Hvilken type rustfri til manifold?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

Hvilken type rustfri til manifold?

#1 Indlæg af Saab-Daniel »

Hej alle...
Går med planerne om at lave en manifold til min saab 900 turbo 8v, idet den gamle har problemer med at revne, ligesom den ikke er bygget specielt godt, flowmæssigt.
Vil derfor gerne lave en lignende den vedhæftede...
Denne er lavet i 1½ tomme fra portene, samlet i et 2" rør. Hvilken tykkelse vil i anbefale? 1.2mm?
Ligeledes, hvilken type stål vil være i orden? 304 mejeristål?
Mange tak for svar,
Daniel.
Vedhæftede filer
P0014287.jpeg
P0014287.jpeg (99.33 KiB) Vist 2424 gange
P0014286.jpeg
P0014286.jpeg (103.55 KiB) Vist 2440 gange
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#2 Indlæg af Runesm »

En 100% rustfri hjemmesvejset manifold holder! Yeah :D
Jeg skal nok også lave en manifold, vi køber ind sammen.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#3 Indlæg af HenrikGM »

Alm 304 er glimrende, dog er 321 noget bedre, men ultra svært at skaffe, desværre. Så 304 er vist det....

For at rustfrit stål er bedre, så SKAL manifolden være designet til at kunne udvide sig, plus at svejsningerne SKAL være med baggas, og SKAL være næsten perfekt udførte. Ellers revner den med tiden.

Sort er meget nemmere at arbejde med, men reelt ikke egnet på lang sigt, da skalningstemperaturen er alt for lav. Til en racemotor er det dog fint brugbart, men ikke rigtigt godt i en gademotor der skal køre mange tusinde km(mange timer tæt på skalningstemp)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#4 Indlæg af Saab-Daniel »

Være designet til at udvide sig, siger du? Hvordan det? Angående baggas så satser jeg på at få adgang til udstyr der kan klare det...
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#5 Indlæg af mh »

kan det bruges fra en 16V??...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#6 Indlæg af Saab-Daniel »

Mener du om manifolden kan bruges fra en 16v?
Nej, det kan den ikke, portene i topstykket er forskellige, så den passer ikke over på... 8v manifolderne revner for et godt ord, det gør 16v'erne ikke, så der var røget sådan en på hvis den passede... :roll:
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#7 Indlæg af mh »

det er fordi jeg ved bjarne skal have nyt manifold på i løbet af vinteren (ham der kører til dhb) så kunne jeg have spurgt ham om han ville sælge det gamle... men hvis det ikk passer hjælper det jo ikke meget
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#8 Indlæg af Saab-Daniel »

Ahh for pokker, ok, det var da ellers også en idem tak.
Grunden til at manifolden gerne må se ud som på billederne ovenfor er, at dette beholder standard-placeringen af turboen. Det kan man ikke sige om bjarnes, den sidder omme på siden af motoren...
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#9 Indlæg af mh »

korrekt :mrgreen:
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#10 Indlæg af Runesm »

Øh, hvad er baggas? :D
Besvar