Tunede biler og syn, hvad gør I?
Redaktør: Moderatorer
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
Tunede biler og syn, hvad gør I?
Bare en tanke jeg gik lidt med, hvad gør I når i skal ha' jeres tunede bil synet?
Jeg har været en masse igennem for at forsøge at lave min 1985'er saab ombygning fra karburator til turbo lovlig (Tilladelse fra Skat, papirer fra saab der siger god for undervogn og bremser), men det mislykkedes i sidste ende (da synshallen skal have en køregasmåling fra en anerkendt virksomhed (Billigst ved TÜV i tyskland, 10.000kr plusplus!), så jeg skal tage turboen af til syn.
Det værste min kan dumpe på ved et syn på stedet er forkert forurening.
Hvad med jer gutter?
Jeg har været en masse igennem for at forsøge at lave min 1985'er saab ombygning fra karburator til turbo lovlig (Tilladelse fra Skat, papirer fra saab der siger god for undervogn og bremser), men det mislykkedes i sidste ende (da synshallen skal have en køregasmåling fra en anerkendt virksomhed (Billigst ved TÜV i tyskland, 10.000kr plusplus!), så jeg skal tage turboen af til syn.
Det værste min kan dumpe på ved et syn på stedet er forkert forurening.
Hvad med jer gutter?
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
...eller man kan være heldig få skidtet godkendt og indregistreret med konstruktive ændringer (kræver meget arbejde og kendskab til syn + T&S).
Nu skriver du jo at du faktisk har knoklet for at få godkendelserne på nogle af de konstruktive ændringer, men mangler forureningen (den absolut sværeste). Og du har været ved Skat. Dvs. du mangler som jeg læser din information egentlig "kun" forureningsgodkendelsen for at den er i hus. Prøv evt. at høre om Saab importøren ikke vil lave dokumentationen "færdig" og sige god for forurening jf. de gældende regler 1985 (første indregistreringsår) - du kan jo være heldig. Den bliver dog sikkert svær hvis de ikke har en tilvarende motorudgave at ligge sig op af (mig bekendt har saab ikke lavet en trykladet karbonademotor), men du kan være heldig de er til at snakke med og du får godkendelsen og således blot skal have Co2 og lambda tallene i orden til syn.
Nu skriver du jo at du faktisk har knoklet for at få godkendelserne på nogle af de konstruktive ændringer, men mangler forureningen (den absolut sværeste). Og du har været ved Skat. Dvs. du mangler som jeg læser din information egentlig "kun" forureningsgodkendelsen for at den er i hus. Prøv evt. at høre om Saab importøren ikke vil lave dokumentationen "færdig" og sige god for forurening jf. de gældende regler 1985 (første indregistreringsår) - du kan jo være heldig. Den bliver dog sikkert svær hvis de ikke har en tilvarende motorudgave at ligge sig op af (mig bekendt har saab ikke lavet en trykladet karbonademotor), men du kan være heldig de er til at snakke med og du får godkendelsen og således blot skal have Co2 og lambda tallene i orden til syn.
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
Det er heller ikke en karbonade mere, det er med k-jet sprøjt.
Det trælse ved det er at min motor ikke HELT er en normal t8 (Det kræver stempelskift, og på papiret har jeg kun drejet af stemplerne for at slippe for afgift *host*), så jeg står med min originalblok med "afdrejede stempler" *host*, og de "afdrejede stempler" *host* passer ikke med dem fra t8'eren. Derfor duer den ikke.
Derfor står jeg ret fast!
Det trælse ved det er at min motor ikke HELT er en normal t8 (Det kræver stempelskift, og på papiret har jeg kun drejet af stemplerne for at slippe for afgift *host*), så jeg står med min originalblok med "afdrejede stempler" *host*, og de "afdrejede stempler" *host* passer ikke med dem fra t8'eren. Derfor duer den ikke.
Derfor står jeg ret fast!
Senest rettet af Runesm 14 nov 2006, 20:38, rettet i alt 1 gang.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Runesm skrev:Det er heller ikke en karbonade mere, det er med k-jet sprøjt.
Det trælse ved det er at min motor ikke HELT er en normal t8 (Det kræver stempelskift, og på papiret har jeg kun drejet af stemplerne for at slippe for afgift *host*), så jeg står med min originalblok med "afdrejede stempler" *host*, og de "afdrejede stempler" *host* passer ikke med dem fra t8'eren. Derfor duer den ikke.
Derfor står jeg ret fast!
Jamen, prøv da at forklar dem forholdene. At den eneste forskel på den originale T8 og din motor er at dine stempler (hvis alt andet lige) er afdrejet for at få samme kompression. Når kompressionen er den samme så har vi egentlig kun squish tilbage og lad være med at nævne det. Med mindre du ved den er det samme. Jeg syntes du er alt for tæt på mål til at give op. Det er i bund og grund kun stemplets udformning i forbrændingskammeret vi står tilbage med.
Prøv da at se om du ikke kan sparke lidt til dem i den retning
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
Du har tre muligher...
1. Få lavet den emmisionstest.
2. Afmelde bilen i dk. Kører til tyskland med bilen og indreg. den her. Aliere dig med et af de værksteder der tager sig af den slags syn. Få dem til at syne den. Importere den til DK igen. I princippet burde det faktisk ikke være nødvendigt at registerer den om, når bare du får en TÜV godkendelse.
3. Ligge en nyere motor i som originalt er forsynet med katalysator. I 85 var der ikke krav om kat i DK og der af regnes din bil nu for RIGELIGT at overholde kravene.
Jeg har selv syntes min bil i en lidt anden version af det her pkt. 3. Min bil var født med kat men var før den årgang, hvor der var krav om det i DK. (import)
Ellers dejligt at høre om nogen, der selv gør en indsats for det!!!
V/h Chr
1. Få lavet den emmisionstest.
2. Afmelde bilen i dk. Kører til tyskland med bilen og indreg. den her. Aliere dig med et af de værksteder der tager sig af den slags syn. Få dem til at syne den. Importere den til DK igen. I princippet burde det faktisk ikke være nødvendigt at registerer den om, når bare du får en TÜV godkendelse.
3. Ligge en nyere motor i som originalt er forsynet med katalysator. I 85 var der ikke krav om kat i DK og der af regnes din bil nu for RIGELIGT at overholde kravene.
Jeg har selv syntes min bil i en lidt anden version af det her pkt. 3. Min bil var født med kat men var før den årgang, hvor der var krav om det i DK. (import)
Ellers dejligt at høre om nogen, der selv gør en indsats for det!!!
V/h Chr
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Runesm skrev:Det er heller ikke en karbonade mere, det er med k-jet sprøjt.
Det trælse ved det er at min motor ikke HELT er en normal t8 (Det kræver stempelskift, og på papiret har jeg kun drejet af stemplerne for at slippe for afgift *host*), så jeg står med min originalblok med "afdrejede stempler" *host*, og de "afdrejede stempler" *host* passer ikke med dem fra t8'eren. Derfor duer den ikke.
Derfor står jeg ret fast!
Så påstår du jo bare at du har monteret turbostempler i en sugeblok.
Hvilket faktisk er lovligt.
Og har bygget motoren op efter specifikationerne der gjaldt for en model 85 turbo.
Og den stryger lige forbi T.S. og syn.
Men det kræver at den ligner en original turbo motor i opbygning.
De splitter jo ikke motore ad.
Og da det kun er blokken T.S er intersseret i, og volumen. Så har stemplerne intet at sige.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
heino ascona b
- Medlem
- Indlæg: 120
- Tilmeldt: 11 maj 2004, 18:06
- Geografisk sted: østfyn
