Ja vi har jo læst det 117 gange før - det er åh så smart at montere dyserne i tragten for forstøvning eller hvad ved jeg - fint nok. Nu faldt jeg så over denne montering:
http://www.gerent-motorsport.de/images/ ... a400_4.jpg
Det er en Ascona 400 hvor dyserne sidder udfor det enkelte spjældhus' kanaler i den plenumkasse der sidder udenom.
Er der nogen der har en holdning til den konstruktion? Kværnen skulle lave 300 hk'er og 325 nm på 2,46 liter - men jeg ville da personligt være bange for at blandingen kunne blive ujævn mellem cylindrene ala det problem der kendes med tilskudssystemer der skyder ind før spjældet.
Er det et spørgsmål om et gavnligt sprøjtemønster - eller hvorledes?
Spjældhuse med dyser i airbox
Redaktør: Moderatorer
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Min holdning er at det er et helt fint system til motorer der kører med et relativt højt omdrejnings tal, og fuldt åbent gasspjæld.
Ifølge det jeg har læst giver det typisk ca 4% i effektforøgelse.
På en relativt hårdt pumpet motor.
Men ellers lav en søgning da emnet har været oppe før her på siden.
MVH
Morten
Ifølge det jeg har læst giver det typisk ca 4% i effektforøgelse.
På en relativt hårdt pumpet motor.
Men ellers lav en søgning da emnet har været oppe før her på siden.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
Morten VJ skrev:Min holdning er at det er et helt fint system til motorer der kører med et relativt højt omdrejnings tal, og fuldt åbent gasspjæld.
Ifølge det jeg har læst giver det typisk ca 4% i effektforøgelse.
På en relativt hårdt pumpet motor.
Men ellers lav en søgning da emnet har været oppe før her på siden.
Jeg ved godt at vi har behandlet "dyser langt ude" - men jeg synes altid det har været inden for den enkelte cylinders kanal. Her er vi helt ude i plenummet. Mere den forskel jeg blev lidt overrasket over.
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Hvis vi antager at pleanummet er fornugtigt udformet, således at en cyl ikke får mere luft end den anden, så virker pleanummet bare som en stor beholder der venter på at blive tømt.
Og det lider ikke af samme problem som en tilskudsdyse der sidder foran et gasspjæld hvorefter luften skal fordeles til de enkelte cylindre.
Problemet med at benzinen lægger sig i bunden af pleanummet, har man jo løst meget fint med det store dræn for enden.
Det man kunne frygte var måske brandfaren. Strømstik inde i en potentiel bombe
MVH
Morten
Og det lider ikke af samme problem som en tilskudsdyse der sidder foran et gasspjæld hvorefter luften skal fordeles til de enkelte cylindre.
Problemet med at benzinen lægger sig i bunden af pleanummet, har man jo løst meget fint med det store dræn for enden.
Det man kunne frygte var måske brandfaren. Strømstik inde i en potentiel bombe
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
Så må man jo bare sørgefor at den skyder til bage...
Dem jeg har set køre med dyser "udenfor" indsugnings runnerne har haft 2 sæt dyser, et sæt der sider nede hvor de plejer til tomgang og delgas, og et sæt som sider ude i plenumkammeret og som kun er aktiv over et hvis omdrejnings tal og spældvinkel. Så er faren for benzin/dampe i selve kammeret nok ikke særlig store, hvis det hele køre som det skal.
Dem jeg har set køre med dyser "udenfor" indsugnings runnerne har haft 2 sæt dyser, et sæt der sider nede hvor de plejer til tomgang og delgas, og et sæt som sider ude i plenumkammeret og som kun er aktiv over et hvis omdrejnings tal og spældvinkel. Så er faren for benzin/dampe i selve kammeret nok ikke særlig store, hvis det hele køre som det skal.
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
-
Andy
- Senior Medlem
- Indlæg: 315
- Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58
