Motor med turbo - Uden dumpventil?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

Motor med turbo - Uden dumpventil?

#1 Indlæg af Volvo-Dennis »

Hej folkens..

Da min tidligere dumpventil har givet op, vil jeg høre om det kan være skadeligt på nogen måde hvis man kører helt uden dumpventil? Indtil jeg lige får en ny knaldet på altså.. Ved godt at lidt af kørbarheden måske forsvinder, men bliver turboen mere stresset ved gear skift hvis man f.eks fyrer den af og kører bilen hårdt?
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

I teorien ja så er det skadeligt.
i praksis det kan du nok ikke mærke på turboens levetid.

Der er mange der kører uden denne type trykaflastning uden problemer.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#3 Indlæg af Volvo-Dennis »

Ok, tak for svaret!
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#4 Indlæg af Runesm »

Tvivler på kørbarheden bliver værre. Kan faktisk kun forestille mig den bliver bedre!

Hvis du kører med MAP-sensor er det ligemeget, men hvis du kører med LMM og åben dump, så bliver kørbarheden så meget bedre hvis du kører uden dump.
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#5 Indlæg af Saab-Daniel »

Rune, hvor står det, at manden vil have en åben dump på?
Kunne jo lige så godt være en recirkulerende der var gået sig en tur, og med sådan en på, sker der ikke noget med kørbarheden. I øvrigt syntes jeg, at min går væsentligt bedre mellem gearskifte med en åben dump end uden en ventil overhovedet...
Daniel
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
CABRST
Medlem
Indlæg: 183
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vest Sjælland

#6 Indlæg af CABRST »

bla. alle rst kører uden blow så helt skadeligt kan det ik værer.....
If Ford made Cabriolets like Carlsberg make beers, then this would proberbly be the BEST Cabriolet in the world.......
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#7 Indlæg af Runesm »

Saab-Daniel skrev:Rune, hvor står det, at manden vil have en åben dump på?
Kunne jo lige så godt være en recirkulerende der var gået sig en tur, og med sådan en på, sker der ikke noget med kørbarheden. I øvrigt syntes jeg, at min går væsentligt bedre mellem gearskifte med en åben dump end uden en ventil overhovedet...
Daniel


Det står ingen steder, jeg nævner bare mine erfaringer.

Jeg synes at min går trælst med åben dump i gearskiftene efter fuld tryk, da den feder alt for meget op. Men det er bare et spørgsmål om tilvænning. Første gang jeg havde den på gik den konsekvent ud for mig hver eneste gang jeg skulle starte, fordi jeg havde for vane lige at lave et hurtigt dyk på gassen inden igangsætning. Det kan jeg ikke mere, så drukner den.
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#8 Indlæg af Saab-Daniel »

Mærkeligt, det gør min slet ikke, og man skulle syntes vores motorer er tæt på identiske...
Måske du har brug for at justere ventilen lidt ind igen?
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#9 Indlæg af Volvo-Dennis »

Bilen har før kørt med åben dump og luftmængdemåler (da jeg fik den...) Der kørte den faktisk "træls" ved gearskift. Fedede for meget op.. Da bilen originalt kører med en lille recirkulerende fætter, så prøvede jeg med sådan en (brugt), men den var defekt. Så venter nu på en recirkulerende i en fin kvalitet :)
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#10 Indlæg af Runesm »

Lækkert Dennis :D

Daniel - så er din bil one of a kind, for biler med LMM, turbo og åben dump feder op. Sådan er det bare! Min dump er godt nok så løs som den kan være, men alligevel.
Teorien er, at når man kører med fuld tryk, slipper gassen og dumpen åbner, så pga turboens rotation så bliver den ved med at flytte luft ud fordi der er et hul den kan pøse det ud af, og LMM'en måler bare at her bliver flyttet en masse luft, så her skal benzin til! Derfor feder den så voldsomt op. Min kan endda ryge sort lige når jeg rører gassen i næste gear og den kan begynde at tænde blandingen igen.
Besvar