Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 07:12

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 24 okt 2006, 16:03 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 24 okt 2006, 15:31
Indlæg: 22
Geografisk sted: Fyns land
Hej.
skal topstykket spændes mere eller mindre hvis man har en kobber pakning? det drejer sig om en pug 106 rallye. Standard skal det spændes således: trin 1: 20Nm trin2: 240grader.

_________________
Kinder


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 okt 2006, 17:46 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 apr 2005, 19:17
Indlæg: 152
Geografisk sted: Rødkærsbro
Vil mene at du skal spænde toppakningen en smule hårdere end standard.
Men ved ikke hvor meget.

Har en kammerat der lavede en Toyota Supra motor med kobbertoppakning. Han spændte den vildt hårdt sammen.

Jeg ville prøve med...

Trin 1 : 20 Nm
Trin 2 : 40 Nm
Trin 3 : 240 grader

Altså 20 Nm mere en standard
Det vil der i hvertfald ikke ske noget ved at prøve.

Mvh. Bay


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 okt 2006, 18:30 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
bay skrev:
Vil mene at du skal spænde toppakningen en smule hårdere end standard.
Men ved ikke hvor meget.

Har en kammerat der lavede en Toyota Supra motor med kobbertoppakning. Han spændte den vildt hårdt sammen.

Jeg ville prøve med...

Trin 1 : 20 Nm
Trin 2 : 40 Nm
Trin 3 : 240 grader

Altså 20 Nm mere en standard
Det vil der i hvertfald ikke ske noget ved at prøve.

Mvh. Bay


Hvordan bliver det lige til 20Nm mere end std?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 okt 2006, 20:08 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 apr 2005, 19:17
Indlæg: 152
Geografisk sted: Rødkærsbro
Hvis du først spænder en bolt med 20 Nm (Trin 1) og derefter spænder den 40 Nm (Trin 2) har du vel spændt den 20 Nm mere, end første gang du spændte den...
Det er da ren logik??? :?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 okt 2006, 20:21 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg vil jo mene at med standart bolte skal der spændes med standart moment.
Uanset paknings materiale, Hvis man spænder en bolt over dens evne, så ber man selv om problemer :damn:

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 okt 2006, 20:22 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Morten VJ skrev:
Jeg vil jo mene at med standart bolte skal der spændes med standart moment.
Uanset paknings materiale, Hvis man spænder en bolt over dens evne, så ber man selv om problemer :damn:

MVH

Morten


ja eller gevindet i blokken kommer tættere på brud grænsen

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 okt 2006, 20:44 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
bay skrev:
Hvis du først spænder en bolt med 20 Nm (Trin 1) og derefter spænder den 40 Nm (Trin 2) har du vel spændt den 20 Nm mere, end første gang du spændte den...
Det er da ren logik??? :?


Måske, men det er forkert anvendt logik.. :damn:

Men jeg forstår hvorfor du drager den konklusion, men den er forkert.

Ja, du spænder mere, men du aner intet om du blot strækker boltene tættere på flydegrænsen, og dermed får en ringere samling.

Så snart du har en vinkelangivelse med i spillet, så fungerer de første NM blot for at sikre det hele ligger tæt sammen. Herefter udnytter du gevindets stigning til at strække bolten 240/360 af stigningstallet på gevindet. 20NM i den "lette ende" kan måske gøre en vinkelforskel på 20grader i den anden ende, eller nok til at ødelægge gevind eller bolt.

Een ting er sikker; den bliver spændt hårdere, men om det svarer til 20Nm , eller 100Nm aner man ikke rigtigt noget om.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 okt 2006, 19:28 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 apr 2005, 19:17
Indlæg: 152
Geografisk sted: Rødkærsbro
Nu tænkte jeg ikke lige på at strækbolte opfører sig anderledes end almindelige bolte når de spændes :damn: Sorry!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 okt 2006, 18:44 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
HenrikGM skrev:
bay skrev:
Hvis du først spænder en bolt med 20 Nm (Trin 1) og derefter spænder den 40 Nm (Trin 2) har du vel spændt den 20 Nm mere, end første gang du spændte den...
Det er da ren logik??? :?


Måske, men det er forkert anvendt logik.. :damn:

Men jeg forstår hvorfor du drager den konklusion, men den er forkert.

Ja, du spænder mere, men du aner intet om du blot strækker boltene tættere på flydegrænsen, og dermed får en ringere samling.

Så snart du har en vinkelangivelse med i spillet, så fungerer de første NM blot for at sikre det hele ligger tæt sammen. Herefter udnytter du gevindets stigning til at strække bolten 240/360 af stigningstallet på gevindet. 20NM i den "lette ende" kan måske gøre en vinkelforskel på 20grader i den anden ende, eller nok til at ødelægge gevind eller bolt.

Een ting er sikker; den bliver spændt hårdere, men om det svarer til 20Nm , eller 100Nm aner man ikke rigtigt noget om.

Når du nu ved så meget hvorfor skriver du så ikke bare hvad han skal spænde det topstykke med ?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2006, 16:56 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
2fat2fly skrev:
HenrikGM skrev:
bay skrev:
Hvis du først spænder en bolt med 20 Nm (Trin 1) og derefter spænder den 40 Nm (Trin 2) har du vel spændt den 20 Nm mere, end første gang du spændte den...
Det er da ren logik??? :?


Måske, men det er forkert anvendt logik.. :damn:

Men jeg forstår hvorfor du drager den konklusion, men den er forkert.

Ja, du spænder mere, men du aner intet om du blot strækker boltene tættere på flydegrænsen, og dermed får en ringere samling.

Så snart du har en vinkelangivelse med i spillet, så fungerer de første NM blot for at sikre det hele ligger tæt sammen. Herefter udnytter du gevindets stigning til at strække bolten 240/360 af stigningstallet på gevindet. 20NM i den "lette ende" kan måske gøre en vinkelforskel på 20grader i den anden ende, eller nok til at ødelægge gevind eller bolt.

Een ting er sikker; den bliver spændt hårdere, men om det svarer til 20Nm , eller 100Nm aner man ikke rigtigt noget om.

Når du nu ved så meget hvorfor skriver du så ikke bare hvad han skal spænde det topstykke med ?


Det er meget enkelt besvaret med standart tilspænding :shock:
Med mindre der er oplysninger fra fabrikkens motorsport afdeling, om at man kan vinkeldreje boltene X antal grader mere.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 51 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team