Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 05:37

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 18 sep 2006, 16:37 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Hej folkens..

Da min tidligere dumpventil har givet op, vil jeg høre om det kan være skadeligt på nogen måde hvis man kører helt uden dumpventil? Indtil jeg lige får en ny knaldet på altså.. Ved godt at lidt af kørbarheden måske forsvinder, men bliver turboen mere stresset ved gear skift hvis man f.eks fyrer den af og kører bilen hårdt?

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2006, 17:17 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
I teorien ja så er det skadeligt.
i praksis det kan du nok ikke mærke på turboens levetid.

Der er mange der kører uden denne type trykaflastning uden problemer.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2006, 17:40 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Ok, tak for svaret!

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2006, 21:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
Tvivler på kørbarheden bliver værre. Kan faktisk kun forestille mig den bliver bedre!

Hvis du kører med MAP-sensor er det ligemeget, men hvis du kører med LMM og åben dump, så bliver kørbarheden så meget bedre hvis du kører uden dump.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2006, 07:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Rune, hvor står det, at manden vil have en åben dump på?
Kunne jo lige så godt være en recirkulerende der var gået sig en tur, og med sådan en på, sker der ikke noget med kørbarheden. I øvrigt syntes jeg, at min går væsentligt bedre mellem gearskifte med en åben dump end uden en ventil overhovedet...
Daniel

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2006, 11:09 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 183
Geografisk sted: Vest Sjælland
bla. alle rst kører uden blow så helt skadeligt kan det ik værer.....

_________________
If Ford made Cabriolets like Carlsberg make beers, then this would proberbly be the BEST Cabriolet in the world.......


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2006, 11:27 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
Saab-Daniel skrev:
Rune, hvor står det, at manden vil have en åben dump på?
Kunne jo lige så godt være en recirkulerende der var gået sig en tur, og med sådan en på, sker der ikke noget med kørbarheden. I øvrigt syntes jeg, at min går væsentligt bedre mellem gearskifte med en åben dump end uden en ventil overhovedet...
Daniel


Det står ingen steder, jeg nævner bare mine erfaringer.

Jeg synes at min går trælst med åben dump i gearskiftene efter fuld tryk, da den feder alt for meget op. Men det er bare et spørgsmål om tilvænning. Første gang jeg havde den på gik den konsekvent ud for mig hver eneste gang jeg skulle starte, fordi jeg havde for vane lige at lave et hurtigt dyk på gassen inden igangsætning. Det kan jeg ikke mere, så drukner den.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2006, 11:40 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Mærkeligt, det gør min slet ikke, og man skulle syntes vores motorer er tæt på identiske...
Måske du har brug for at justere ventilen lidt ind igen?
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2006, 19:52 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Bilen har før kørt med åben dump og luftmængdemåler (da jeg fik den...) Der kørte den faktisk "træls" ved gearskift. Fedede for meget op.. Da bilen originalt kører med en lille recirkulerende fætter, så prøvede jeg med sådan en (brugt), men den var defekt. Så venter nu på en recirkulerende i en fin kvalitet :)

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 sep 2006, 17:19 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
Lækkert Dennis :D

Daniel - så er din bil one of a kind, for biler med LMM, turbo og åben dump feder op. Sådan er det bare! Min dump er godt nok så løs som den kan være, men alligevel.
Teorien er, at når man kører med fuld tryk, slipper gassen og dumpen åbner, så pga turboens rotation så bliver den ved med at flytte luft ud fordi der er et hul den kan pøse det ud af, og LMM'en måler bare at her bliver flyttet en masse luft, så her skal benzin til! Derfor feder den så voldsomt op. Min kan endda ryge sort lige når jeg rører gassen i næste gear og den kan begynde at tænde blandingen igen.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 53 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team