Volvo 740/760 Turbo

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

Volvo 740/760 Turbo

#1 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

Jeg har en idé om at finde en gammel 740/760 til et lille projekt.

Det er et absolut low-budget projekt. Der kommer dog 100% en MS, samt måske en større lader.

Er der nogen motorer man skal gå efter/undgå, når det er effekt på standard dele?

Andre ting jeg skal være opmærksom på, i forbindelse med køb af sådan en?

Hvad er forskellen mellem 740 og 760 i grunden?
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Volvo 740/760 Turbo

#2 Indlæg af HenrikGM »

Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:Jeg har en idé om at finde en gammel 740/760 til et lille projekt.

Det er et absolut low-budget projekt. Der kommer dog 100% en MS, samt måske en større lader.

Er der nogen motorer man skal gå efter/undgå, når det er effekt på standard dele?

Andre ting jeg skal være opmærksom på, i forbindelse med køb af sådan en?

Hvad er forskellen mellem 740 og 760 i grunden?


Vælg en 83-84. Undgå 85-89 da den std ikke vil over 260hk/6200rpm uden plejlstangshavari.(det går galt med tiden, hvis du overdriver på den motor, også kaldet "letløbsmotoren" pga små lejer, og lettere indmad.

760Turbo hedder den bil du skal finde. Der gik en på QXL for 3200dkr, nysynet for ca. 4md siden.....Snak om en billig sjov bil! Uhørt billigt iøvrigt.

Det er dog en tung bil, som er lidt bøvlet at finde mange dele til, bla bagtøj/undervogn er der ikke mange dele af. 240Turboen er nemmere der, og en lettere bil fra start, har dog ikke B23ET originalt, men "kun" B21ET. De to motorvarianter er stort set lige stærke, dog med kraftigere cylindervægge i B21ETeren.

Men næsten alt er ombytteligt, ligesom LEGO.....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#3 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

Tak for svar Henrik - Det er da fakta, man kan forholde sig til :)

Findes 760 Turbo med flere motorer, så man kan få fingrene i en gal model?

Er det en 2,3 16V (Går ud fra B23 betyder 2,3L)

Det er lidt ærgeligt at man skal ned i en så gammel model - Der er vel større chance for at finde en fin 87-89'er. Der er vel også mere udstyr i de nyere modeller.
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#4 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

Hvordan helv*** har de fået denne synet?
http://www.bilbasen.dk/biler/private/sh ... 399&page=1 :shock: :shock: :shock:
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#5 Indlæg af lqs »

den højere vægt over forakselen og bilens ringe... alder... har nok været de største problemer....for synet? ja måske den er synet med 150hk? måske den er DHBsynet?? hvem ved? prøv at spørghe bilens ejer hvor meget ydelse bilen er godkendt med. MVH. søren
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:Tak for svar Henrik - Det er da fakta, man kan forholde sig til :)

Findes 760 Turbo med flere motorer, så man kan få fingrene i en gal model?

Er det en 2,3 16V (Går ud fra B23 betyder 2,3L)

Det er lidt ærgeligt at man skal ned i en så gammel model - Der er vel større chance for at finde en fin 87-89'er. Der er vel også mere udstyr i de nyere modeller.


Løsningen på det problem er at købe en nyere, og smide en gammel motor i......Det er bolt-on.

B234 (16V)motoren er aldrigt fabriksmonteret med turbo. Men det topstykke på en B230FT bund med andre plejlstænger bliver meget vildt. Men kan ikke synes(lovligt).
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#7 Indlæg af Volvo-Dennis »

Der er jo så godt nok lavet en 2.0 16v turbo, men denne blev vidst ikke solgt i danmark..
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

Volvo-Dennis skrev:Der er jo så godt nok lavet en 2.0 16v turbo, men denne blev vidst ikke solgt i danmark..


Nej.....Og den er ikke så lidt sjælden endda.....Men de skulle angiveligt kunne findes i Italien. IMO ikke umagen værd.(medmindre der er for kult-statussens skyld! )
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#9 Indlæg af Volvo-Dennis »

Det er jo det, men har set en til salg, og mener stadig den er det.. Motoren står komplet i en front der er skåret af en 900.
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#10 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

HenrikGM skrev:Løsningen på det problem er at købe en nyere, og smide en gammel motor i......Det er bolt-on.

B234 (16V)motoren er aldrigt fabriksmonteret med turbo. Men det topstykke på en B230FT bund med andre plejlstænger bliver meget vildt. Men kan ikke synes(lovligt).


Okay - Jeg tror jeg klarer mig med 8v'eren i første omgang.

Det er som sagt bare for spas det bliver lavet, og af den grund, vil jeg ikke ofre alverden på det.

Eller skulle man gå efter en Saab 9000 Turbo i stedet?
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Besvar