Spjældhuse med dyser i airbox

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

Spjældhuse med dyser i airbox

#1 Indlæg af Wildert »

Ja vi har jo læst det 117 gange før - det er åh så smart at montere dyserne i tragten for forstøvning eller hvad ved jeg - fint nok. Nu faldt jeg så over denne montering:

http://www.gerent-motorsport.de/images/ ... a400_4.jpg

Det er en Ascona 400 hvor dyserne sidder udfor det enkelte spjældhus' kanaler i den plenumkasse der sidder udenom.

Er der nogen der har en holdning til den konstruktion? Kværnen skulle lave 300 hk'er og 325 nm på 2,46 liter - men jeg ville da personligt være bange for at blandingen kunne blive ujævn mellem cylindrene ala det problem der kendes med tilskudssystemer der skyder ind før spjældet.

Er det et spørgsmål om et gavnligt sprøjtemønster - eller hvorledes?
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Min holdning er at det er et helt fint system til motorer der kører med et relativt højt omdrejnings tal, og fuldt åbent gasspjæld.

Ifølge det jeg har læst giver det typisk ca 4% i effektforøgelse.
På en relativt hårdt pumpet motor.

Men ellers lav en søgning da emnet har været oppe før her på siden.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#3 Indlæg af Wildert »

Morten VJ skrev:Min holdning er at det er et helt fint system til motorer der kører med et relativt højt omdrejnings tal, og fuldt åbent gasspjæld.

Ifølge det jeg har læst giver det typisk ca 4% i effektforøgelse.
På en relativt hårdt pumpet motor.

Men ellers lav en søgning da emnet har været oppe før her på siden.


Jeg ved godt at vi har behandlet "dyser langt ude" - men jeg synes altid det har været inden for den enkelte cylinders kanal. Her er vi helt ude i plenummet. Mere den forskel jeg blev lidt overrasket over.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Morten VJ »

Hvis vi antager at pleanummet er fornugtigt udformet, således at en cyl ikke får mere luft end den anden, så virker pleanummet bare som en stor beholder der venter på at blive tømt.
Og det lider ikke af samme problem som en tilskudsdyse der sidder foran et gasspjæld hvorefter luften skal fordeles til de enkelte cylindre.

Problemet med at benzinen lægger sig i bunden af pleanummet, har man jo løst meget fint med det store dræn for enden.

Det man kunne frygte var måske brandfaren. Strømstik inde i en potentiel bombe :wow:

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

#5 Indlæg af Lars E »

Så må man jo bare sørgefor at den skyder til bage... :wink:

Dem jeg har set køre med dyser "udenfor" indsugnings runnerne har haft 2 sæt dyser, et sæt der sider nede hvor de plejer til tomgang og delgas, og et sæt som sider ude i plenumkammeret og som kun er aktiv over et hvis omdrejnings tal og spældvinkel. Så er faren for benzin/dampe i selve kammeret nok ikke særlig store, hvis det hele køre som det skal.
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#6 Indlæg af K-FINN »

Dyser skal ud foran tragt hvis der skal laves flest hk, og hvis du vælger dyser med rigtige sprøjte billede, kommer der IKKE benzin bagud.Det koster dog lidt hk.Er det ok med lidt sprøjteri :tooth: så er der hk at hente.
MVH Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Andy
Senior Medlem
Indlæg: 315
Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58

#7 Indlæg af Andy »

Mange V8 motore med kompressor kører på samme princip, benzinen suges ud af kab. og benzin+luft presses ind i motoren...

Der er bare et stort minus..... hvis den laver en backfire og de spræng plader der sidder i manifolden ikke giver sig efter hensigten så siger det godtnok BANG.... :wow:

Mvh

Andy
Besvar