Kan man svejse i rustfri stål ?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Whosa
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: København

Kan man svejse i rustfri stål ?

#1 Indlæg af Whosa »

Hey
Jeg køre med en rustfri stål udstødning og vil gerne have en lamdba i forrøret , kan det lades sig gøre og hvilken type gevind stykke skal man sætte i for at det holder ?
Er der ikke noget med at det helst skal være samme slags metal så de ikke arbejder mod hinanden ...
Og er der noget med en bestemt længte fra turboen, sonden skal side ?
Ford Escort RS Turbo S2
Streetracing is NOT a crime !
Brothers .... What we do in life, Echoes in eternity !
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#2 Indlæg af K-FINN »

Turbodk sælger en lille rutfri dims med gevind til lambda sonde, lavet i rustfri.Så er det bare svejse den i.
Afstand kommer and på hvilken slags sonde du køber.
Uden varem sættes i manifold, dem med varme sættet typisk lige der hvor udstødning kommer ned under motor.
MVh Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#3 Indlæg af Wildert »

Du kan sagtens svejse almindeligt jern på rustfrit - både med rustfrit tilsatsmateriale, såvel som almindeligt jern som tilsatsmateriale.
Men alt hvad der ikke er rustfrit, ruster naturligvis :-).
Dertil kommer så lige den lille finesse at selv hvis man svejser rustfrit på rustfrit med rustfrit tilsats, så vil svejsningen og et vist område omkring det, have tendens til at ruste uanset hvad. Hvor slemt det er afhænger af varmen der har været "opsamlet" i emnet under svejsningen. Kører man med høj svejsestrøm og dermed afsætter meget varme, så brænder man dele af legeringen af i området, og det er mere udsat for rust.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#4 Indlæg af mh »

Wildert skrev:Dertil kommer så lige den lille finesse at selv hvis man svejser rustfrit på rustfrit med rustfrit tilsats, så vil svejsningen og et vist område omkring det, have tendens til at ruste uanset hvad. Hvor slemt det er afhænger af varmen der har været "opsamlet" i emnet under svejsningen. Kører man med høj svejsestrøm og dermed afsætter meget varme, så brænder man dele af legeringen af i området, og det er mere udsat for rust.


så syre behandler man det bagefter eller el-polere det så er den sag klaret...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#5 Indlæg af Wildert »

tinasmartin skrev:
Wildert skrev:Dertil kommer så lige den lille finesse at selv hvis man svejser rustfrit på rustfrit med rustfrit tilsats, så vil svejsningen og et vist område omkring det, have tendens til at ruste uanset hvad. Hvor slemt det er afhænger af varmen der har været "opsamlet" i emnet under svejsningen. Kører man med høj svejsestrøm og dermed afsætter meget varme, så brænder man dele af legeringen af i området, og det er mere udsat for rust.


så syre behandler man det bagefter eller el-polere det så er den sag klaret...


Jeg skal ingenlunde gøre mig alt for klog på det - men gælder det uanset hvad overhovedet?
Min far arbejdede et sted hvor de laver staldinventar, og visse af smedene havde liiige travlt nok af og til, og svejsede selv ret tynde materialer med over 200 ampere. Vi snakker MEGET hurtige bevægelser for at lortet ikke brændte igennem.
De havde problemer på vandtrug og lignende som gennemtærede efter få år.
Det er et MEGET grelt eksempel - det ved jeg godt - men ville syrebehandling også hjælpe i sådan et tilfælde?
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#6 Indlæg af mh »

det vil nok ikke være dybt nok men det ville el-polering er jeg ret sikker på har en kammi der er rustfast kleinsmed som arbejder på et slagteri i ny og næ og de el-polere alt (rørføring til syre og lign.) og det holder... han forklarede at når man svejser rustfast så ødelægger man overfladen (de legeringer som giver den rustfaste egenskab) og ved el-polering bliver det genskabt ved elektrolyt behandlingen... (lidt ligesom efter en udglødning har man fjernet spændinger her trækker man bare de rustfaste legeringer op til overfladen igen)
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#7 Indlæg af HenrikGM »

Hvis man nu overdriver varmen(klamphuggeri) , så brænder du kromen i det rustfrie stål af, med andre ord, det bliver mindre rustfrit, jo mere du varmer det.

Overfladen vil være værst, idet blåfarvningen vil ruste. Svejser man i 100% inaktiv atmosfære, sker det ikke.

Ellers skal der poleres, eller afsyres.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#8 Indlæg af Wildert »

HenrikGM skrev:Hvis man nu overdriver varmen(klamphuggeri) , så brænder du kromen i det rustfrie stål af, med andre ord, det bliver mindre rustfrit, jo mere du varmer det.


Det er faktisk PRÆCIS det min far sagde - altså det med kromen osv. - men jeg var noget i tvivl om det - han er jo snart en gammel mand :-).

... og ja, det var noget klamphuggeri af rang, men lad os bare sige at det ikke var de skarpeste knive i skuffen de havde rendende på den maskinfabrik...
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Nielsen
Nyt Medlem
Indlæg: 27
Tilmeldt: 24 jul 2006, 20:49
Geografisk sted: Als

#9 Indlæg af Nielsen »

Hvordan el-polere man rustfrit :?: Er det noget med at det bliver lagt i væske og bliver tilsat strøm :?: :?: :roll:
Danielsito
Senior Medlem
Indlæg: 253
Tilmeldt: 03 okt 2003, 12:05
Geografisk sted: Malmö, Sverige
Kontakt:

#10 Indlæg af Danielsito »

Nielsen skrev:Hvordan el-polere man rustfrit :?: Er det noget med at det bliver lagt i væske og bliver tilsat strøm :?: :?: :roll:


Jep! "Elektropolering / elpolering er en galvanoteknisk proces, der foregår i et stærkt koncentreret syrebad, hvor emnet neddyppes, koblet som anode."
http://www.elektropol.dk/elektro.html
...Daniel Slater :mrgreen:
Besvar