1.3/1.6 top. - større indsug ventiler.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

1.3/1.6 top. - større indsug ventiler.

#1 Indlæg af tonnilerche »

Hej.

fandt en side der solgte ventiler til daihatsu-motorer.. kiggede så på målene mellem 1.3 90hk 105nm og 1.6 105hk 134nm motorene..

1.3 indsug ventilerne er 6mm ( 36 vs 30 ) større i diameter.. resten af målene er ens.. længde og tykkelse..

det jeg tænker.. hvordan finder jeg så ud af om jeg kan putte 1.3 toppen på 1.6 motoren? tænker mest på om de kan være der uden at stemplerne rammer dem?

skal siges der ikke er skåret ud til ventilerne i stemplerne på begge motorer.

er det noget med at åbne begge motorer, måle mellemrum mellem stemperne og kanten på blokken, måle hvor langt ned begge ventiler går i begge topstykker og så vurdere det derfra?

Mvh Tonni.
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

#2 Indlæg af tonnilerche »

fandt dette her:

den omtalte 1.3 motor er HC-E og 1.6 motoren er HD-E.


http://dairally.net/daihard/chas/Compre ... etails.htm

nogle der kan hjælpe? en der evt vil forklare hvad "HC piston deck and block deck are flush, HD piston crown is about 1mm lower than block deck, HE piston crown and block deck are flush" betyder? tror det er kritisk information om hvorledes det kan lade sig gøre.. og kan jeg samtidig smide HC-stempler i HD'en ? de skriver at compression ratio kommer op på 11.06:1.. hvorimod standard på 1.6 motoren vist er 9.5:1..

håber der en kyndig engelsk forstående japaner-kender herinde :D
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
kbonde
Medlem
Indlæg: 120
Tilmeldt: 02 mar 2005, 16:06
Geografisk sted: Nord

#3 Indlæg af kbonde »

Ville umildbart mene:
"HC piston deck and block deck are flush" betyder stemplet flugter toppen af blokken når dette er i TDC.
Og:
"HD piston crown is about 1mm lower than block deck" steplet er 1 mm fra toppen af blokken når dette er i TDC.

Men ret mig endelig :up:
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#4 Indlæg af Slavteren »

det får jeg det ogå til...
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#5 Indlæg af tonnilerche »

fandt noget australsk forum i går aftes.. det er vist fint nok at putte både 1.3 top stykke på 1.6 blokken, samt 1.3 stempler ( giver 11.06:1 kompression ).

men han sagde så at jeg ska "retarde timing".. gætter på jeg ska skrue den tilbage ikke? så den tænder senere? ( eller oktan 100 ).. men så får jeg vel store problemer med tændingsbanken ved lav/mid rpm :(..

så hænger jeg sgu alligevel på noget MS..
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
kbonde
Medlem
Indlæg: 120
Tilmeldt: 02 mar 2005, 16:06
Geografisk sted: Nord

Re: a

#6 Indlæg af kbonde »

tonnilerche skrev:så hænger jeg sgu alligevel på noget MS..


Det ville du nok alligvel. Eller en anden form for benzintilskud. Eftersom du jo vil øge luftmængden ind motoren. :wink:
Brugeravatar
zoolander
Medlem
Indlæg: 152
Tilmeldt: 06 jul 2006, 18:34
Geografisk sted: midt jylland

#7 Indlæg af zoolander »

hej hvilket forum har du fundet, det lyder spændende
Toyota og honda er det skrot som bliver til overs efter daihatsu produktion,
det er da vist omvendt ved nærmere inspektion
kbonde
Medlem
Indlæg: 120
Tilmeldt: 02 mar 2005, 16:06
Geografisk sted: Nord

#8 Indlæg af kbonde »

Tænker næsten det er daihard.org forumet.
Det er dog mest CB80/70 motorene de diskuterer derinde :)
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#9 Indlæg af tonnilerche »

kbonde:

ja.. var det nemlig.. er også lidt på mrtrally's forum og sådan..

men specielt daihard.org har mange lækre artikler og data-stuff om h-motorerne :)
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#10 Indlæg af ae86 »

Mener at Daihatsu har en 1,6'er i deres program der er en Toyota 4ag'er i forklædning :wink:

Hvis det er det er der masser af dele til den, eller man kan købe en Z'er med forstærket gearkasse e.t.c og smide daihatsu dækslerne over på den (da jeg ikke er 100% på det er jeg heller ikke sikker på at der sidder en 16v top på den, det skulle dog være en 4ag blok så de orginale motor beslag skulle passe lige over, de skal muligvis forstærkes hvis man går hele vejen :rock: )

1 stk daihatsu med mulighed for 3-400 Hk :lusket:

Et par custom topdæksler med Diehard logo og du har en Daihatsu der :lee: r..
Besvar