Turbo-problemer.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

Turbo-problemer.

#1 Indlæg af Volvo-Dennis »

Hej Folkens..

Jeg har et problem og det er at min turbo går løs. Bilen er en volvo 760 turbo og den er blevet modificeret med bl.a større turbo. Den originale turbo har gevind i bolthullerne i flangen, og er spændt fast ved at 4 bolte går gennem manifolden, og boltene låses med noget blik af en art på bagsiden af manifolden. MEN, den nye mølle der er kommet på har ikke disse gevind i flangen, så har været noget til at finde nogle endnu længere bolte og så spænde dem rigtig hårdt. Har prøvet med kobbermøtrikker og kontramøtrikker. Til sidst har jeg prøvet at spænde pisset rigtig hårdt og så låse møtrikkerne med et par svejseklatter og det samme med bolthovedet i den anden ende. efter 1500km er den så gal igen. Den er ikke gået op i de fusker-svejsninger, men tror boltene har strukket sig! Det er alm. 8.8 bolte der er brugt...
Hvis man nu bruger rustfri bolte og laver det samme nummer med at låse dem med de svejseklatter, vil det gå?? Eller er der nogen der har en bedre idé?
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

Boltforlængere og 10.9 så plejer det at gå fint.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#3 Indlæg af Volvo-Dennis »

Jamen de boltforlængere, hvad går det ud på? Man skal også lige tænke på at der er ikke så pokkers meget plads til længere bolte på de gamle 200/700 turbo manifolde..
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
nielsk
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06 sep 2006, 20:26

Rustfri bolte - bolteforlængere.

#4 Indlæg af nielsk »

Hejsa
Allerførst er rustfri bolte nemme og strække, de er seje men bløde.
Det duer altså ikke!!

Det ville være bedre med en ordentlig boltekvalitet, og for lange bolte med "hylser" omkring.

Når der kommer varme på, vokser flangen først, og boltene varmes langsommere op, så de strækkes af flangen.

For lange bolte, med et rørstykke omkring (mellem flange og møtrik).
Så har du en længere bolt der kan fjedre i stedet for at blive strukket.

Hvad med at skære gevind i turboflangen i stedet??
Mvh
Niels
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#5 Indlæg af Volvo-Dennis »

Det med at skære gevind har jeg overvejet, men så skal manifolden 'bearbejdes også, da der så skal bolte med en noget større diam. i.. Hvor lange skal de rør hylstre være hvis det er? Og nu siger du det skal være bolte af en bedre kvalitet, hvad skal det så være for nogle?
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

Volvo-Dennis skrev:Det med at skære gevind har jeg overvejet, men så skal manifolden 'bearbejdes også, da der så skal bolte med en noget større diam. i.. Hvor lange skal de rør hylstre være hvis det er? Og nu siger du det skal være bolte af en bedre kvalitet, hvad skal det så være for nogle?


Boltforlænger = emnerør af passende diameter, og så lang som mulig(pladsen dikterer)
Fungerer sammen med bolten som en elastik=bolten tåler bedre uens varme og "nær maxlast" situationer(som ikke bør forekomme på en korrekt monteret flangesamling!)

En voldspændt bolt flyder nemmere under den store varmepåvirkning.

boltkvalitet på 8.8 er som regel rigeligt. 10.9 er nok tæt på max. 12.9 er for meget.

Det forværre situationen hvis der er skåret gevind, fordi bolten så effektivtr bliver kortere.....

Hvor plane er flangerne??

Lyder forkert at du på så kort tid kan knække 8.8 bolte.....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#7 Indlæg af Volvo-Dennis »

Okay, så vi siger lange bolte i rustfri, med passende 'hylstre'... hvor hårdt bør dette spændes (NM) for at det holder?

Flangerne er vidst så plane som de kan blive, manifold osv var forbi et værktøjssliberi som planede flangerne for mig inden det blev monteret :!: og så ny pakning osv.

8.8 boltene knækkede nu ikke, de blev bare strukket lidt :) Men de originale bolte de kan jo sagtens holde, hvad er de da lavet af??
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Brugeravatar
Troels
Junior Medlem
Indlæg: 62
Tilmeldt: 20 dec 2003, 15:12
Geografisk sted: Århus

Re: Rustfri bolte - bolteforlængere.

#8 Indlæg af Troels »

nielsk skrev:Hejsa
Allerførst er rustfri bolte nemme og strække, de er seje men bløde.
Det duer altså ikke!!

Mvh
Niels


læs lige hvad niels skriver igen...
Billede - Troels

Toyota Corolla '91
1.3 xli Turbo
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#9 Indlæg af Volvo-Dennis »

Ja okay, det var en tanketorsk. men så alm 10.9 da.. :D
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Besvar