BOV på Berlingo 2.0 hdi
Redaktør: Moderatorer
-
Andy
- Senior Medlem
- Indlæg: 315
- Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58
BOV på Berlingo 2.0 hdi
Hej
Er det muligt og skifte min resirkulerings ventil ud og bruge den som blow off???
Mvh
Andy
Er det muligt og skifte min resirkulerings ventil ud og bruge den som blow off???
Mvh
Andy
- DorkVonWaterfall
- Mester Medlem
- Indlæg: 571
- Tilmeldt: 17 maj 2004, 23:19
- Geografisk sted: Ikast, verdens navle
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Andy skrev:DorkVonWaterfall skrev:der sidder ikke nogen recirkulerende på din bil....quote]
Jo der gør, der sidder en ventil fra udst. manifolden til indsugningen..
Andy
Og denne kaldes en Egr ventil, som under ingen omstændigheder må modeficeres, eller fjernes.
For så bliver motorstyringen først forvirret.
Og ladetrykket vil forsvinde.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- DorkVonWaterfall
- Mester Medlem
- Indlæg: 571
- Tilmeldt: 17 maj 2004, 23:19
- Geografisk sted: Ikast, verdens navle
det er nu ikke helt rigtig Morten
har selv på min gamle 206 HDI fjernet EGR ventilen og blændet slangen af til den (for ikke at få lys i motorlampen)
derved undgår man snask og sovs i indsugningen....
de finder ikke engang ud af det til syn, da man tester forurening med fuld pedal, og en EGR er kun virksom ved dellast, dvs ikke fuld hane.....
og det er korrekt at man ved at skære det rør over mellem indsugning og EGR ventilen kan montere en Bov og få den fede PIFFT i sin dieselspand.....
har faktisk en tegning som jeg lavede til et engelsk forum engang
men det kræver en kontakt, lidt ledning og en solenoideventil og lidt slanger før det spiller helt
og self en Bov.......
har selv på min gamle 206 HDI fjernet EGR ventilen og blændet slangen af til den (for ikke at få lys i motorlampen)
derved undgår man snask og sovs i indsugningen....
de finder ikke engang ud af det til syn, da man tester forurening med fuld pedal, og en EGR er kun virksom ved dellast, dvs ikke fuld hane.....
og det er korrekt at man ved at skære det rør over mellem indsugning og EGR ventilen kan montere en Bov og få den fede PIFFT i sin dieselspand.....
har faktisk en tegning som jeg lavede til et engelsk forum engang
men det kræver en kontakt, lidt ledning og en solenoideventil og lidt slanger før det spiller helt
og self en Bov.......
pffftttt......
- DorkVonWaterfall
- Mester Medlem
- Indlæg: 571
- Tilmeldt: 17 maj 2004, 23:19
- Geografisk sted: Ikast, verdens navle
Andy skrev:DorkVonWaterfall skrev:der sidder ikke nogen recirkulerende på din bil....quote]
Jo der gør, der sidder en ventil fra udst. manifolden til indsugningen..
Andy
og som Morten skriver, så er det en EGR ventil
den bruges ved dellast til at "genbruge" noget af udstødningsgassen for at formindske forurening (bla NoX)
bagdelen ved denne konstruktion er ,at den varme udstødningsgas kommer i den kolde indsugningsmanifold, og derved dannes der en "tjære" som sætter sig overalt i indsugningen og på ventilerne, som gør at bilen kan blive lidt sløv med tiden...
pffftttt......
-
Andy
- Senior Medlem
- Indlæg: 315
- Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
DorkVonWaterfall skrev:det er nu ikke helt rigtig Morten
har selv på min gamle 206 HDI fjernet EGR ventilen og blændet slangen af til den (for ikke at få lys i motorlampen)
derved undgår man snask og sovs i indsugningen....
de finder ikke engang ud af det til syn, da man tester forurening med fuld pedal, og en EGR er kun virksom ved dellast, dvs ikke fuld hane.....
og det er korrekt at man ved at skære det rør over mellem indsugning og EGR ventilen kan montere en Bov og få den fede PIFFT i sin dieselspand.....
har faktisk en tegning som jeg lavede til et engelsk forum engang
men det kræver en kontakt, lidt ledning og en solenoideventil og lidt slanger før det spiller helt
og self en Bov.......
Ok hvad hvis reg refurmulerer svaret.
Du kan MÅSKE fjerne EGR ventilen, men det kommer helt an på hvor smart din motorstyring er.
Hvis den er meget smart så vil den gå i nødprogram, og man vil miste effekt.
Generelt gælder de at jo nyere biler jo smartere styring.
Bow på en diesel er kun lyd, og har ingen funktion.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- DorkVonWaterfall
- Mester Medlem
- Indlæg: 571
- Tilmeldt: 17 maj 2004, 23:19
- Geografisk sted: Ikast, verdens navle
Andy skrev:Ok vi kalder det en EGR ventil...![]()
Hvis jeg nu piller vac. slangen af og blænder den af, er ventilen så ikke lukket hele tiden???
Yes sir....
Andy skrev:Hvis ja kan jeg vel bare lade ventilen sidde og fjerne røret til manifolden, lave en ny flance og montere en BOV...
Andy
ja, det kan du sagtens, men hvorfor ikke bare skære røret over (som vist på tegningen) så har du det du skal bruge....et nyt rør koster ca 200kr, hvis du skulle have behov for det engang....
det eneste du ksl lave er et stykke fladjern med 2 huller i, det sætter du på udstødningsmanifolden istedet for EGR ventilen (så er der også bedre plads)
du kan bruge EGR ventilen som skabelon til det stykke fladjern du skal lave for at blænde hullet i manifolden af med....
pffftttt......
-
Andy
- Senior Medlem
- Indlæg: 315
- Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58
Kan jeg egentlig ikke bruge EGR ventilen som BOV, funktionen i ventilen er vel den samme som en BOV
Hvis nu jeg tager ventilen og piller den af, blænder hullet i udst. flancen, flytter ventilen hen så den sidder i manifolden...
Når nu vi er igang med HDI motoren, hvad kan jeg gøre for at forøge motorkraften, kører lige nu med en boks der hæver commonrail trykket.
Det var ikke for at være flabet.....
Mvh
Andy
Hvis nu jeg tager ventilen og piller den af, blænder hullet i udst. flancen, flytter ventilen hen så den sidder i manifolden...
Når nu vi er igang med HDI motoren, hvad kan jeg gøre for at forøge motorkraften, kører lige nu med en boks der hæver commonrail trykket.
andy skrev:Ok vi kalder det en EGR ventil...
Det var ikke for at være flabet.....
Mvh
Andy