Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 04:41

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem

Bare en tanke jeg gik lidt med, hvad gør I når i skal ha' jeres tunede bil synet?

Jeg har været en masse igennem for at forsøge at lave min 1985'er saab ombygning fra karburator til turbo lovlig (Tilladelse fra Skat, papirer fra saab der siger god for undervogn og bremser), men det mislykkedes i sidste ende (da synshallen skal have en køregasmåling fra en anerkendt virksomhed (Billigst ved TÜV i tyskland, 10.000kr plusplus!), så jeg skal tage turboen af til syn.

Det værste min kan dumpe på ved et syn på stedet er forkert forurening.

Hvad med jer gutter?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Rykker det af og montere en N/A manifold! Der er ikke så meget andet at gøre... Medmindre man vil betale big $$$....

Titel:
Admin
Admin

...eller man kan være heldig få skidtet godkendt og indregistreret med konstruktive ændringer (kræver meget arbejde og kendskab til syn + T&S).

Nu skriver du jo at du faktisk har knoklet for at få godkendelserne på nogle af de konstruktive ændringer, men mangler forureningen (den absolut sværeste). Og du har været ved Skat. Dvs. du mangler som jeg læser din information egentlig "kun" forureningsgodkendelsen for at den er i hus. Prøv evt. at høre om Saab importøren ikke vil lave dokumentationen "færdig" og sige god for forurening jf. de gældende regler 1985 (første indregistreringsår) - du kan jo være heldig. Den bliver dog sikkert svær hvis de ikke har en tilvarende motorudgave at ligge sig op af (mig bekendt har saab ikke lavet en trykladet karbonademotor), men du kan være heldig de er til at snakke med og du får godkendelsen og således blot skal have Co2 og lambda tallene i orden til syn.

Titel:
Mester Medlem

Det er heller ikke en karbonade mere, det er med k-jet sprøjt.

Det trælse ved det er at min motor ikke HELT er en normal t8 (Det kræver stempelskift, og på papiret har jeg kun drejet af stemplerne for at slippe for afgift *host*), så jeg står med min originalblok med "afdrejede stempler" *host*, og de "afdrejede stempler" *host* passer ikke med dem fra t8'eren. Derfor duer den ikke.

Derfor står jeg ret fast!

Senest rettet af Runesm 14 nov 2006, 20:38, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
jeg har i princippet et synskit til min. motor, gearkasse, trækaksler, udstødning og motorstyring liggende og bare venter på at sku til syn, for så at blive hevet ud og få monteret rigtige motor osv igen...

Titel:
Admin
Admin

Runesm skrev:

Det trælse ved det er at min motor ikke HELT er en normal t8 (Det kræver stempelskift, og på papiret har jeg kun drejet af stemplerne for at slippe for afgift *host*), så jeg står med min originalblok med "afdrejede stempler" *host*, og de "afdrejede stempler" *host* passer ikke med dem fra t8'eren. Derfor duer den ikke.

Jamen, prøv da at forklar dem forholdene. At den eneste forskel på den originale T8 og din motor er at dine stempler (hvis alt andet lige) er afdrejet for at få samme kompression. Når kompressionen er den samme så har vi egentlig kun squish tilbage og lad være med at nævne det. Med mindre du ved den er det samme. Jeg syntes du er alt for tæt på mål til at give op. Det er i bund og grund kun stemplets udformning i forbrændingskammeret vi står tilbage med.

Prøv da at se om du ikke kan sparke lidt til dem i den retning :lee:

Titel:
Mester Medlem

Du har tre muligher...

1. Få lavet den emmisionstest.

2. Afmelde bilen i dk. Kører til tyskland med bilen og indreg. den her. Aliere dig med et af de værksteder der tager sig af den slags syn. Få dem til at syne den. Importere den til DK igen. I princippet burde det faktisk ikke være nødvendigt at registerer den om, når bare du får en TÜV godkendelse.

3. Ligge en nyere motor i som originalt er forsynet med katalysator. I 85 var der ikke krav om kat i DK og der af regnes din bil nu for RIGELIGT at overholde kravene.
Jeg har selv syntes min bil i en lidt anden version af det her pkt. 3. Min bil var født med kat men var før den årgang, hvor der var krav om det i DK. (import)

Ellers dejligt at høre om nogen, der selv gør en indsats for det!!!

V/h Chr

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Runesm skrev:

Så påstår du jo bare at du har monteret turbostempler i en sugeblok.
Hvilket faktisk er lovligt.
Og har bygget motoren op efter specifikationerne der gjaldt for en model 85 turbo.
Og den stryger lige forbi T.S. og syn.
Men det kræver at den ligner en original turbo motor i opbygning.

De splitter jo ikke motore ad. :tooth:

Og da det kun er blokken T.S er intersseret i, og volumen. Så har stemplerne intet at sige.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Medlem

Geografisk sted: østfyn
Gør ingen ting køre bare til syn da der er betalt argift og den er synet med konstruktive ændringer til max efekt 204 hk = turbo, ic, større gearkasse, andre bremser og wolf 3d indsprøjtning kort sagt synet som den står :lol:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Der vil jeg godt nok give morten ret. Du siger bare at der er smidt turbostempler i, færdig arbejde...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time