Max tryk på turbo

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
2fat2fly
Mester Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

Max tryk på turbo

#1 Indlæg af 2fat2fly »

Kikkede på Daugbjerg's hjemme side og så at mange Garret turboere fra T2- T03/4 kun tåler 1,3bar i tryk !
Hvad gør i andre når i køre med højere tryk 1,5 til 2bar ?
Og hvordan med de kuglelejes turboere er de mere sarte ?





PS : Den turbo der sidder på min gamle RST er en Hybrid ! Garret T3 med 360* lejer. Den er stillet til ca 1.5 OB og 1 bar konstant men hvad kan den egentlig tåle af tryk som max ?
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#2 Indlæg af klyfax »

Kugleleje turboer er mere sarte, efter hvad jeg har hørt.

Dem der skulle holde bedst til dit lade tryk er 360 graders flydeleje turboer, som din.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
2fat2fly
Mester Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

#3 Indlæg af 2fat2fly »

klyfax skrev:Kugleleje turboer er mere sarte, efter hvad jeg har hørt.

Dem der skulle holde bedst til dit lade tryk er 360 graders flydeleje turboer, som din.

Ok, hvad er max trykket på sådan en som min ?
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#4 Indlæg af Runesm »

Pil slangen af til wastegaten og kør en tur. Hold øje med dit ladetryksur samtidig :P
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
FiatNørden?
Mester Medlem
Indlæg: 679
Tilmeldt: 26 mar 2004, 14:30
Geografisk sted: Fr.sund/Nordsjælland

#5 Indlæg af FiatNørden? »

Runesm skrev:Pil slangen af til wastegaten og kør en tur. Hold øje med dit ladetryksur samtidig :P

:rock:
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#6 Indlæg af klyfax »

2fat2fly skrev:
klyfax skrev:Kugleleje turboer er mere sarte, efter hvad jeg har hørt.

Dem der skulle holde bedst til dit lade tryk er 360 graders flydeleje turboer, som din.

Ok, hvad er max trykket på sådan en som min ?


Det som daugbjerg foreslår. En turbo, hvis den er stor nok kan altid lave et tryk 2 bar. Men mange turboere kan ikke holde til sådan en belastning i længere tid.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#7 Indlæg af mh »

klyfax skrev:En turbo, hvis den er stor nok kan altid lave et tryk på 2 bar. Men mange turboere kan ikke holde til sådan en belastning i længere tid.


ud fra din filosofi vil jeg tage en turbo fra en 10 liters lastvogn og spænde på en fiesta 1,1 (med tilhørende letløbs hjul til at tage dens vægt så alle pindboltende ikke bliver hevet ud af toppen når jeg slipper turboen første gang) og så kan den ivertfald lave 2 bar mener du :gnaek:

kunne ikke lade være :tooth:
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
2fat2fly
Mester Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

#8 Indlæg af 2fat2fly »

Runesm skrev:Pil slangen af til wastegaten og kør en tur. Hold øje med dit ladetryksur samtidig :P

Prøvede jeg faktisk første gang jeg skulle prøve bilen. En slange var gået løs, så den bankede uret helt i bund forbi de 1.5 bar som det står til :shock: men skal så lige siges det var ca 3 sek for bilen var godt på vej af vejen :tooth:
Det er nu mere det konstandte max tryk på turboen jeg er ude efter, altså et tryk den kan holde til i længere tid !
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#9 Indlæg af klyfax »

tinasmartin skrev:
klyfax skrev:En turbo, hvis den er stor nok kan altid lave et tryk på 2 bar. Men mange turboere kan ikke holde til sådan en belastning i længere tid.


ud fra din filosofi vil jeg tage en turbo fra en 10 liters lastvogn og spænde på en fiesta 1,1 (med tilhørende letløbs hjul til at tage dens vægt så alle pindboltende ikke bliver hevet ud af toppen når jeg slipper turboen første gang) og så kan den ivertfald lave 2 bar mener du :gnaek:

kunne ikke lade være :tooth:


Lattergas, vandindsprøjtning, launch control, rally launch control. Der er mange måder at spole en turbo op på. Og så tror jeg godt nok også din 10 liters diesel turbo kan levere over 2 bar :gnaek:

Kunne ikke lade være :tooth:
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#10 Indlæg af mh »

tror du skal bruge mere end det kære klyfax...


havde engang en sierra som knasgede lejer med 1200km mellemrum der snakkede turboDK om at der var for stort forskels tryk på tryk vs. udstødnings siden så akslen blev skubbet sidelæns og vi prøvede med 360graders lejer istedet det gav et par hundrede km mere men det kan være dette som de vil undgå ved ikke at have voldsomt overbelastning af lejerne sideværs fra h.daughbjergs side af.... (eller fra turboladerns fabrikant af)...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Besvar