Knaster for turbo motor

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
RollaGTi
Medlem
Indlæg: 160
Tilmeldt: 03 maj 2004, 23:41
Geografisk sted: Fyn, Svendborg
Kontakt:

Knaster for turbo motor

#1 Indlæg af RollaGTi »

Hejsa, jeg står og skal vælge mellem 2 sæt knaster til mit turbo projekt. Hvad ville i vælge:

duration in/ ex @ [0.1mm+cl] 275 / 266°
duration in/ ex @ [1.0mm+cl] 246 / 238°
Max lift in / ex 10.00 / 9.50mm
Lift @ TDC in / ex 2.65 / 2.25mm

Eller:

duration in/ ex @ [0.1mm+cl] 284 / 275°
duration in/ ex @ [1.0mm+cl] 254 / 246°
Max lift in/ ex 10.50 / 10.00mm
Lift @ TDC 3.25 / 2.85mm

I øvigt. Hvad er det negative ved og have højt løft ?

Mvh Daniel
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#2 Indlæg af K-FINN »

Du skal ikke vælge over 272 grader i en turbomotor.
MVh Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
efterz
Mester Medlem
Indlæg: 601
Tilmeldt: 11 apr 2006, 11:15
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Kontakt:

#3 Indlæg af efterz »

Finn Tolstrup Pedersen skrev:Du skal ikke vælge over 272 grader i en turbomotor.
MVh Finn

Kan vi få noget teknisk-nørde-baggrundsviden om hvorfor 272 er det magiske tal? :wink: :mrgreen:
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#4 Indlæg af K-FINN »

Ventiler når ikke lukke, og du blæser lige igennem topstykke.
Har ikke selv prøvet, men har en bekent der har prøvet det.
Og hvis du ser på mange andre vilde motore, er de aldrig over 272 grader.Sikkert nogen der har en anden mening, men jeg ville ikke vælge over 272.
MVh Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#5 Indlæg af Morten VJ »

De smarte bygger motoren efter knasten, da det er knasten der bestemmer karekteristikken på motoren.
Mere løft hjælper meget lidt hvis topstykket ikke understøtter dette.
Mere dureation, hjælper igen ingen ting hvis udstødning, og indsugning ikke er optimeret til dette.
At smide et bestemt tal ud er for mig totalt volapyk.
Spørgsmålet er hvad søger du, og hvor meget vil du ofre på alt det andet, der får knasten til at spille optimalt.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#6 Indlæg af klyfax »

De smarte bygger da ikke efter knasten men hvor meget flow der kan komme igennem dit topstykke! Knasten har noget at sige, men man bygger ikke efter den da den er lettere at ændre end topstykket. Og nok også billigere...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#7 Indlæg af K-FINN »

Morten: Nu er det jo sjældent at kanal i topstykke er mindre end ventil, tværtimod, så mere løft på knast vil helt klart have en betydning på en turbomotor, også selv om top ikke er portet.
Vil vove at påstå at det er ventilen der er begrændsning.
Har et godt eksempel, nissan skyline, 665 hk med portet og flowet topstykke, lavet efter forskrifter, den flækker så, og han må sætte standard topstykke.
Sjovt nok havde den samme antal hk.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#8 Indlæg af Morten VJ »

Finn Tolstrup Pedersen skrev:Morten: Nu er det jo sjældent at kanal i topstykke er mindre end ventil, tværtimod, så mere løft på knast vil helt klart have en betydning på en turbomotor, også selv om top ikke er portet.
Vil vove at påstå at det er ventilen der er begrændsning.
Har et godt eksempel, nissan skyline, 665 hk med portet og flowet topstykke, lavet efter forskrifter, den flækker så, og han må sætte standard topstykke.
Sjovt nok havde den samme antal hk.


Finn hvis kanalen er større end ventilen.
Hvordan får du så ventilen til at lukke for kanalen :?: :?: :?:

Du laver nogle lidt underlige konklusioner.
Din kammerat havde problemer med en knast over 272 grader, målt ved hvilket løft?, og hvilken motor?.
Det er måske universal motoren der simpelt passer til alle motorer :wow:

Dit skyline eksempel, hvor du konkludere at det ikke kan betale sig at porte, men større ventiler er løsningen.
Kan det måske ikke være noget uden for topstykket der hæmmer effekten :?:
Og igen er det så også universal motoren der passer til alle andre motorer :wow:

Mere løft er altid godt skriver du.
Hvis kanalen staller rent flowmæssigt ved 10mm ventilløft.
Hvad hjælper det så at vi monterer en knast det løfter 13 mm :?:
Og måske skal bruge penge på at ombygge løftere, og skifte fjedre.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#9 Indlæg af K-FINN »

lol ja nu mener jeg jo selve kanal i topstykke, den tror jeg du bare ville misforstå.

Den er en fra malaysia der har tunet mange motore, og prøvet forskellige opsæt, sjovt nok kom han frem til det samme som de fleste andre, at de ikke skal over 272 grader.
Kig på mange af de tunede motore, og se hvad grader de er på.

Mere løft: ja det har da givet flere hk på dem jeg har været med til.

Men nu er der jo ikke grund til at diskutere det, du har din mening, og jeg har min.Så kan folk selv sortere i det.
MVh Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#10 Indlæg af møffe »

Morten VJ skrev:De smarte bygger motoren efter knasten, da det er knasten der bestemmer karekteristikken på motoren.
Mere løft hjælper meget lidt hvis topstykket ikke understøtter dette.
Mere dureation, hjælper igen ingen ting hvis udstødning, og indsugning ikke er optimeret til dette.
At smide et bestemt tal ud er for mig totalt volapyk.
Spørgsmålet er hvad søger du, og hvor meget vil du ofre på alt det andet, der får knasten til at spille optimalt.

MVH

Morten


det du mener er at bilfabrikanterne laver en knastaksel før de få en ide om hvilken motor de vil fremstille? bare for at spørge?

nu har jeg snakket med et par stykker der har prøvet at tegne og regne hvilken knast de skal have for tilsidst at få den fremstillet og så finde ud af det ikke virker. men det kan jo også bare være tilfælde.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Besvar