tilspænding af topstykke med kobberpakning
Redaktør: Moderatorer
-
kinder 106
- Nyt Medlem
- Indlæg: 22
- Tilmeldt: 24 okt 2006, 16:31
- Geografisk sted: Fyns land
tilspænding af topstykke med kobberpakning
Hej.
skal topstykket spændes mere eller mindre hvis man har en kobber pakning? det drejer sig om en pug 106 rallye. Standard skal det spændes således: trin 1: 20Nm trin2: 240grader.
skal topstykket spændes mere eller mindre hvis man har en kobber pakning? det drejer sig om en pug 106 rallye. Standard skal det spændes således: trin 1: 20Nm trin2: 240grader.
Kinder
- Bay
- Medlem
- Indlæg: 152
- Tilmeldt: 13 apr 2005, 20:17
- Geografisk sted: Rødkærsbro
Vil mene at du skal spænde toppakningen en smule hårdere end standard.
Men ved ikke hvor meget.
Har en kammerat der lavede en Toyota Supra motor med kobbertoppakning. Han spændte den vildt hårdt sammen.
Jeg ville prøve med...
Trin 1 : 20 Nm
Trin 2 : 40 Nm
Trin 3 : 240 grader
Altså 20 Nm mere en standard
Det vil der i hvertfald ikke ske noget ved at prøve.
Mvh. Bay
Men ved ikke hvor meget.
Har en kammerat der lavede en Toyota Supra motor med kobbertoppakning. Han spændte den vildt hårdt sammen.
Jeg ville prøve med...
Trin 1 : 20 Nm
Trin 2 : 40 Nm
Trin 3 : 240 grader
Altså 20 Nm mere en standard
Det vil der i hvertfald ikke ske noget ved at prøve.
Mvh. Bay
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
bay skrev:Vil mene at du skal spænde toppakningen en smule hårdere end standard.
Men ved ikke hvor meget.
Har en kammerat der lavede en Toyota Supra motor med kobbertoppakning. Han spændte den vildt hårdt sammen.
Jeg ville prøve med...
Trin 1 : 20 Nm
Trin 2 : 40 Nm
Trin 3 : 240 grader
Altså 20 Nm mere en standard
Det vil der i hvertfald ikke ske noget ved at prøve.
Mvh. Bay
Hvordan bliver det lige til 20Nm mere end std?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Jeg vil jo mene at med standart bolte skal der spændes med standart moment.
Uanset paknings materiale, Hvis man spænder en bolt over dens evne, så ber man selv om problemer
MVH
Morten
Uanset paknings materiale, Hvis man spænder en bolt over dens evne, så ber man selv om problemer
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Morten VJ skrev:Jeg vil jo mene at med standart bolte skal der spændes med standart moment.
Uanset paknings materiale, Hvis man spænder en bolt over dens evne, så ber man selv om problemer![]()
MVH
Morten
ja eller gevindet i blokken kommer tættere på brud grænsen
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
bay skrev:Hvis du først spænder en bolt med 20 Nm (Trin 1) og derefter spænder den 40 Nm (Trin 2) har du vel spændt den 20 Nm mere, end første gang du spændte den...
Det er da ren logik???
Måske, men det er forkert anvendt logik..
Men jeg forstår hvorfor du drager den konklusion, men den er forkert.
Ja, du spænder mere, men du aner intet om du blot strækker boltene tættere på flydegrænsen, og dermed får en ringere samling.
Så snart du har en vinkelangivelse med i spillet, så fungerer de første NM blot for at sikre det hele ligger tæt sammen. Herefter udnytter du gevindets stigning til at strække bolten 240/360 af stigningstallet på gevindet. 20NM i den "lette ende" kan måske gøre en vinkelforskel på 20grader i den anden ende, eller nok til at ødelægge gevind eller bolt.
Een ting er sikker; den bliver spændt hårdere, men om det svarer til 20Nm , eller 100Nm aner man ikke rigtigt noget om.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
2fat2fly
- Mester Medlem
- Indlæg: 948
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Fyn
HenrikGM skrev:bay skrev:Hvis du først spænder en bolt med 20 Nm (Trin 1) og derefter spænder den 40 Nm (Trin 2) har du vel spændt den 20 Nm mere, end første gang du spændte den...
Det er da ren logik???
Måske, men det er forkert anvendt logik..![]()
Men jeg forstår hvorfor du drager den konklusion, men den er forkert.
Ja, du spænder mere, men du aner intet om du blot strækker boltene tættere på flydegrænsen, og dermed får en ringere samling.
Så snart du har en vinkelangivelse med i spillet, så fungerer de første NM blot for at sikre det hele ligger tæt sammen. Herefter udnytter du gevindets stigning til at strække bolten 240/360 af stigningstallet på gevindet. 20NM i den "lette ende" kan måske gøre en vinkelforskel på 20grader i den anden ende, eller nok til at ødelægge gevind eller bolt.
Een ting er sikker; den bliver spændt hårdere, men om det svarer til 20Nm , eller 100Nm aner man ikke rigtigt noget om.
Når du nu ved så meget hvorfor skriver du så ikke bare hvad han skal spænde det topstykke med ?
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
2fat2fly skrev:HenrikGM skrev:bay skrev:Hvis du først spænder en bolt med 20 Nm (Trin 1) og derefter spænder den 40 Nm (Trin 2) har du vel spændt den 20 Nm mere, end første gang du spændte den...
Det er da ren logik???
Måske, men det er forkert anvendt logik..![]()
Men jeg forstår hvorfor du drager den konklusion, men den er forkert.
Ja, du spænder mere, men du aner intet om du blot strækker boltene tættere på flydegrænsen, og dermed får en ringere samling.
Så snart du har en vinkelangivelse med i spillet, så fungerer de første NM blot for at sikre det hele ligger tæt sammen. Herefter udnytter du gevindets stigning til at strække bolten 240/360 af stigningstallet på gevindet. 20NM i den "lette ende" kan måske gøre en vinkelforskel på 20grader i den anden ende, eller nok til at ødelægge gevind eller bolt.
Een ting er sikker; den bliver spændt hårdere, men om det svarer til 20Nm , eller 100Nm aner man ikke rigtigt noget om.
Når du nu ved så meget hvorfor skriver du så ikke bare hvad han skal spænde det topstykke med ?
Det er meget enkelt besvaret med standart tilspænding
Med mindre der er oplysninger fra fabrikkens motorsport afdeling, om at man kan vinkeldreje boltene X antal grader mere.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html