rør fra manifold - tykkelse?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

rør fra manifold - tykkelse?

#1 Indlæg af tonnilerche »

Hej.

Jeg har en charade med 1.6i motor ( 105hk v. 6000rpm, 134nm ved 4800rpm ).

Planen er at den får omkring 125hk når den får en knast og en bananmanifold, hvis jeg får lavet udstødningen rigtigt.

Jeg har nemlig ikke bare tænkt mig at smide 2" på den.

Jeg har siddet og læst en del og kommet frem til at man mister nm ved at putte et for stort rør på. Og når man putter et større rør på flytter man samtidig det punkt hvor motoren yder mest moment.

Dvs i min verden gælder det om at få lavet røret i en sådan tykkelse at max moment ligger lige omkring max hk området.

Spørgsmålet er om dette er antageligt korrekt, eller om jeg skal gå efter et større rør og så skide lidt på momentet ( gætter på at et større rør giver en SMULE flere hestekrafter ) ?


Nogle der har styr på den slags udregning og design af udstødninger?

Mvh
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

Hvad måler din udstødningsport?

Den dikterer jo diameteren langt hen af vejen, hvis du ikke er villig til at ændre på dette, så har du jo kun længden at variere på tilbage.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

#3 Indlæg af tonnilerche »

Udstødningsport?

Du tænker på diameter på hullet oppe ved topstykket?

Det er 38mm i så fald.


Eller tænker du på udgangen på bananmanifolden?
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#4 Indlæg af klyfax »

Udstødningsporten er den i topstykket.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Gummispoiler
Medlem
Indlæg: 204
Tilmeldt: 16 okt 2003, 16:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

#5 Indlæg af Gummispoiler »

snuppet fra http://www.kn-auto.dk

Alle 1,6 motorer til Daihatsu har motor kode HD - støbt ind i blokken
dvs at 200/G201 Gti + Detomaso + Applause og denne motor kan monteres lovligt i alle G102+G112 da de er født med 90 hk og her må man forøge hk med 20% ( 90hkx0,2%=18 hk + de 90hk = 108 hk.
Motor kode på Daihatsu Applause er som sagt også HD og de er i Danmark opgivet til 105 hk med 135nm
Denne motor type er importeret og har derfor den højere ydelse.


måske dette var en mulighed???
MVH Niels P.

FP-DE 1,8 16v

"I need your boots, your hat and your Unicycle!"
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

#6 Indlæg af tonnilerche »

ja jeg har en 1.6i applause 105hk 134nm liggende der skal i.


Samtidig skal motoren let-tunes en smule. Derudover skal der jo noget større udgang på fra manifolden ( hvad enten det bliver en banan, eller om jeg bare slår katalysatoren ud af den orig manifold ).

Det er egentligt for at vide om jeg skal smide 2" eller 1.5" eller 1.75" udgang fra manifolden på.

Netop fordi jeg ikke vil lægge momentet så højt op at jeg faktisk mister det.

http://www.team-integra.net/sections/ar ... rticleID=2

Det link der bekræfter det jeg mener med at jo større udgang jo højere i rpm-området lægges max-moment.

problemet er så at jeg ikke ved om jeg skal tage 1.5" eller 1.75" for at lægge mit max-moment ved omkring 5500-6000rpm. ( hvilket er der hvor motoren yder mest HK. det er vel det man går efter ikke sandt? ).

MEDMINDRE at jeg skal gå efter at bruge moment til at hive den op til de 6k rpm når jeg skifter til næste gear. Bilen bliver temmelig højt gearet når jeg får den 1.6i motor i, så måske skulle jeg gå efter moment i mid-rpm området og så kun satse på hk i mid-top-rpm? ( +4k rpm ).



Mvh
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#7 Indlæg af Morten VJ »

Nu er det jo ikke forde udstødningen har sindsyg stor indflydelse på motorens karekteristik.

En der har meget modtryk forminsker maks effekten.
Og en der ingen modtryk har. Larmer meget.

Jeg vilde holde mig til en 2" udstødning med nogle fornuftige potter.

Og få bilen justeret ind til den nye knast, da det er her der kan hentes mest.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#8 Indlæg af Wildert »

Nu er HK'er et produkt af NM og rpm - så derfor vil det faktisk være tæt på umuligt at få HK'er og NM til toppe samme sted - og det er i hvert fald slet ikke noget du vil ønske dig, for det vil give en uhyrligt spids momentkurve.

Prøv at læse lidt om sammenhængen mellem HK og NM.

I øvrigt har Morten ret i at en udstødning bestemt ikke flytter så meget på karakteristikken. Du kan måske forvente at øge din momentkurve med 6-8 nm på udvalgte steder. Og det er hvis du er heldig....
Alt efter ved hvilket omdrejningstal det er, så står du til 5-6 hk'er på den konto (og det forudsætter at det er langt oppe i omdrejningerne du finder de par nm).
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

#9 Indlæg af tonnilerche »

Lyder godt.

Morten VJ.

"Stilles ind til den nye knast"?

Det skal siges at jeg ikke ved specielt meget om disse ting endnu, men har selvfølgelig en kammerat der har styr på tingene.

Men du tænker på noget motorstyring af en art?

Jeg troede egentligt det bare var at lægge den i, og så evt skifte ventilfjedre ( skal gøres på min, da en slebet knast laver nogle sindsyge ventil-accelerationer ).
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Besvar