Trigger hjul
Redaktør: Moderatorer
-
MiniLuffe
- Nyt Medlem
- Indlæg: 31
- Tilmeldt: 08 maj 2005, 17:15
- Kontakt:
Trigger hjul
Hey
Jeg har LIGE fået lavet 60-2 trigger hjul lavet som passer til mit org rem hjul på Mini'en.
Men er ikke HELT sikker på hvor trigger føleren skal side i forhold til de
2 manglende tænder (NÅR cyl 1 er i top)
Efter hvad jeg har fået at vide, så på en 2,0 16v Kadett GSI, så sider
føleren LIGE midt i i det tomme felt (altsår der hvor der mangler 2 tænder (NÅR cyl 1 er i top))
Mvh Jannik.
Jeg har LIGE fået lavet 60-2 trigger hjul lavet som passer til mit org rem hjul på Mini'en.
Men er ikke HELT sikker på hvor trigger føleren skal side i forhold til de
2 manglende tænder (NÅR cyl 1 er i top)
Efter hvad jeg har fået at vide, så på en 2,0 16v Kadett GSI, så sider
føleren LIGE midt i i det tomme felt (altsår der hvor der mangler 2 tænder (NÅR cyl 1 er i top))
Mvh Jannik.
Mini Clubman 1275GT
1312ccm A+(fra MG Metro),Cooper S gearkasse,276 kentcam,portet top,Mega pistons,45DOCE Weber,elektronisk tænding fra Record E, front monteret køler fra Astra F, generator fra "PUG" 607, externt oliefilter (før olie pumpe)
1312ccm A+(fra MG Metro),Cooper S gearkasse,276 kentcam,portet top,Mega pistons,45DOCE Weber,elektronisk tænding fra Record E, front monteret køler fra Astra F, generator fra "PUG" 607, externt oliefilter (før olie pumpe)
-
VAG mekaniker
- Senior Medlem
- Indlæg: 353
- Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
- Geografisk sted: fyn kerteminde
hvis det er megasquirt du er ved at mont så kan denne side hjælpe dig
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... wheel.html
hvis ikke det er mega du piller i så .........
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... wheel.html
hvis ikke det er mega du piller i så .........
v/h Peter
-
MiniLuffe
- Nyt Medlem
- Indlæg: 31
- Tilmeldt: 08 maj 2005, 17:15
- Kontakt:
OK...
Jeg køre lige pt med SMT6 som "stand alone" tænding, med spjældvinkel
på Weber'en & RPM signal tager jeg fra min hall giver i strømfordeleren.
Har som sagt lige fået lavet et 60-2 (eller det vil sige at det stadig har 60
tænder da jeg ikke har besluttet mig for, hvor de 2 tænder skal mangle)
MEN der er måske ikke nogle standart for hvor at trigger føleren skal side i forhold til de manglende tænder???
Jeg køre lige pt med SMT6 som "stand alone" tænding, med spjældvinkel
på Weber'en & RPM signal tager jeg fra min hall giver i strømfordeleren.
Har som sagt lige fået lavet et 60-2 (eller det vil sige at det stadig har 60
tænder da jeg ikke har besluttet mig for, hvor de 2 tænder skal mangle)
MEN der er måske ikke nogle standart for hvor at trigger føleren skal side i forhold til de manglende tænder???
Senest rettet af MiniLuffe 24 aug 2006, 19:34, rettet i alt 1 gang.
Mini Clubman 1275GT
1312ccm A+(fra MG Metro),Cooper S gearkasse,276 kentcam,portet top,Mega pistons,45DOCE Weber,elektronisk tænding fra Record E, front monteret køler fra Astra F, generator fra "PUG" 607, externt oliefilter (før olie pumpe)
1312ccm A+(fra MG Metro),Cooper S gearkasse,276 kentcam,portet top,Mega pistons,45DOCE Weber,elektronisk tænding fra Record E, front monteret køler fra Astra F, generator fra "PUG" 607, externt oliefilter (før olie pumpe)
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Det mest normale er at sensoren er ud for tand nr 11 når motoren er i ød.
Hvis vi taler Bosch systemer.
Men det er underordnet hvis den nuværende styring ikke understøtter hjulet, eller har andre krav til opstillingen.
MVH
Morten
Hvis vi taler Bosch systemer.
Men det er underordnet hvis den nuværende styring ikke understøtter hjulet, eller har andre krav til opstillingen.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
MiniLuffe
- Nyt Medlem
- Indlæg: 31
- Tilmeldt: 08 maj 2005, 17:15
- Kontakt:
Lige en anden ting...
Når jeg en gang skal af med SMT6'eren & over til MSnS SKAL jeg så
have 2 stk triggere for at kunne køre EDIS???
Når jeg en gang skal af med SMT6'eren & over til MSnS SKAL jeg så
have 2 stk triggere for at kunne køre EDIS???
Mini Clubman 1275GT
1312ccm A+(fra MG Metro),Cooper S gearkasse,276 kentcam,portet top,Mega pistons,45DOCE Weber,elektronisk tænding fra Record E, front monteret køler fra Astra F, generator fra "PUG" 607, externt oliefilter (før olie pumpe)
1312ccm A+(fra MG Metro),Cooper S gearkasse,276 kentcam,portet top,Mega pistons,45DOCE Weber,elektronisk tænding fra Record E, front monteret køler fra Astra F, generator fra "PUG" 607, externt oliefilter (før olie pumpe)
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
MiniLuffe skrev:Lige en anden ting...
Når jeg en gang skal af med SMT6'eren & over til MSnS SKAL jeg så
have 2 stk triggere for at kunne køre EDIS???
Nix - wasted spark kan køre med én trigger - men hvis du skal køre med EDIS-varianten så kræver det jo et 36-1 hjul - det er hvad EDIS-boksen forventer. Men du kan jo blot springe EDIS over i vore dage, og lade MS'en trigge to boschmoduler, eller et dobbeltmodul som igen trigger spolerne.
Så kan du beholde dit 60-2.
-
MiniLuffe
- Nyt Medlem
- Indlæg: 31
- Tilmeldt: 08 maj 2005, 17:15
- Kontakt:
Ok.
MSnS kan altsår "kun" styre det via tændingsmoduler.
hvis jeg vil undlade tændingsmoduler SKAL jeg køre 36-1 ??
Rigtigt forstået ikke??
Hvilke bilmodeller køre med et godt dobbeltmodul tændingsmodul
til en ok pris..
(bruger selv et Bosch (Enkelt modul) som sider fx på gl Opel Record E & MANGE andre ældre biler)
!!!! FORRESTEN !!!!
Det med at sætte trigger føleren uden for tand 11 på triggerhjulet, det er på et 60-2 ikke??? (& IKKE 36-1)
MSnS kan altsår "kun" styre det via tændingsmoduler.
hvis jeg vil undlade tændingsmoduler SKAL jeg køre 36-1 ??
Rigtigt forstået ikke??
Hvilke bilmodeller køre med et godt dobbeltmodul tændingsmodul
til en ok pris..
(bruger selv et Bosch (Enkelt modul) som sider fx på gl Opel Record E & MANGE andre ældre biler)
!!!! FORRESTEN !!!!
Det med at sætte trigger føleren uden for tand 11 på triggerhjulet, det er på et 60-2 ikke??? (& IKKE 36-1)
Senest rettet af MiniLuffe 24 aug 2006, 19:35, rettet i alt 1 gang.
Mini Clubman 1275GT
1312ccm A+(fra MG Metro),Cooper S gearkasse,276 kentcam,portet top,Mega pistons,45DOCE Weber,elektronisk tænding fra Record E, front monteret køler fra Astra F, generator fra "PUG" 607, externt oliefilter (før olie pumpe)
1312ccm A+(fra MG Metro),Cooper S gearkasse,276 kentcam,portet top,Mega pistons,45DOCE Weber,elektronisk tænding fra Record E, front monteret køler fra Astra F, generator fra "PUG" 607, externt oliefilter (før olie pumpe)
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
MiniLuffe skrev:MSnS kan altsår "kun" styre det via tændingsmoduler.
I princippet ja - men tændingsmodulet kan have forskellige udformninger. Enten Bosch-typen som du kender, men f.eks. v. 3 af MS-boardet kommer med et indbygget tændingsmodul i elektronikken. Sådan en eller flere kan også eftermonteres på en HenrikGM model eller et v. 2.2 eller noget helt tredie. Så kan man jo diskutere om tændingsmodulet er en enhed for sig selv eller en del af MS
hvis jeg vil undlade tændingsmoduler SKAL jeg køre 36-1 ??
EDIS - altså Ford's EDIS system - forventer 36-1. EDIS indeholder sådan set også et tændingsmodul - så vi skal lige holde skidt for sig, og snot for sig. Det rigtige svar er at vil du køre lige præcis EDIS for at køre wasted spark, så SKAL du køre 36-1. Men du skal stadig bruge tændingsmodul - det er så bare et EDIS tændingsmodul.
Hvis du alligevel står med et 60-2 hjul, og i øvrigt ikke har noget EDIS isenkram, så ville jeg droppe EDIS totalt. Det er ikke indsatsen værd længere. Det var smart for nogle år siden da MS ikke var så modent som det er nu - men i vore dage kommer man langt længere med den rigtige sensor, et kompatibelt hjul (både 36-1 og 60-2 kan gøre det lige godt), samt passende mængder tændingsmoduler. Det er temmeligt meget mere fleksibelt. Et af problemerne med EDIS fra et europæisk synspunkt er at stumperne er lidt mere eksotiske i forhold til dobbeltmoduler, 60-2 hjul, og "dumme" dobbeltspoler.
Hvilke bilmodeller køre med et godt dobbeltmodul tændingsmodul
til en ok pris..
Ved at der er en Ferrari der kører med det
Men jeg venter faktisk selv på listen fra en kammerat - han snakkede om at han gav under 500 kr. hos Mekonomen mener jeg det var.
-
MiniLuffe
- Nyt Medlem
- Indlæg: 31
- Tilmeldt: 08 maj 2005, 17:15
- Kontakt:
Typisk... grin grin
Har LIGE fået fremstillet et 60-2 trigger hjul til Mini'en da det nu bare skulle være rigtigt godt. (sådan går det tit) grin grin
Men nu når jeg har 60-2 & det jeg "tror" er et EDIS modul / klods.
Det er fra en Peugeot 306 (mener det var noget 1,6 8v af den gl model 306)
Der sider et stik med 4 ben (Efter hvad jeg har slået op på arb (Peugeot) så skulle de (efter hvad jeg lige på stående fod kan huske) vær til +12, stel, signal til (spole 1&3) & signal til (spole 2&4)
& så er der self de 4 tilslutninger til tændkablerne.
Er DET en EDIS??
Hvis hvad skal jeg så vælge i stedet for nu når jeg VIL af med den skide strømfordeler???
Hvad er den GODE løsning???
Har LIGE fået fremstillet et 60-2 trigger hjul til Mini'en da det nu bare skulle være rigtigt godt. (sådan går det tit) grin grin
Men nu når jeg har 60-2 & det jeg "tror" er et EDIS modul / klods.
Det er fra en Peugeot 306 (mener det var noget 1,6 8v af den gl model 306)
Der sider et stik med 4 ben (Efter hvad jeg har slået op på arb (Peugeot) så skulle de (efter hvad jeg lige på stående fod kan huske) vær til +12, stel, signal til (spole 1&3) & signal til (spole 2&4)
& så er der self de 4 tilslutninger til tændkablerne.
Er DET en EDIS??
Hvis hvad skal jeg så vælge i stedet for nu når jeg VIL af med den skide strømfordeler???
Hvad er den GODE løsning???
Mini Clubman 1275GT
1312ccm A+(fra MG Metro),Cooper S gearkasse,276 kentcam,portet top,Mega pistons,45DOCE Weber,elektronisk tænding fra Record E, front monteret køler fra Astra F, generator fra "PUG" 607, externt oliefilter (før olie pumpe)
1312ccm A+(fra MG Metro),Cooper S gearkasse,276 kentcam,portet top,Mega pistons,45DOCE Weber,elektronisk tænding fra Record E, front monteret køler fra Astra F, generator fra "PUG" 607, externt oliefilter (før olie pumpe)
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
MiniLuffe skrev:Har LIGE fået fremstillet et 60-2 trigger hjul til Mini'en da det nu bare skulle være rigtigt godt. (sådan går det tit) grin grin
36-1 eller 60-2 er i princippet lige gode - der er bare noget der kun kan bruges til den ene slags og omvendt.
Men nu når jeg har 60-2 & det jeg "tror" er et EDIS modul / klods.
Det er det ikke - med fare for at lyde lidt arrogant, så tror jeg du skal læse lidt op på hvad der er hvad. EDIS er - som jeg også skriver i forrige indlæg - et rent Ford system. Det er et sammenbygget wasted spark system, og findes i varianter til 4, 6 og 8 cylindre. Det består af et 36-1 tands triggerhjul, en bestemt sensor, et modul, samt tændspolerne.
Det kræver fortsat en motorstyring der kan styre systemet - ellers låser den tændingen fast på 10 grader.
Det er fra en Peugeot 306 (mener det var noget 1,6 8v af den gl model 306)
Der sider et stik med 4 ben (Efter hvad jeg har slået op på arb (Peugeot) så skulle de (efter hvad jeg lige på stående fod kan huske) vær til +12, stel, signal til (spole 1&3) & signal til (spole 2&4)
& så er der self de 4 tilslutninger til tændkablerne.
Er DET en EDIS??
Som sagt nej - det lyder som om at du har fat i en dobbelt spole til en motor med wasted spark. Det er ikke spild - men det er kun spolerne til at køre wasted spark på en 4 cyl.
Der mangler stadig modul til at fyre spolerne, og noget der styrer hvornår de skal fyres (f.eks. MegaSquirt med MegaSquirt'n'Spark Extra).
Hvis hvad skal jeg så vælge i stedet for nu når jeg VIL af med den skide strømfordeler???
Hvad er den GODE løsning???
Den gode løsning er som regel bestemt af hvilke dele man lige har adgang til osv. Nu har du så et 60-2 hjul og et sæt dobbeltspoler, samt et godt gammeldaws Bosch modul.
Du skal nu bruge noget der kan læse triggerhjulet - det er den rigtige sensor. Det nemmeste er at snakke med HenrikGM - han har en til en fornuftig penge. Ellers er der i følge Morten VJ noget med en fra en Hyundai Sonata - sikkert ca. den samme som den Henrik har.
Så skal du bruge en MS-boks (hvis du ikke har?), samt et tændingsmodul. Da du nu allerede har et gammeldags et, så kan du sådan set bare supplere med et ekstra. Alternativt kan du spendere et dobbelt modul, eller modde MegaSquirt'en til at have 2 indbyggede. At køre med to enkeltmoduler er ikke så "smukt" - men jeg ville ikke have betænkeligheder ved det hvis det lige passede i min tilgængelighed af visse dele - de to andre løsninger er IMO lige gode.
Til slute skal du så have et sæt tændkabler med de rigtige tilslutninger i begge ender.
