turbomanifold

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
skodacombi
Junior Medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 19 feb 2006, 20:10

turbomanifold

#1 Indlæg af skodacombi »

hej jeg skal til at lave en ny turbomanifold til min skoda fabia så der kan komme en større turbo :D på jeg ville så høre om hvilket matriale den skal laves i mht varme afledning osv,(helst ikke rustfri da jeg ikke har tig svejser ) michael
audi 80 1,8 turbo
Medlem
Indlæg: 227
Tilmeldt: 10 jul 2005, 12:14
Geografisk sted: østjylland

Re: turbomanifold

#2 Indlæg af audi 80 1,8 turbo »

skodacombi skrev:hej jeg skal til at lave en ny turbomanifold til min skoda fabia så der kan komme en større turbo :D på jeg ville så høre om hvilket matriale den skal laves i mht varme afledning osv,(helst ikke rustfri da jeg ikke har tig svejser ) michael


Har lige lavet den her selv, den er bare lavet i ganske alm tilgængelige sort jerns bøjninger. den sidste jeg lavede blev også bare lavet i ganske alm sort jerns bøjninger og den kørte jeg 30000 km uden problemer i det.
Rørene/bøjningerne bliver jo kortere når de har været varm/kold mange gange, Derfor at det er vigtigt at du laver en manifold som kan "arbejde" efterhånden som rørene ændre længde, husk at skerpe rørene og få dem svejsed ordentligt, pas på at der ikk sidder løse"nosser" inden i manifolden som kan løsne sig og ryge ned i turboen.

Bare lige mit indspark/mening.
Vedhæftede filer
mmm.JPG
mmm.JPG (93.19 KiB) Vist 2474 gange
første gear er for biler uden moment
skodacombi
Junior Medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 19 feb 2006, 20:10

#3 Indlæg af skodacombi »

takker :D
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: turbomanifold

#4 Indlæg af Zorak »

audi 80 1,8 turbo skrev:
skodacombi skrev:hej jeg skal til at lave en ny turbomanifold til min skoda fabia så der kan komme en større turbo :D på jeg ville så høre om hvilket matriale den skal laves i mht varme afledning osv,(helst ikke rustfri da jeg ikke har tig svejser ) michael


Har lige lavet den her selv, den er bare lavet i ganske alm tilgængelige sort jerns bøjninger. den sidste jeg lavede blev også bare lavet i ganske alm sort jerns bøjninger og den kørte jeg 30000 km uden problemer i det.
Rørene/bøjningerne bliver jo kortere når de har været varm/kold mange gange, Derfor at det er vigtigt at du laver en manifold som kan "arbejde" efterhånden som rørene ændre længde, husk at skerpe rørene og få dem svejsed ordentligt, pas på at der ikk sidder løse"nosser" inden i manifolden som kan løsne sig og ryge ned i turboen.

Bare lige mit indspark/mening.


Hvor har du fået fat i bøjningerne? Hos en smed eller sådan noget? Hvor tykt gods laver du det i?

Hilsen
Jesper Andersen
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
audi 80 1,8 turbo
Medlem
Indlæg: 227
Tilmeldt: 10 jul 2005, 12:14
Geografisk sted: østjylland

Re: turbomanifold

#5 Indlæg af audi 80 1,8 turbo »

Zorak skrev:
audi 80 1,8 turbo skrev:
skodacombi skrev:hej jeg skal til at lave en ny turbomanifold til min skoda fabia så der kan komme en større turbo :D på jeg ville så høre om hvilket matriale den skal laves i mht varme afledning osv,(helst ikke rustfri da jeg ikke har tig svejser ) michael


Har lige lavet den her selv, den er bare lavet i ganske alm tilgængelige sort jerns bøjninger. den sidste jeg lavede blev også bare lavet i ganske alm sort jerns bøjninger og den kørte jeg 30000 km uden problemer i det.
Rørene/bøjningerne bliver jo kortere når de har været varm/kold mange gange, Derfor at det er vigtigt at du laver en manifold som kan "arbejde" efterhånden som rørene ændre længde, husk at skerpe rørene og få dem svejsed ordentligt, pas på at der ikk sidder løse"nosser" inden i manifolden som kan løsne sig og ryge ned i turboen.

Bare lige mit indspark/mening.


Hvor har du fået fat i bøjningerne? Hos en smed eller sådan noget? Hvor tykt gods laver du det i?

Hilsen
Jesper Andersen


købt ved brdr. kier
1 1/2 tomme bøjninger. 48,3 udv mål. 3,2 i gods tykkelse. dvs ca. 42 indv. hullerne i topstykket er 40
første gear er for biler uden moment
Damborg
Medlem
Indlæg: 207
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nordsjælland-Frederiksværk
Kontakt:

#6 Indlæg af Damborg »

Sanistål i Lyngby og Glostrup sælger de buk..

Har købt en "håndfuld" på et tidspunkt..

Men ring og hør inden du kører..
martin306xsi
Mester Medlem
Indlæg: 633
Tilmeldt: 06 jun 2004, 01:57
Geografisk sted: Roskilde

#7 Indlæg af martin306xsi »

Er det ikke noget med at de 4 rør skal ha samme længde? Beyer fra VAE har vist forsøgt sig med forskellige materialer og mener han fandt ud af at sort jern var noget af det bedste. RF skulle ikke være så godt at bruge da det ikke afgiver så godt varme.
Mvh Martin
audi 80 1,8 turbo
Medlem
Indlæg: 227
Tilmeldt: 10 jul 2005, 12:14
Geografisk sted: østjylland

#8 Indlæg af audi 80 1,8 turbo »

martin306xsi skrev:Er det ikke noget med at de 4 rør skal ha samme længde? Beyer fra VAE har vist forsøgt sig med forskellige materialer og mener han fandt ud af at sort jern var noget af det bedste. RF skulle ikke være så godt at bruge da det ikke afgiver så godt varme.


Det kan da godt være at det er det 100% optimale hvis alle rørene er lige lange, det er bare ikk altid let i den virkelige verden i forhold til plads osv.
om det har ret meget at sige på en turbo manifold tvivler jeg kraftigt på, selvfølgelig hvis de to rør er 10 cm og de andre to er 50-60 cm kan det da godt være at det har lidt at sige men hvor meget ved jeg ikke.
jeg har bare gået efter at lave en manifold som kan være der hvor den skal være, som har et så godt flov som muligt og som samtidig kan "arbejde"
Hvis man kikker sig rundt på nettet osv efter turbo manifolde vil rigtig rigtig mange af dem være noget i retning af den som jeg har lavet, og vil også sige at du nok rimeligt sjældent vil finde en turbo manifold hvor alle rørene er lige lange.
første gear er for biler uden moment
Brugeravatar
beyer
Senior Medlem
Indlæg: 339
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: sjælland
Kontakt:

turbo manifold.

#9 Indlæg af beyer »

har lige en til føjelse ! sort stål er IKKE det bedste , da det har et lavt gløde punkt og vil udgløde med tiden = skaller og slagger i turboen(blir rødt og ligesom smulder) = skod , det som min erfaring siger er der bedste er rustfri stål 1,5-2,5 mm i tykkelsen (med et gløde punkt på en 8-900gr) og lige lange rør og gerne med noget længde , tig svejst med baggas , husk at lave gode solide beslag til møllen , da manifoldet gir sig meget og har tildens til at revne hvis det ikke er fikseret ordentligt, en anden løsning er at lave en gik , lave manifoldet og derefter tage alle spænninger ved at varme manifoldet med gas og ilt , altså varme det op til den gløder rødt . håber det var til lidt hjælp. :twisted:
Vedhæftede filer
DSCN0271-2.jpg
DSCN0271-2.jpg (64.5 KiB) Vist 2313 gange
martin306xsi
Mester Medlem
Indlæg: 633
Tilmeldt: 06 jun 2004, 01:57
Geografisk sted: Roskilde

#10 Indlæg af martin306xsi »

Ok, så skulle der lige byttes om på de to nævnte materialer :oops:

Jesper> Havde du ikke et manifold af sort stål på i sommers? Hvorfor skal der helst være lidt længde på til møllen? Er det fordi det er med holde til at holde noget gas til at passere møllen ved gearskifte osv.?
Mvh Martin
Besvar