Barometer til korrektion faktoren

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
bemmer
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52

Barometer til korrektion faktoren

#1 Indlæg af bemmer »

Nu er det tid til en del tid på rullefelt og effekt måling for mit vedkommende og har jeg besluttet mig at se ind til det med korrektion faktoren ud fra en tidligere diskussion her på PP ( http://www.powerforum.dk/viewtopic.php? ... highlight= ).
Jeg har et termometer, som har en tilpas nøjagtighed, så det må være godt nok.

Jeg skal så bruge et barometer og før jeg farer til at købe et hos den lokale isenkræmmer, vil jeg bare lige høre, hvad I andre bruger og hvor det kan købes.

Jeg vil korrigere efter DIN, blandt andet fordi et godt hygrometer er en dyr sag og bruge vådt og tør termometer udløser bare mere besvær, da jeg stadig mener, at det er tæt på flueknepperi det med at korrigere, men nu skal det dokumenteres.
På dage med meget højt eller meget lavt lufttryk, kan jeg godt se, det kan blive nødvendigt.

Bemmer
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#2 Indlæg af Havneren »

Otto bruger disse...

http://www.shopcenter.dk/amager/svane/

V/h Chr
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#3 Indlæg af lqs »

så fornylig en måling med 799mbar.... den var fra en af DKs mest kendte tunere! så snakker vi om en fejlmåling med over 30% extra effekt opgivet
!!!
har også set mange, hvor der var så varmt, at det må være tæt på umuligt at arbejde i den hede...
køb evt to billige barometre (så ægrer man sig knap så meget når man træder på det....) og kontroler med nærmeste lufthavn/vejrstation. ang termometer så placer det rigtigt og aflæs det både før og efter måling.... MVH. søren
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

lqs skrev:så fornylig en måling med 799mbar.... den var fra en af DKs mest kendte tunere! så snakker vi om en fejlmåling med over 30% extra effekt opgivet
!!!
har også set mange, hvor der var så varmt, at det må være tæt på umuligt at arbejde i den hede...
køb evt to billige barometre (så ægrer man sig knap så meget når man træder på det....) og kontroler med nærmeste lufthavn/vejrstation. ang termometer så placer det rigtigt og aflæs det både før og efter måling.... MVH. søren


799mbar....vel egentligt mere lavtryk end i øjet på en tropisk orkan?
Ikke lige hverdagskost i DK....

Jeg tror nogle fejlagtigt tager motorens indsugningstemperatur EFTER IC. Noget tyder næsten på det. Ligner noget fusk...
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
bemmer
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52

#5 Indlæg af bemmer »

lqs skrev:så fornylig en måling med 799mbar.... den var fra en af DKs mest kendte tunere! så snakker vi om en fejlmåling med over 30% extra effekt opgivet
!!!
har også set mange, hvor der var så varmt, at det må være tæt på umuligt at arbejde i den hede...
køb evt to billige barometre (så ægrer man sig knap så meget når man træder på det....) og kontroler med nærmeste lufthavn/vejrstation. ang termometer så placer det rigtigt og aflæs det både før og efter måling.... MVH. søren


Taget i betragtning af det laveste lufttryk målt i Danmark er 943,9 mbar, er det godt gået.
Man skal kun godt 1700 meter over havet for 799 mbar på en normal dag eller som Henrik siger, være i orkanens øje.
På Optima 2000 er det kun muligt at korrigere +/- 10%.
De sidste to gange jeg har arbejdet med rullefelt, har jeg brugt DMI’s lufttryks værdi og der har det kun været nødvendigt at korrigere 0,4 og 0,3 %.

Bemmer
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#6 Indlæg af lqs »

1700meter over havet lig med 799mbar! er du HELT sikker på det? synes det lyder forkert.... MVH. søren
bemmer
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52

#7 Indlæg af bemmer »

lqs skrev:1700meter over havet lig med 799mbar! er du HELT sikker på det? synes det lyder forkert.... MVH. søren


(1013-799)/0,125=1712

Bemmer
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#8 Indlæg af lqs »

den fanger jeg ikke helt! kan du forklare det igen? MVH søren
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#9 Indlæg af HenrikGM »

bemmer skrev:
lqs skrev:1700meter over havet lig med 799mbar! er du HELT sikker på det? synes det lyder forkert.... MVH. søren


(1013-799)/0,125=1712

Bemmer



Udfra denne udregning optræder absolut vacuum så v. 8104m højde, :damn:

Bemmer, jeg tror du lige skal regne lidt på din formel igen, hvor kommer den fra?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
bemmer
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52

#10 Indlæg af bemmer »

HenrikGM skrev:
bemmer skrev:
lqs skrev:1700meter over havet lig med 799mbar! er du HELT sikker på det? synes det lyder forkert.... MVH. søren


(1013-799)/0,125=1712

Bemmer



Udfra denne udregning optræder absolut vacuum så v. 8104m højde, :damn:

Bemmer, jeg tror du lige skal regne lidt på din formel igen, hvor kommer den fra?


Det er fordi ca 50% af atmosfæren ligger fra overfladen og 5 km op, så det behøver jeg ikke at regne så meget mere på.

Bemmer
Besvar