Tuning af AE101 ?!

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
JezPeRR
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16 feb 2007, 20:17

Tuning af AE101 ?!

#1 Indlæg af JezPeRR »

Hey

Jeg har en Corolla AE101 hvoraf der er monteret turbo på,
med nogenlunde samme opskrift som den Rene har lavet
www.turbomotor.dk

4-AFE Motor
1,6
KN filter
Ningbo Kulfiber potte
Turbo Manifold
CT20 Sneglehus
Entech BOV
MF2 Mapfueler
4 ekstra dyser monteret på indsugning
Div. rør
Stor JDM Intercooler
og en Fuel cut defencer

Har dog stadig en masse der skal ordnes, bilen køre med 0,4 i ladetryk
men begynder først at lade efter 4000 omd. kan det virkelig passe ?

Skal siges at jeg har en meget stor intercooler på og std. udstødning,
vil det virkelig hjælpe at skifte udstødning til 2½ tommer og en mindre
intercooler ??

På forehånd tak

PS: Der er std. stempler og std. kompression
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#2 Indlæg af grydesvamp »

hvis din ic er alt for stor skal denne jo først "fyldes" med tryk.. men prøv da med en mindre ic hvis du er i tvivl.. hvor stor er den ic ? hvad er målene på den ?
Fri bane fuld hane! :-)
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#3 Indlæg af Morten VJ »

Det er mest størrelsen på turboen der bestemmer hvornår trykket kommer.
Ic en har mest indflydelse på turbolagget.
En større udstødning kan hjælpe lidt da trykfaldet bliver større over turbinen, og dermed bliver den mere effektiv.

En ordentlig styring af motoren kan også hjælpe meget.

Men det er turboen der bestemmer det meste.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#4 Indlæg af Runesm »

Det ville give gevaldigt hvis du bare kommer op i 2,5".

Men som sagt, størrelsen på turboen er alfa, og motorvolumen er omega.
Min 2,0'er kan lade fuld tryk (0,8 ) ved knap 2500 hvis den får lov at sejtrække lidt.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
JezPeRR
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16 feb 2007, 20:17

#5 Indlæg af JezPeRR »

Billede

Sådan her, også er den 3 Tommer bred, og jeg køre med 2 tommer trykrør, men der bliver laver udstødning her snart, så håber jeg det hjælper...
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

Hvis vi ser bort fra at den sidder mindre optimalt, dvs. med stor afstand til den ordinære køler.
Så ser det ud til at du har valgt størrelse ud fra reglen.
stor større bedst.
Men det er ikke kølerens skyld at du først får max tryk ved 4000 omdrejninger.
Det er stadig turboens skyld, og lidt udstødningen.

Egentlig burde du være glad for at systemet ikke laver tryk hurtigere.
For de mods du har på styresystemet, kan med næsten stats garenti.
Ikke opfylde kravet mere tryk ved lavere omdrejninger, uden at tændings banke, eller bukke plejlstænger, eller lave huller i stemplerne.
Vælg selv :tooth:

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
RollaGTi
Medlem
Indlæg: 160
Tilmeldt: 03 maj 2004, 23:41
Geografisk sted: Fyn, Svendborg
Kontakt:

#7 Indlæg af RollaGTi »

Jeg ville sige at hvis det er std udstødning du har på den ae101 der, så er det der problemet er. Den dør vel også lidt ud jo flere omdrejninger den få med tryk ?
Besvar