Rørdimension: 2,5" -> 3" -> 2,5" ?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

Rørdimension: 2,5" -> 3" -> 2,5" ?

#1 Indlæg af Volvo-Dennis »

Hej folkens.

Jeg har et mindre spørgsmål angående rørdimension. På min Volvo 760T er der 2,5" hele vejen igennem og der er to potter af gennemstrømstypen. MEN indmaden i min mellempotte er raslet løs, så står og skal have sådan en ny fætter. Men en af mine kollegaer har en sprit ny 3" gennemstrømspotte til at ligge som jeg kan få for en slik.
Og mit spørgsmål lyder således: Kan man lave to konuser, én til hver ende af 3" potten, som ændrer diameteren fra 3" til 2,5"? Altså har det nogen betydning på flowet at diameteren starter i 2,5" og går over i 3" og ender i 2,5" igen?

Dennis
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
jan s
Indlæg: 8
Tilmeldt: 25 sep 2006, 22:12

#2 Indlæg af jan s »

det vil jeg da ikke mene det er noget problem.. så længe du ikke går ned i størrelse. . :D
Link til BG slettet
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#3 Indlæg af Volvo-Dennis »

Ja, ned i størrelse går ikke. Men hvis man nu laver nogle fine konuser, burde det så ikke gå, uden at det går alt for meget ud over flowet? :)
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#4 Indlæg af Runesm »

Sålænge du opgraderer røret midtpå, og så kommer ned til samme størrelse som før, så er det intet problem. De rør-stykker kan du købe i eks. thansen, jeg har brugt dem til at lave forrør med på turboen (Fra 2,5" til 3")

Billede

Jeg har så kortet lidt af den fordi den var for lang.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=775572199&n=1429230248&pn=1284671260
Den går fra 64mm(2,5") til 76mm(3")
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#5 Indlæg af Volvo-Dennis »

Ok, tak skal i have. Jeg går i gang på mandag :)
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
bemmer
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52

#6 Indlæg af bemmer »

Volvo-Dennis skrev:Ja, ned i størrelse går ikke. Men hvis man nu laver nogle fine konuser, burde det så ikke gå, uden at det går alt for meget ud over flowet? :)


Jo det tror jeg nok det skal.
Når du siger fine, mener du så nogle ikke alt for stejle(lille vinkel)?
Når man går fra 2,5 til 3 skal konusen være ca. 100mm lang for at minimere overgangsmodstanden, hvis jeg husker rigtigt.
Det er noget med 7-10 graders stigning.

Bemmer
speedy_p
Nyt Medlem
Indlæg: 31
Tilmeldt: 26 okt 2004, 22:30
Geografisk sted: Sjælland... Lyngby/Køge/Amager
Kontakt:

#7 Indlæg af speedy_p »

Det har ikke noget at sige sådan rent flowmæssigt, hvis du som sagt bruger en konus som holder vvs standard... selve flowet i udstødningen vil blive det samme som med en 2.5" mellempotte...

Udstørningsgasserne vil bare sætte farten lidt ned i 3" potten, og så stige til normal på det efterfølgende 2.5" stykke... :)
Mvh Peter
Billede
Zoomcar
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#8 Indlæg af Volvo-Dennis »

Okay, tak skal i have. Og som bemmer siger, så bliver det nogle fine konuser, altså nogle lange "overgange". Og ikke nogle stejle vinkler.
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#9 Indlæg af Volvo-Dennis »

Så kom potten på, bilen kører stadig som den skal. Så det er jo fint. Et andet plus er at lyd niveauet er dæmpet markant, så det er jo lækkert!
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Besvar