placering af turbo

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
RG
Junior Medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 30 okt 2005, 10:28

placering af turbo

#1 Indlæg af RG »

Hvor langt ned på udstødning kan den placeres. Fordele og ulemper?
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#2 Indlæg af klyfax »

Altså amerikaner har det med at smide den på udstødnings systemet i stedet for bagpotten. Altså aller bagest. Ulempen er vel at der er sindsygt meget tryk tab på indsugnings siden, og at varmen i udstødning ik er lige så høj, så man ik for så højt et tryk til turboen.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#3 Indlæg af lqs »

tabet.... på indsugningsluften der har været igennem kompressorsiden af turboladeren, behover bestemt ikke være højere end ved en mere alm placering. længden i cm og antal bøj behøver ikke være højt heller. varmen.... på udstødningsgassen.... det er hastigheden og vægten af gassen der driver turbinen. ikke temperaturen. heller ikke selv om en maskinmester har fortalt sådan! det er et spørgsmål om at lave en klog løsning. turbinen kommer naturligvis til at køre på rent flow, ikke pulser til hjælp til hurtigere spool op. til gengæld er der mulighed for højere topydelse. på en baghjulstrukken bil til dragrace er helt ude bagved faktisk en meget naturlig løsning. til en forhjulstrykken gadebil er det slet ikke så naturligt! et interesant emne der først lige er ved at blive aktuelt i europa. MVH søren
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#4 Indlæg af klyfax »

lqs skrev:tabet.... på indsugningsluften der har været igennem kompressorsiden af turboladeren, behover bestemt ikke være højere end ved en mere alm placering. længden i cm og antal bøj behøver ikke være højt heller. varmen.... på udstødningsgassen.... det er hastigheden og vægten af gassen der driver turbinen. ikke temperaturen. heller ikke selv om en maskinmester har fortalt sådan! det er et spørgsmål om at lave en klog løsning. turbinen kommer naturligvis til at køre på rent flow, ikke pulser til hjælp til hurtigere spool op. til gengæld er der mulighed for højere topydelse. på en baghjulstrukken bil til dragrace er helt ude bagved faktisk en meget naturlig løsning. til en forhjulstrykken gadebil er det slet ikke så naturligt! et interesant emne der først lige er ved at blive aktuelt i europa. MVH søren


Hvordan kan det være naturligt at placere turboen der ude? Lang vandring giver tryktab, det har det altid gjordt. Hvis ik det gav så meget tryktab så det ik kunne ses på en HK test, hvorfor er der så ik flere fabrikker der montere den der ude? Bla. Subaru som er kendt for at lave motor opbygningere som er baseret på effekt og ik økonomi?

Selvfølgelig er det hastigheden og vægten af gassen. Men nå gassen er meget meget varm fylder den mere og det giver mere flow. Det har det også altid gjordt.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#5 Indlæg af Havneren »

lqs skrev:tabet.... på indsugningsluften der har været igennem kompressorsiden af turboladeren, behover bestemt ikke være højere end ved en mere alm placering. længden i cm og antal bøj behøver ikke være højt heller. varmen.... på udstødningsgassen.... det er hastigheden og vægten af gassen der driver turbinen. ikke temperaturen. heller ikke selv om en maskinmester har fortalt sådan! det er et spørgsmål om at lave en klog løsning. turbinen kommer naturligvis til at køre på rent flow, ikke pulser til hjælp til hurtigere spool op. til gengæld er der mulighed for højere topydelse. på en baghjulstrukken bil til dragrace er helt ude bagved faktisk en meget naturlig løsning. til en forhjulstrykken gadebil er det slet ikke så naturligt! et interesant emne der først lige er ved at blive aktuelt i europa. MVH søren


Turbinen drives af energi - En energi forskel over turbinen. Helt inde ved turbinehjulet i udstødningshuset er det korrekt er det er hastigheden af gassen og dennes vægt (Energi) som påvirker hjulet. Men turbineHUSET er designet til at konvertere trykenergi til hastighedsenergi. Det betyder at jo højere tryk man har ved turbinehusetsindløb, jo højere hastighed har man til at påvirke turbinehjulet. Nu er det jo så sådan at tryk og temperatur i dette senario hænger sammen (DERFOR KAN MASKINMESTRE OGSÅ BRUGE TEMPERATUREN TIL AT REGNE PÅ SÅDAN NOGLE TING).

Hvis man vil spekulere i at øge gashastigheden med et mindre rør ud til turbinen - Så stiger trykTABET i røret og det vil være tabet energi. Overdriver man så og siger jammen så laver vi det satme bare mega stort! Jammen så får røret en stor overflade og man vil midste meget varme = meget tryk = meget hastighed.

Tingene hænger uløseligt sammen (Energi er energi) - Maskinmester eller ej.
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#6 Indlæg af luske »

ehh hvordan gør amerikanerne egentlig med oliereturen ??

MVH Luske
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#7 Indlæg af Morten VJ »

Med en el pumpe,
Her er en beskrivelse af systemet.
http://www.superchevy.com/technical/eng ... 411sc_sts/

Nogen der har tænkt på turbolag, det må blive meget stort. :shock:

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#8 Indlæg af møffe »

jeg mener at der er optagelser med sådanne opbygninger på streetfire.net og husker jeg ikke helt galt så er feks "lag" ikke så stort et problem, jeg mener at man skal søge på remote turbo eller sådan noget.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

..

#9 Indlæg af BANDIT »

kan slet ikk se meningen i at putte den hen bagi, det er mere besværligt med rørføring osv
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

Re: ..

#10 Indlæg af luske »

BANDIT skrev:kan slet ikk se meningen i at putte den hen bagi, det er mere besværligt med rørføring osv


syntes oxo det virker lidt bøvlet , men havde bare funderet lidt over det med oliereturen

MVH Luske
Besvar