1.3/1.6 top. - større indsug ventiler.
Redaktør: Moderatorer
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
1.3/1.6 top. - større indsug ventiler.
Hej.
fandt en side der solgte ventiler til daihatsu-motorer.. kiggede så på målene mellem 1.3 90hk 105nm og 1.6 105hk 134nm motorene..
1.3 indsug ventilerne er 6mm ( 36 vs 30 ) større i diameter.. resten af målene er ens.. længde og tykkelse..
det jeg tænker.. hvordan finder jeg så ud af om jeg kan putte 1.3 toppen på 1.6 motoren? tænker mest på om de kan være der uden at stemplerne rammer dem?
skal siges der ikke er skåret ud til ventilerne i stemplerne på begge motorer.
er det noget med at åbne begge motorer, måle mellemrum mellem stemperne og kanten på blokken, måle hvor langt ned begge ventiler går i begge topstykker og så vurdere det derfra?
Mvh Tonni.
fandt en side der solgte ventiler til daihatsu-motorer.. kiggede så på målene mellem 1.3 90hk 105nm og 1.6 105hk 134nm motorene..
1.3 indsug ventilerne er 6mm ( 36 vs 30 ) større i diameter.. resten af målene er ens.. længde og tykkelse..
det jeg tænker.. hvordan finder jeg så ud af om jeg kan putte 1.3 toppen på 1.6 motoren? tænker mest på om de kan være der uden at stemplerne rammer dem?
skal siges der ikke er skåret ud til ventilerne i stemplerne på begge motorer.
er det noget med at åbne begge motorer, måle mellemrum mellem stemperne og kanten på blokken, måle hvor langt ned begge ventiler går i begge topstykker og så vurdere det derfra?
Mvh Tonni.
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
fandt dette her:
den omtalte 1.3 motor er HC-E og 1.6 motoren er HD-E.
http://dairally.net/daihard/chas/Compre ... etails.htm
nogle der kan hjælpe? en der evt vil forklare hvad "HC piston deck and block deck are flush, HD piston crown is about 1mm lower than block deck, HE piston crown and block deck are flush" betyder? tror det er kritisk information om hvorledes det kan lade sig gøre.. og kan jeg samtidig smide HC-stempler i HD'en ? de skriver at compression ratio kommer op på 11.06:1.. hvorimod standard på 1.6 motoren vist er 9.5:1..
håber der en kyndig engelsk forstående japaner-kender herinde
den omtalte 1.3 motor er HC-E og 1.6 motoren er HD-E.
http://dairally.net/daihard/chas/Compre ... etails.htm
nogle der kan hjælpe? en der evt vil forklare hvad "HC piston deck and block deck are flush, HD piston crown is about 1mm lower than block deck, HE piston crown and block deck are flush" betyder? tror det er kritisk information om hvorledes det kan lade sig gøre.. og kan jeg samtidig smide HC-stempler i HD'en ? de skriver at compression ratio kommer op på 11.06:1.. hvorimod standard på 1.6 motoren vist er 9.5:1..
håber der en kyndig engelsk forstående japaner-kender herinde
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
-
kbonde
- Medlem
- Indlæg: 120
- Tilmeldt: 02 mar 2005, 16:06
- Geografisk sted: Nord
-
Slavteren
- Mester Medlem
- Indlæg: 1320
- Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
- Geografisk sted: Maribo
- Kontakt:
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
a
fandt noget australsk forum i går aftes.. det er vist fint nok at putte både 1.3 top stykke på 1.6 blokken, samt 1.3 stempler ( giver 11.06:1 kompression ).
men han sagde så at jeg ska "retarde timing".. gætter på jeg ska skrue den tilbage ikke? så den tænder senere? ( eller oktan 100 ).. men så får jeg vel store problemer med tændingsbanken ved lav/mid rpm
..
så hænger jeg sgu alligevel på noget MS..
men han sagde så at jeg ska "retarde timing".. gætter på jeg ska skrue den tilbage ikke? så den tænder senere? ( eller oktan 100 ).. men så får jeg vel store problemer med tændingsbanken ved lav/mid rpm
så hænger jeg sgu alligevel på noget MS..
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
a
kbonde:
ja.. var det nemlig.. er også lidt på mrtrally's forum og sådan..
men specielt daihard.org har mange lækre artikler og data-stuff om h-motorerne
ja.. var det nemlig.. er også lidt på mrtrally's forum og sådan..
men specielt daihard.org har mange lækre artikler og data-stuff om h-motorerne
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Mener at Daihatsu har en 1,6'er i deres program der er en Toyota 4ag'er i forklædning
Hvis det er det er der masser af dele til den, eller man kan købe en Z'er med forstærket gearkasse e.t.c og smide daihatsu dækslerne over på den (da jeg ikke er 100% på det er jeg heller ikke sikker på at der sidder en 16v top på den, det skulle dog være en 4ag blok så de orginale motor beslag skulle passe lige over, de skal muligvis forstærkes hvis man går hele vejen
)
1 stk daihatsu med mulighed for 3-400 Hk
Et par custom topdæksler med Diehard logo og du har en Daihatsu der
r..
Hvis det er det er der masser af dele til den, eller man kan købe en Z'er med forstærket gearkasse e.t.c og smide daihatsu dækslerne over på den (da jeg ikke er 100% på det er jeg heller ikke sikker på at der sidder en 16v top på den, det skulle dog være en 4ag blok så de orginale motor beslag skulle passe lige over, de skal muligvis forstærkes hvis man går hele vejen
1 stk daihatsu med mulighed for 3-400 Hk
Et par custom topdæksler med Diehard logo og du har en Daihatsu der