Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 05:32

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 26 dec 2006, 13:35 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
Kikkede på Daugbjerg's hjemme side og så at mange Garret turboere fra T2- T03/4 kun tåler 1,3bar i tryk !
Hvad gør i andre når i køre med højere tryk 1,5 til 2bar ?
Og hvordan med de kuglelejes turboere er de mere sarte ?





PS : Den turbo der sidder på min gamle RST er en Hybrid ! Garret T3 med 360* lejer. Den er stillet til ca 1.5 OB og 1 bar konstant men hvad kan den egentlig tåle af tryk som max ?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 dec 2006, 14:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Kugleleje turboer er mere sarte, efter hvad jeg har hørt.

Dem der skulle holde bedst til dit lade tryk er 360 graders flydeleje turboer, som din.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 dec 2006, 14:20 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
klyfax skrev:
Kugleleje turboer er mere sarte, efter hvad jeg har hørt.

Dem der skulle holde bedst til dit lade tryk er 360 graders flydeleje turboer, som din.

Ok, hvad er max trykket på sådan en som min ?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 dec 2006, 17:23 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
Pil slangen af til wastegaten og kør en tur. Hold øje med dit ladetryksur samtidig :P

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 dec 2006, 18:45 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 mar 2004, 14:30
Indlæg: 679
Geografisk sted: Fr.sund/Nordsjælland
Runesm skrev:
Pil slangen af til wastegaten og kør en tur. Hold øje med dit ladetryksur samtidig :P

:rock:

_________________
Nuværende bil:
http://bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=230420


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 dec 2006, 21:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
2fat2fly skrev:
klyfax skrev:
Kugleleje turboer er mere sarte, efter hvad jeg har hørt.

Dem der skulle holde bedst til dit lade tryk er 360 graders flydeleje turboer, som din.

Ok, hvad er max trykket på sådan en som min ?


Det som daugbjerg foreslår. En turbo, hvis den er stor nok kan altid lave et tryk 2 bar. Men mange turboere kan ikke holde til sådan en belastning i længere tid.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 dec 2006, 23:55 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
klyfax skrev:
En turbo, hvis den er stor nok kan altid lave et tryk på 2 bar. Men mange turboere kan ikke holde til sådan en belastning i længere tid.


ud fra din filosofi vil jeg tage en turbo fra en 10 liters lastvogn og spænde på en fiesta 1,1 (med tilhørende letløbs hjul til at tage dens vægt så alle pindboltende ikke bliver hevet ud af toppen når jeg slipper turboen første gang) og så kan den ivertfald lave 2 bar mener du :gnaek:

kunne ikke lade være :tooth:

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 dec 2006, 19:50 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
Runesm skrev:
Pil slangen af til wastegaten og kør en tur. Hold øje med dit ladetryksur samtidig :P

Prøvede jeg faktisk første gang jeg skulle prøve bilen. En slange var gået løs, så den bankede uret helt i bund forbi de 1.5 bar som det står til :shock: men skal så lige siges det var ca 3 sek for bilen var godt på vej af vejen :tooth:
Det er nu mere det konstandte max tryk på turboen jeg er ude efter, altså et tryk den kan holde til i længere tid !


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 dec 2006, 22:17 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
tinasmartin skrev:
klyfax skrev:
En turbo, hvis den er stor nok kan altid lave et tryk på 2 bar. Men mange turboere kan ikke holde til sådan en belastning i længere tid.


ud fra din filosofi vil jeg tage en turbo fra en 10 liters lastvogn og spænde på en fiesta 1,1 (med tilhørende letløbs hjul til at tage dens vægt så alle pindboltende ikke bliver hevet ud af toppen når jeg slipper turboen første gang) og så kan den ivertfald lave 2 bar mener du :gnaek:

kunne ikke lade være :tooth:


Lattergas, vandindsprøjtning, launch control, rally launch control. Der er mange måder at spole en turbo op på. Og så tror jeg godt nok også din 10 liters diesel turbo kan levere over 2 bar :gnaek:

Kunne ikke lade være :tooth:

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 dec 2006, 22:29 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
tror du skal bruge mere end det kære klyfax...


havde engang en sierra som knasgede lejer med 1200km mellemrum der snakkede turboDK om at der var for stort forskels tryk på tryk vs. udstødnings siden så akslen blev skubbet sidelæns og vi prøvede med 360graders lejer istedet det gav et par hundrede km mere men det kan være dette som de vil undgå ved ikke at have voldsomt overbelastning af lejerne sideværs fra h.daughbjergs side af.... (eller fra turboladerns fabrikant af)...

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 46 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team