Hvad kan der være i vejen med min bil..?
Redaktør: Moderatorer
-
sniper83
- Nyt Medlem
- Indlæg: 34
- Tilmeldt: 23 aug 2006, 14:08
Hvad kan der være i vejen med min bil..?
Det er nu tredje gang inden for 14dages tid at min bil pludselig går ud mens jeg kører og nægter at starte igen..
Første gang er jeg på vej hjem og pludselig går motoren ud. Efter nogle timer bliver nøglen tungere og tungere at dreje i tændingslåsen, for tilsidst slet ikke at kunne dreje. Jeg går derfor ud fra at det må være tændingslåsen, så denne udskiftes.. Bilen starter første gang og kører en 4 ture hvorefter:
Anden gang sker præcis det samme og denne gang undersøger jeg tændrør som ser lidt slidt ud, installerer derfor nogle nye. Da dette ikke afhjælper problemet tjekkes for gnist på cylindrene, hvilket ikke er tilfældet. Jeg tjekker for gnist fra tændspole og det sker ligeledes ikke. (Jeg skal vel bare tjekke med tændkablet monteret til tændspolen ligeledes som på kablerne til tændrørene..?) Da der ikke kommer gnist her og tændspolen ser rigtig slidt ud, udskiftes denne.. Bilen starter påny første gang og jeg kører en 3-4 ture i den hvorefter:
Tredje gang bilen går igen ud mens jeg kører og den er igen ikke til at starte.. wtf kan der være i vejen. Min sunde fornuft siger mig at det så må være kablerne til tændspolen som ikke leverer ordentligt.. Har også overvejet om det kan være tændkablet fra tændingsspolen som volder problemer.. Hvad mener I..? Er ved at gå ud af mit gode skind efterhånden..
Det skal bemærkes at tændkabler lige er udskiftet i januar, tændrør og tændingslås inden for en uges tid og tændspole idag...
Please help me..
Første gang er jeg på vej hjem og pludselig går motoren ud. Efter nogle timer bliver nøglen tungere og tungere at dreje i tændingslåsen, for tilsidst slet ikke at kunne dreje. Jeg går derfor ud fra at det må være tændingslåsen, så denne udskiftes.. Bilen starter første gang og kører en 4 ture hvorefter:
Anden gang sker præcis det samme og denne gang undersøger jeg tændrør som ser lidt slidt ud, installerer derfor nogle nye. Da dette ikke afhjælper problemet tjekkes for gnist på cylindrene, hvilket ikke er tilfældet. Jeg tjekker for gnist fra tændspole og det sker ligeledes ikke. (Jeg skal vel bare tjekke med tændkablet monteret til tændspolen ligeledes som på kablerne til tændrørene..?) Da der ikke kommer gnist her og tændspolen ser rigtig slidt ud, udskiftes denne.. Bilen starter påny første gang og jeg kører en 3-4 ture i den hvorefter:
Tredje gang bilen går igen ud mens jeg kører og den er igen ikke til at starte.. wtf kan der være i vejen. Min sunde fornuft siger mig at det så må være kablerne til tændspolen som ikke leverer ordentligt.. Har også overvejet om det kan være tændkablet fra tændingsspolen som volder problemer.. Hvad mener I..? Er ved at gå ud af mit gode skind efterhånden..
Det skal bemærkes at tændkabler lige er udskiftet i januar, tændrør og tændingslås inden for en uges tid og tændspole idag...
Please help me..
-
Turbo mus
- Junior Medlem
- Indlæg: 91
- Tilmeldt: 05 maj 2005, 22:02
- Geografisk sted: Haderslev
Bundstykket i din tændningslås er et godt sted at starte. Mvh Magnus
Mercedes 190E 2.0 med efter monteret turbo.
190.8hk 294Nm med 0.6 bar. http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=37246
190.8hk 294Nm med 0.6 bar. http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=37246
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
ja hvad bil er det... evt. noget tændings modul der bliver for varmt??...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
-
sniper83
- Nyt Medlem
- Indlæg: 34
- Tilmeldt: 23 aug 2006, 14:08
Hej igen.. beklager svartiden, men har lige været på weekend med familien, så...
Sorry, my bad.. Det er en mazda 323 1.5 fra 1989. Har fået fortalt at modellen har følgende specs hvis det hjælper:
tinasmartin: Den vil heller ikke koldstarte hver gang efter det sker, først efter jeg har skiftet noget på den..
Turbo mus: Så du ville pille beklædningen af omkring og teste med multimeter hvorledes der kommer spænding ved ignition bag på tændingslåsen når der forsøges at starte..?
[/quote]
Sorry, my bad.. Det er en mazda 323 1.5 fra 1989. Har fået fortalt at modellen har følgende specs hvis det hjælper:
1,5 BF fra 1989 er med karburator, elekronisk styret choker, Hitachi distributor ECM (kan sku ikke pludselig huske hvad det hedder på dansk). Tændings system: HEI
tinasmartin: Den vil heller ikke koldstarte hver gang efter det sker, først efter jeg har skiftet noget på den..
Turbo mus: Så du ville pille beklædningen af omkring og teste med multimeter hvorledes der kommer spænding ved ignition bag på tændingslåsen når der forsøges at starte..?
[/quote]
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
så prøv at skifte med det samme den starter til det gamle igen så fjerner du din hypotese om at det skulle være en ny monteret del der gør at den starter... (og når nu den begynder på balladen igen kan man jo konkludere at det ikke er den korrekte del der er blevet undersøgt/skiftet)
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
-
sniper83
- Nyt Medlem
- Indlæg: 34
- Tilmeldt: 23 aug 2006, 14:08
tinasmartin skrev:så prøv at skifte med det samme den starter til det gamle igen så fjerner du din hypotese om at det skulle være en ny monteret del der gør at den starter... (og når nu den begynder på balladen igen kan man jo konkludere at det ikke er den korrekte del der er blevet undersøgt/skiftet)
Ja, men de gamle dele er kasseret. Tændspolen lignede virkelig noget der alligevel skulle udskiftes snarligt, og starteren var defekt.. Den ville simpelthen ikke dreje til sidst..
-
Turbo mus
- Junior Medlem
- Indlæg: 91
- Tilmeldt: 05 maj 2005, 22:02
- Geografisk sted: Haderslev
Ja det er da en måde at gøre det på. Du kan også måle på din kl 15 på din tændspole lige når den går ud.
Mercedes 190E 2.0 med efter monteret turbo.
190.8hk 294Nm med 0.6 bar. http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=37246
190.8hk 294Nm med 0.6 bar. http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=37246
-
sniper83
- Nyt Medlem
- Indlæg: 34
- Tilmeldt: 23 aug 2006, 14:08
Turbo mus skrev:Ja det er da en måde at gøre det på. Du kan også måle på din kl 15 på din tændspole lige når den går ud.
Kl 15..? Den nye jeg har indstalleret er en firkantet en..
-
sniper83
- Nyt Medlem
- Indlæg: 34
- Tilmeldt: 23 aug 2006, 14:08
Update og endnu et spørgsmål..
Jeg har målt lidt på problemet med et multimeter. Resultatet er at der kommer strøm ind i strømfordeleren men ikke ud. Dvs der kommer strøm fra spolen og ind i fordeleren men ikke på udgangen til tændkablerne.. Jeg har haft fordeleren skilt ad og kunne ikke se visuelt at noget sku være i vejen med hverken rotor eller det andet derinde. Kan jeg afgøre om det er rotor eller det andet haløj der skal skiftes (indmaden hedder det tændingsmodulet..?)..? Det er jo nok det inderste..
Jeg har målt lidt på problemet med et multimeter. Resultatet er at der kommer strøm ind i strømfordeleren men ikke ud. Dvs der kommer strøm fra spolen og ind i fordeleren men ikke på udgangen til tændkablerne.. Jeg har haft fordeleren skilt ad og kunne ikke se visuelt at noget sku være i vejen med hverken rotor eller det andet derinde. Kan jeg afgøre om det er rotor eller det andet haløj der skal skiftes (indmaden hedder det tændingsmodulet..?)..? Det er jo nok det inderste..