Mystiske problemer med MS...

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Vezzel 309 GTI16
Junior Medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 09 apr 2005, 09:57
Geografisk sted: Fyn
Kontakt:

Mystiske problemer med MS...

#1 Indlæg af Vezzel 309 GTI16 »

Jeg fik startet maskineriet op med MS (MsNs Extra 29q) forrige weekend. Kørte og småjusterere i løbet af ugen.
Fredag eftermiddag begynde den pludselig at te sig underligt. Kørte på 2-3 cylindre... Listede hjem, hev tændrør ud, målte tændkabler igennen (omkring 4 Kohm og en enkelt på 8 Kohm)
Samlede det hele igen og bilen kørte fint.

Men kun til i går aftes. Det begyndte den at lave tricket igen - det samme her i dag.
På vej hjem fra arbejde døde den fuldtstændigt 2 gange.
Den kører sindsyg fedt (omkring 10/1 AFR følge LC1) og lugter kraftigt af benzin - skyder også i udstødningen. Men PW er som den plejer.
Der er bestilt nye kabler og tændrør som bliver skiftet på torsdag.
MS har lavet nogen reset samt relæerne har klikket, mens den har kørt dårligt. Men har det noget med DET at gøre? Eller ligger der måske en fejl gemt i boksen?
Jeg har prøvet at reflashet boksen, men det hjalp ikke.
Tændrørene var meget sorte - kan den meget fede blanding have ødelagt dem?
Umiddelbart var min første tanke at dysedriverne måske var stået af, så de var åbne konstant - men ifølge stim-boardet er det ikke tilfældet...

MSQ: http://vezzel.dk/MS/megasquirt200607312038.msq
Log: http://vezzel.dk/MS/datalog200608010818.xls
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#2 Indlæg af Havneren »

Hvis PW er ens kan det kun være benintrykket der ændre sig eller tændingen der svigtet. Er det tændingen der svigter vil den jo sætte ud.

Det log du har lagt ud her er jo latterligt stort - Gør den det på hele logget? Din "Engine bit" er godt nok MEGET underlgit syntes jeg.

V/h Chr
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#3 Indlæg af Wildert »

hvis den resetter så vil du vel få after start enrichment et par gange (ikke warmup - men den lige efter) eller hva'?

Uanset hvad så skal du have kringlet de resets - det er og bliver det suverænt vigtigste. Hvad har du af trigger, hvor er dine ledninger (f.eks. ikke for tæt på generatoren vel?) osv.?
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
xillur
Senior Medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af xillur »

Wildert: ASE Bliver kun aktiveret på kold motor så vidt jeg ved.

Jeg orker ikke at kigge en kæmpe log igennem, men hvis PW er som den plejer ville jeg kigge på tændingskredsløbet. Der løber høje strømme som godt kan forårsage en reset, hvis de løber forkert.
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#5 Indlæg af Wildert »

xillur skrev:Wildert: ASE Bliver kun aktiveret på kold motor så vidt jeg ved.


Er vi 112% sikre på det? (Det er ½ år siden jeg overhovedet har KIGGET på min MegaTune, og 1½-2 år siden jeg har kigget mere seriøst på den :-)).

Jeg orker ikke at kigge en kæmpe log igennem, men hvis PW er som den plejer ville jeg kigge på tændingskredsløbet. Der løber høje strømme som godt kan forårsage en reset, hvis de løber forkert.


Jeg vil i hvert fald få klaret de resets som det absolut allerførste - så kan man panikke over eventuelle andre fejl bagefter - men jeg har på fornemmeren at de vil fordufte hvis de resets forsvinder. Det er i hvert fald min egen erfaring.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
xillur
Senior Medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af xillur »

Wildert skrev:
xillur skrev:Wildert: ASE Bliver kun aktiveret på kold motor så vidt jeg ved.


Er vi 112% sikre på det? (Det er ½ år siden jeg overhovedet har KIGGET på min MegaTune, og 1½-2 år siden jeg har kigget mere seriøst på den :-)).


Jeg er ret sikker, men har ikke kunne finde switchpunktet for hvornår ASE bliver/bliverikke aktiveret.

Grunden til at det står så klart i hukommeren er, at jeg har rodet usandsynlig meget med cranking og kan huske, at jeg lurede en del over at ASE ikke blev aktiveret på varm motor.
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#7 Indlæg af Havneren »

Den er god nok Brian.. ASE har fået en funtion så den bliver faset ud efterhånden som motoren bliver varm. Men det skal selvf. være sadt sådan op.

Den har fået en tabel som "choker funktionen" også har. Man kan også vælge at køre den lidt mere old style og så med en switchpunkt mener jeg.

V/h Chr
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#8 Indlæg af Havneren »

Kan spørger ikke lave et log hvor den kører fint og så lige pludselig slå over og laver det der nummer? Så kan man kigge efter forskelle.
xillur
Senior Medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

#9 Indlæg af xillur »

Havneren skrev:Den er god nok Brian.. ASE har fået en funtion så den bliver faset ud efterhånden som motoren bliver varm. Men det skal selvf. være sadt sådan op.

Den har fået en tabel som "choker funktionen" også har. Man kan også vælge at køre den lidt mere old style og så med en switchpunkt mener jeg.

V/h Chr


Jeg er faktisk ret sikker på at 024s9 fasede den det slet ikke ud, men slog det bare fra. Om det var temp styret eller styret på anden måde blev jeg aldrig klar over. Jeg spurgte inde på www.msefi.com men fik ikke noget svar.
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#10 Indlæg af Havneren »

Med hensyn til Engine bit så kig her:

http://www.megasquirt.info/

-Søg efter "engine bit" og tag den øverste. Kig nederst på siden.

Om der er kommet mere på ved jeg ikke, men jeg syntes det ser NOGET underligt ud.

V/h Chr
Besvar