tubomanifold...

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Aarosin
Junior Medlem
Indlæg: 90
Tilmeldt: 22 sep 2006, 01:56
Geografisk sted: Midt på sjælland
Kontakt:

tubomanifold...

#1 Indlæg af Aarosin »

jeg skal til at bygge turbomanifold til vectraen og vil derfor gerne vide hvilken type stål der skal bruges??

Jeg har læst en del indlæg her på siden og har besluttet det skal laves i sort jern (svejse bøjninger)!

Hvilken type skal jeg bruge?? - kedelrør, damprør osv..

dertil vil jeg gerne vide hvor mange mm gods der skal være i rørene??

Mvh

Daniel
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

#2 Indlæg af Cos4x4 »

Jeg skulle faktisk lige til at lave en lignende tråd. Jeg skal også i gang med at lave en manifold til mit projekt.

Jeg har fået fat i nogle svejsebøjninger i jern og i 3mm gods. Hertil også et lige rør i samme dimension.

Mit spørgsmål er om det er meget vigtigt at røret er sømløst? Jeg har fået at vide at det ikke kan holde hvis det ikke er nemlig. Men gælder dette også i mit tilfælde hvor det er rør med 3mm godstykkelse? Det er jo en del.

Hvad er jeres erfaringer?
amby
Junior Medlem
Indlæg: 80
Tilmeldt: 11 feb 2004, 10:31

#3 Indlæg af amby »

hejsa...
jeg har desvære ikke nogen praktisk erfaring, men har "forsket" lidt i det, min kammerrat har spurgt en af ingeniørene på hans arbejde, de laver bælg (bøgelig udst)..
der skal bruges rustfri rør, 316L... kan holde til 500+ grader C uden det deformere..
mener min brors udst manifold han fik til hans BMW er 1.2 mm...

-Amby
MVH Anders Amby
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

#4 Indlæg af Cos4x4 »

Rustfri er sværere at få til at holde, og hvis det kun kan holde til 500 grader celcius bliver det da lidt af et problem... Det er slet ikke nok.
Aarosin
Junior Medlem
Indlæg: 90
Tilmeldt: 22 sep 2006, 01:56
Geografisk sted: Midt på sjælland
Kontakt:

...

#5 Indlæg af Aarosin »

500 grader C rækker som en skræder i helvede på en turbomotor... vil skyde på 8-900 grader C...


Daniel
Aarosin
Junior Medlem
Indlæg: 90
Tilmeldt: 22 sep 2006, 01:56
Geografisk sted: Midt på sjælland
Kontakt:

...

#6 Indlæg af Aarosin »

Jeg har valgt ikke at bruge rustfast rør da jeg er blevet fortalt at det er svært at lave så det holder!!

Daniel
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

Re: ...

#7 Indlæg af Cos4x4 »

Aarosin skrev:Jeg har valgt ikke at bruge rustfast rør da jeg er blevet fortalt at det er svært at lave så det holder!!

Daniel


Det samme her, og har også prøvet det i paksis.

Er der slet ikke nogen der ved noget om det med sømløse rør?
Aarosin
Junior Medlem
Indlæg: 90
Tilmeldt: 22 sep 2006, 01:56
Geografisk sted: Midt på sjælland
Kontakt:

...

#8 Indlæg af Aarosin »

her er et link der måske kan give lidt inspiration...

http://www.realpower.dk/Sider/Tipsogtricks/Motor/udstødmanifold.htm

Men jeg er STADIG meget int. i at høre om hvad i har af erfaringer...


Daniel
Aarosin
Junior Medlem
Indlæg: 90
Tilmeldt: 22 sep 2006, 01:56
Geografisk sted: Midt på sjælland
Kontakt:

...

#9 Indlæg af Aarosin »

virkelig INGEN der har nogen erfaringer de vil dele??

Daniel
skovbamsen
Junior Medlem
Indlæg: 91
Tilmeldt: 04 mar 2004, 22:30

#10 Indlæg af skovbamsen »

hvis det er en 2L ohc så har jeg en flange til topstykket liggende det er din for 300kr
Billede
Besvar