Rullefelt måling
Redaktør: Moderatorer
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
Rullefelt måling
De gange jeg har fået rullet mine biler hos den lokale, har han altid snust på cyl. for at få den præcise rpm.
Han har så kørt den op på nøjagtig 3000 rpm, og kalibreret(eller hvad han gør), der var nemlig lidt forskel på rpm i instrumentbræt, og hans måling på cyl 1.
Mit spørgsmål er nu:
Hvis man kører op på kun 2500 rpm, og "kalibrere", får man så den samme hk/nm måling på begge forsøg.
MVh Finn
Han har så kørt den op på nøjagtig 3000 rpm, og kalibreret(eller hvad han gør), der var nemlig lidt forskel på rpm i instrumentbræt, og hans måling på cyl 1.
Mit spørgsmål er nu:
Hvis man kører op på kun 2500 rpm, og "kalibrere", får man så den samme hk/nm måling på begge forsøg.
MVh Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele 
-
"splatter"
- Medlem
- Indlæg: 105
- Tilmeldt: 13 apr 2006, 15:54
- Geografisk sted: aalborg
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
lqs skrev:hvis det gøres på den måde, er det sandsynligvis DYNOMET program der anvendes. hvis man trykker enter ved 2500rpm i stedet for 3000 (eller tælleren/måleren viser forkert...) vil momentet blive angivet forkert (for lavt) hestene vil dog stadig være sande. MVH søren
Argh søren det er vel omvendt?
NM er det samme, bare angivet ved forkerte rpm. Men hk, som bliver beregnet af rpm og hk og andre faktor, bliver så for lavt.
Hvis motoren står til 2500 og computeren bliver kalibreret til 2500 så viser de jo det samme. Ændre det så også på måling?
Kan da godt se at det ændres hvis han trykke 3000 rpm når motoren kun står ved 2500 rpm.
MVH
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
lqs skrev:hvis man trykker enter ved 2500rpm i stedet for 3000 (eller tælleren/måleren viser forkert...) vil momentet blive angivet forkert (for lavt)MVH søren
hmm jeg troede bare at hele udmålingen røg de ca. 500 omdrejninger ned på skalaen... nogen der ved hvorfor der vises for lidt....
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
-
natmekanikeren
- Medlem
- Indlæg: 217
- Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25
HK vil altid være rigtigt,dog angivet ved et forkert rpm.
NM vil være udregnet forket ,da udregningen er = kw gange med 9950 divideret med motorens rpm.
Dette gælder for både optima og dynomet programmerne, da de udregner motorens rpm. via hastigheden på rullerne,derfor denne aftastning ,optima = rpm. v. 100 kmt.- dynomet =aftastning v. 3000 rpm.
Og ja, dette vil altid give en lille unøjagtighed omkring NM,og inden i starter en lang diskussion,så kan det altså ikke være anderledes
Nøjagtigheden af omdr.tælleren,min erfaring er at de er rimelige nøjagtige
Bosch testeren opdaterer ikke hurtigt nok så det er også + - en smule
Rullefeltoperatørens omhyggelighed, i dynomet programmet kan jeg se omdr.forholdet på 3 decimaler,har lavet utallige forsøg,det er umuligt at ramme det samme ,3 gange i træk,
Så er der nogle programmer der aftaster rpm.via en pickop på tændrørkabel,men det er nok ikke mere nøjagtigt en boschtester,hvis man kigger på tændrørsgnisten på et scoop ,når der accellereres,kan dette være noget flimmer,og til tider gnisten næsten er væk,hvordan dette filtreres på en pickop ved jeg ikke
Mvh
Otto
NM vil være udregnet forket ,da udregningen er = kw gange med 9950 divideret med motorens rpm.
Dette gælder for både optima og dynomet programmerne, da de udregner motorens rpm. via hastigheden på rullerne,derfor denne aftastning ,optima = rpm. v. 100 kmt.- dynomet =aftastning v. 3000 rpm.
Og ja, dette vil altid give en lille unøjagtighed omkring NM,og inden i starter en lang diskussion,så kan det altså ikke være anderledes
Nøjagtigheden af omdr.tælleren,min erfaring er at de er rimelige nøjagtige
Bosch testeren opdaterer ikke hurtigt nok så det er også + - en smule
Rullefeltoperatørens omhyggelighed, i dynomet programmet kan jeg se omdr.forholdet på 3 decimaler,har lavet utallige forsøg,det er umuligt at ramme det samme ,3 gange i træk,
Så er der nogle programmer der aftaster rpm.via en pickop på tændrørkabel,men det er nok ikke mere nøjagtigt en boschtester,hvis man kigger på tændrørsgnisten på et scoop ,når der accellereres,kan dette være noget flimmer,og til tider gnisten næsten er væk,hvordan dette filtreres på en pickop ved jeg ikke
Mvh
Otto