Nogen der har et godt forslag til simpel ladetryksstyring?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

Nogen der har et godt forslag til simpel ladetryksstyring?

#1 Indlæg af Cos4x4 »

Jeg har monteret sådan en her på min bil:

Billede

Den er meget god, bortset fra at jeg ikke kan få mere trykforskel mellem trin 1 og 2 end 0,3 bar.
Selvom trin 1 er skruet helt ned og trin 2 er skruet helt op, er der ikke mere forskel end 0,3 bar uaset hvad ladetryk aktuatoren er sat til.

Det jeg er ude efter en enten en trinløs eller 2 stage controller, eller bare en hjemmelavet løsning hvor der er minimum 0,5 bar i forskel. Og den skal kunne reguleres fra kabinen.

Hvad med denne her, nogen der kender den?

Billede
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#2 Indlæg af K-FINN »

Den lille trykforskel kan være slap aktuator.
Det kan også være det t-stykke du har imellem, vender sådan at flowet op til den ventil er dårligt.
Prøv evt. at vende t-stykke sådan at luften fra turbo løber LIGE igennem og videre op til ventil, hvis du forstår hvad jeg mener.
MVh Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#3 Indlæg af grydesvamp »

bor hullerne i t stykket op så der mere gennemgang.. og hvis ikke det hjælper så prøv ned større t stykke.
Fri bane fuld hane! :-)
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#4 Indlæg af klyfax »

Finn Tolstrup Pedersen skrev:Den lille trykforskel kan være slap aktuator.
Det kan også være det t-stykke du har imellem, vender sådan at flowet op til den ventil er dårligt.
Prøv evt. at vende t-stykke sådan at luften fra turbo løber LIGE igennem og videre op til ventil, hvis du forstår hvad jeg mener.
MVh Finn


Det Finn mener, ved Y stykke.

Turbo....Aktuator
.........Y
......Ventil


Eller hvis det er et T stykke.

Turbo.....Ventil
..........T
....Aktuator

PS den magter ikke for mange mellemrum.
Senest rettet af klyfax 29 dec 2006, 10:32, rettet i alt 1 gang.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#5 Indlæg af duckstar »

klyfax skrev:Akumolator

....Akumolator


En hvad for én ? ;)
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#6 Indlæg af klyfax »

duckstar skrev:
klyfax skrev:Akumolator

....Akumolator


En hvad for én ? ;)


Staveprogram aktiveret...

Ting der styrer ladetryk på turbo...

A-k-t-u-a-t-o-r

Her med rettet :-)

PS så er en Akumolator (Nok stavet forkert) det tekniske ord for et batteri...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

#7 Indlæg af Cos4x4 »

Finn Tolstrup Pedersen skrev:Den lille trykforskel kan være slap aktuator.
Det kan også være det t-stykke du har imellem, vender sådan at flowet op til den ventil er dårligt.
Prøv evt. at vende t-stykke sådan at luften fra turbo løber LIGE igennem og videre op til ventil, hvis du forstår hvad jeg mener.
MVh Finn


Jeg forstår hvad du mener, man det kan man ikke med det her T-stykke, da der sidder en kugle indeni, og der er og pil på det for at indikere hvad retning det skal vende.

Det er i hvert fald ikke en slap aktuator, fjerderen i den er en 1,2 bars fjeder, og så er den strammet yderligere op på armen så den kører med 1,3 bar i grundtryk. Og når armen sidder på wastegaten, kan man ikke rokke den ud af stedet den selvom man tager hårdt fat.
skassa
Medlem
Indlæg: 110
Tilmeldt: 19 okt 2004, 21:37

#8 Indlæg af skassa »

Er det så ikke fordi turboen ikke kan levere mere,
Altså den lave indstilling er jo minimun 1,3bar så du kører du jo minimum 1,6bar på høj :roll:

/Skassa
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#9 Indlæg af klyfax »

Hvilken turbo snakker vi om? Og hvor mange ca. hk?
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

#10 Indlæg af Cos4x4 »

Nej, det er ikke turbo'ens skyld.

Det er ladetryksreguleringen der er fejlen. Hvis jeg f.eks. kører med 0,9 bars grundtryk, kan den ikke kommer over 1,2 bar i trin 2.
0,5 bar så er det 0,7 bar i trin 2 osv. osv.

Nogen der kender den trinløse der er billede af?
Besvar