Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 05:42

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 28 dec 2006, 21:57 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
De gange jeg har fået rullet mine biler hos den lokale, har han altid snust på cyl. for at få den præcise rpm.
Han har så kørt den op på nøjagtig 3000 rpm, og kalibreret(eller hvad han gør), der var nemlig lidt forskel på rpm i instrumentbræt, og hans måling på cyl 1.
Mit spørgsmål er nu:
Hvis man kører op på kun 2500 rpm, og "kalibrere", får man så den samme hk/nm måling på begge forsøg.
MVh Finn

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 dec 2006, 22:50 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 06 sep 2003, 20:48
Indlæg: 290
Geografisk sted: Midtjylland
bruger han optima 2000


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 dec 2006, 22:54 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Ved jeg desværre ikke.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 dec 2006, 23:28 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 13 apr 2006, 14:54
Indlæg: 105
Geografisk sted: aalborg
det tror jeg ikke den gør rpm skal vist være rimeligt præcis.
nm målingen er vel den samme ved begge målinger men er hk ikke et resultat af rpm og drejningsmoment kan være jeg tager helt fejl :oops:

_________________
if you dont like my drift call 1-800-eat shit


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2006, 04:50 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
hvis det gøres på den måde, er det sandsynligvis DYNOMET program der anvendes. hvis man trykker enter ved 2500rpm i stedet for 3000 (eller tælleren/måleren viser forkert...) vil momentet blive angivet forkert (for lavt) hestene vil dog stadig være sande. MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2006, 09:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
lqs skrev:
hvis det gøres på den måde, er det sandsynligvis DYNOMET program der anvendes. hvis man trykker enter ved 2500rpm i stedet for 3000 (eller tælleren/måleren viser forkert...) vil momentet blive angivet forkert (for lavt) hestene vil dog stadig være sande. MVH søren


Argh søren det er vel omvendt?
NM er det samme, bare angivet ved forkerte rpm. Men hk, som bliver beregnet af rpm og hk og andre faktor, bliver så for lavt.

Hvis motoren står til 2500 og computeren bliver kalibreret til 2500 så viser de jo det samme. Ændre det så også på måling?

Kan da godt se at det ændres hvis han trykke 3000 rpm når motoren kun står ved 2500 rpm.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2006, 09:46 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
omvendt? nej! MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2006, 10:01 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Sorry du har ret Søren. :damn:

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2006, 12:50 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
lqs skrev:
hvis man trykker enter ved 2500rpm i stedet for 3000 (eller tælleren/måleren viser forkert...) vil momentet blive angivet forkert (for lavt)MVH søren


hmm jeg troede bare at hele udmålingen røg de ca. 500 omdrejninger ned på skalaen... nogen der ved hvorfor der vises for lidt....

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2006, 13:42 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 aug 2006, 20:25
Indlæg: 217
HK vil altid være rigtigt,dog angivet ved et forkert rpm.

NM vil være udregnet forket ,da udregningen er = kw gange med 9950 divideret med motorens rpm.

Dette gælder for både optima og dynomet programmerne, da de udregner motorens rpm. via hastigheden på rullerne,derfor denne aftastning ,optima = rpm. v. 100 kmt.- dynomet =aftastning v. 3000 rpm.

Og ja, dette vil altid give en lille unøjagtighed omkring NM,og inden i starter en lang diskussion,så kan det altså ikke være anderledes

Nøjagtigheden af omdr.tælleren,min erfaring er at de er rimelige nøjagtige
Bosch testeren opdaterer ikke hurtigt nok så det er også + - en smule
Rullefeltoperatørens omhyggelighed, i dynomet programmet kan jeg se omdr.forholdet på 3 decimaler,har lavet utallige forsøg,det er umuligt at ramme det samme ,3 gange i træk,
Så er der nogle programmer der aftaster rpm.via en pickop på tændrørkabel,men det er nok ikke mere nøjagtigt en boschtester,hvis man kigger på tændrørsgnisten på et scoop ,når der accellereres,kan dette være noget flimmer,og til tider gnisten næsten er væk,hvordan dette filtreres på en pickop ved jeg ikke

Mvh

Otto


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 43 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team