Fjernelse af synligt ventilstyr på turbomotor!? For/imod...

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Krøll
Indlæg: 11
Tilmeldt: 09 apr 2004, 20:48

Fjernelse af synligt ventilstyr på turbomotor!? For/imod...

#1 Indlæg af Krøll »

Jeg skal igang med mit topstykke, og tænkte om jeg skulle få fjernet den del af styret der sidder ned i indsug.kanalen, eller om det ville være tosset... :?

Kom gerne med erfaringer/meninger... :)

Sådan ser kanalen ud:
Billede
MVH.
Ronni Krøll

---Alfa 75 turbo America---
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#2 Indlæg af Havneren »

Man kan sige at det jo på en turbo tuning MÅSKE ikke er de sidste 2-10hk som man jagter. Ikke i samme grad som det er ved NA tuning i hvert fald.

Hvis du fjerner det vil levetiden på toppen falde en del. I stedet for 200.000km kan du afhængig af omstændigheder komme ned mon 50.000 måske (Du hæver nok også samtidig omdr. på motor osv.).

Det afhænger altså af, hvad du skal bruge bilen til.

Ren race = Væk med lortet.
Ren gade = Kan du leve med den kortere leve tid?

V/h Chr
Krøll
Indlæg: 11
Tilmeldt: 09 apr 2004, 20:48

#3 Indlæg af Krøll »

Bilen skal bruges som nr.2/for-sjovbil!

Når du skriver at levetiden på toppen bliver forkortet, mener du så hele toppen eller ventiler/styr?

Jeg vil jo mene at det kun kan gå ud over de sidstnævte 2 ting...eller er jeg gal på den? :?
MVH.
Ronni Krøll

---Alfa 75 turbo America---
bemmer
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52

Re: Fjernelse af synligt ventilstyr på turbomotor!? For/imod

#4 Indlæg af bemmer »

Jeg vil nok sige lige som Christian, det kører ikke så mange km, før der skal laves top, som hvis du ikke fjerner det.
Slib det evt. elipse formet, det er et kompromis.
Flowet i en sådan Alfa top er nu ikke så ringe, der er nok større chancer for, det er udstødsgassen, som ikke rigtigt kan komme væk, det vil nok være der, jeg vil starte med at ligge nogle kræfter i.

Bemmer
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#5 Indlæg af Slavteren »

uden at vide noget andet om hvad motor det er, kunne det så tænkes at resten af motoren fik sat levetiden lidt ned ved f.eks. en turbokonvertering? under alle omstændighedder er det jo "kun" styr, sæder og ventiler der blir slidt hurtigere, så det kan jo også være at prisen for at få skiftet de komponenter på netop din motor kunne ha lidt med beslutningen at gøre.. jeg ville jo f.eks. nok tænke mere over det på min 16v hondamotor end på en gammel cih opel top.
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#6 Indlæg af Havneren »

Krøll skrev:Bilen skal bruges som nr.2/for-sjovbil!

Når du skriver at levetiden på toppen bliver forkortet, mener du så hele toppen eller ventiler/styr?

Jeg vil jo mene at det kun kan gå ud over de sidstnævte 2 ting...eller er jeg gal på den? :?


Ja... Det er selvt kun styrene det går ud over. Den vil altså begynde at øde olie tidligere og måske larme der oppe fra. Det afhænger jo også af hvor lange styrene er i forvejen osv. osv.

Som bil nr. 2 kan man jo sige at det måske ikke gør så meget, men set i det store lys får du måske 100 - 150hk ekstra(?) og hvis du fjerner styrene bliver det så måske 101 - 160hk ekstra. Det er ikke nok til du ville kunne mærke forskellen.

Jeg selv har gjort lidt i stil med det Bemmer skriver om. JEg har slebet dem lidt mindre i diameter. Om det er meget bedre ved jeg ikke.
Vedhæftede filer
Eft 25-11-05002.jpg
Eft 25-11-05002.jpg (40.22 KiB) Vist 1969 gange
Eft 25-11-05021.jpg
Eft 25-11-05021.jpg (31.02 KiB) Vist 1976 gange
Senest rettet af Havneren 08 aug 2006, 07:37, rettet i alt 1 gang.
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#7 Indlæg af Havneren »

Hov... Der røg et forket billed på der. (Det øverste i ovenstående indlæg.




Bag efter.
Vedhæftede filer
Eft 27-11-05008.jpg
Eft 27-11-05008.jpg (25.98 KiB) Vist 1973 gange
Krøll
Indlæg: 11
Tilmeldt: 09 apr 2004, 20:48

#8 Indlæg af Krøll »

Takker for svarene....

Efter at have pillet ventilerne ud idag, er jeg blevet enig med mig selv om at jeg nok bare piller styrene ud, drejer lidt af dem på dia. og drejer dem en smule mere koniske...

For som Bemmer skriver, så er flowet slet ikke så ringe endda...på nogen af siderne! :D
Faktisk kan jeg kun fjerne lidt skarpe kanter, hvad der iøvrigt er minimalt af....
MVH.
Ronni Krøll

---Alfa 75 turbo America---
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#9 Indlæg af Havneren »

Lyder som en rigtig fin løsning og et godt kompromis.
Besvar