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
tinasmartin skrev:
Havneren skrev:
Ikke at en sådan debat ville være så pokkers rellevant


ja men så lader vi den ligge... :|


Ærgeligt da de to fænomener er fundamentalt så forskellige som æbler og pærer...

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 jul 2007, 15:43 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 07 sep 2005, 23:10
Indlæg: 59
Geografisk sted: Østjylland
Bare lige info til alle
Pre-ignition: http://en.wikipedia.org/wiki/Pre-ignition
knock : http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_knocking

_________________
You hav too lose kontrol, too find the edge...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 jul 2007, 18:06 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Nemlig ja... Men det er sku tit at folk slår det ind under det samme.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 43 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team