Hvilken type rustfri til manifold?
Redaktør: Moderatorer
- Saab-Daniel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1275
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
- Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
- Kontakt:
Hvilken type rustfri til manifold?
Hej alle...
Går med planerne om at lave en manifold til min saab 900 turbo 8v, idet den gamle har problemer med at revne, ligesom den ikke er bygget specielt godt, flowmæssigt.
Vil derfor gerne lave en lignende den vedhæftede...
Denne er lavet i 1½ tomme fra portene, samlet i et 2" rør. Hvilken tykkelse vil i anbefale? 1.2mm?
Ligeledes, hvilken type stål vil være i orden? 304 mejeristål?
Mange tak for svar,
Daniel.
Går med planerne om at lave en manifold til min saab 900 turbo 8v, idet den gamle har problemer med at revne, ligesom den ikke er bygget specielt godt, flowmæssigt.
Vil derfor gerne lave en lignende den vedhæftede...
Denne er lavet i 1½ tomme fra portene, samlet i et 2" rør. Hvilken tykkelse vil i anbefale? 1.2mm?
Ligeledes, hvilken type stål vil være i orden? 304 mejeristål?
Mange tak for svar,
Daniel.
- Vedhæftede filer
-
- P0014287.jpeg (99.33 KiB) Vist 2424 gange
-
- P0014286.jpeg (103.55 KiB) Vist 2440 gange
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Alm 304 er glimrende, dog er 321 noget bedre, men ultra svært at skaffe, desværre. Så 304 er vist det....
For at rustfrit stål er bedre, så SKAL manifolden være designet til at kunne udvide sig, plus at svejsningerne SKAL være med baggas, og SKAL være næsten perfekt udførte. Ellers revner den med tiden.
Sort er meget nemmere at arbejde med, men reelt ikke egnet på lang sigt, da skalningstemperaturen er alt for lav. Til en racemotor er det dog fint brugbart, men ikke rigtigt godt i en gademotor der skal køre mange tusinde km(mange timer tæt på skalningstemp)
For at rustfrit stål er bedre, så SKAL manifolden være designet til at kunne udvide sig, plus at svejsningerne SKAL være med baggas, og SKAL være næsten perfekt udførte. Ellers revner den med tiden.
Sort er meget nemmere at arbejde med, men reelt ikke egnet på lang sigt, da skalningstemperaturen er alt for lav. Til en racemotor er det dog fint brugbart, men ikke rigtigt godt i en gademotor der skal køre mange tusinde km(mange timer tæt på skalningstemp)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- Saab-Daniel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1275
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
- Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
- Kontakt:
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
kan det bruges fra en 16V??...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
- Saab-Daniel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1275
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
- Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
- Kontakt:
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
det er fordi jeg ved bjarne skal have nyt manifold på i løbet af vinteren (ham der kører til dhb) så kunne jeg have spurgt ham om han ville sælge det gamle... men hvis det ikk passer hjælper det jo ikke meget
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
- Saab-Daniel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1275
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
- Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
- Kontakt:
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
korrekt 
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk