Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 08:15

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 26 jul 2006, 20:42 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jul 2006, 15:58
Indlæg: 315
Hej

Er det muligt og skifte min resirkulerings ventil ud og bruge den som blow off???

Mvh

Andy


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2006, 20:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 maj 2004, 22:19
Indlæg: 571
Geografisk sted: Ikast, verdens navle
der sidder ikke nogen recirkulerende på din bil....


og jo, det kan godt lade sig gøre at sætte en Bov på din HDI...

_________________
pffftttt......


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2006, 20:59 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jul 2006, 15:58
Indlæg: 315
[quote="DorkVonWaterfall"]der sidder ikke nogen recirkulerende på din bil....quote]

Jo der gør, der sidder en ventil fra udst. manifolden til indsugningen..

Andy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2006, 21:34 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Andy skrev:
DorkVonWaterfall skrev:
der sidder ikke nogen recirkulerende på din bil....quote]

Jo der gør, der sidder en ventil fra udst. manifolden til indsugningen..

Andy


Og denne kaldes en Egr ventil, som under ingen omstændigheder må modeficeres, eller fjernes.
For så bliver motorstyringen først forvirret.

Og ladetrykket vil forsvinde.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2006, 21:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 maj 2004, 22:19
Indlæg: 571
Geografisk sted: Ikast, verdens navle
det er nu ikke helt rigtig Morten ;-)

har selv på min gamle 206 HDI fjernet EGR ventilen og blændet slangen af til den (for ikke at få lys i motorlampen)

derved undgår man snask og sovs i indsugningen....

de finder ikke engang ud af det til syn, da man tester forurening med fuld pedal, og en EGR er kun virksom ved dellast, dvs ikke fuld hane.....


og det er korrekt at man ved at skære det rør over mellem indsugning og EGR ventilen kan montere en Bov og få den fede PIFFT i sin dieselspand.....

har faktisk en tegning som jeg lavede til et engelsk forum engang

Billede

men det kræver en kontakt, lidt ledning og en solenoideventil og lidt slanger før det spiller helt ;-)

og self en Bov.......

_________________
pffftttt......


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2006, 21:50 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 maj 2004, 22:19
Indlæg: 571
Geografisk sted: Ikast, verdens navle
Andy skrev:
DorkVonWaterfall skrev:
der sidder ikke nogen recirkulerende på din bil....quote]

Jo der gør, der sidder en ventil fra udst. manifolden til indsugningen..

Andy

og som Morten skriver, så er det en EGR ventil ;-)


den bruges ved dellast til at "genbruge" noget af udstødningsgassen for at formindske forurening (bla NoX)

bagdelen ved denne konstruktion er ,at den varme udstødningsgas kommer i den kolde indsugningsmanifold, og derved dannes der en "tjære" som sætter sig overalt i indsugningen og på ventilerne, som gør at bilen kan blive lidt sløv med tiden...

_________________
pffftttt......


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2006, 22:03 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jul 2006, 15:58
Indlæg: 315
Ok vi kalder det en EGR ventil... :wink:

Hvis jeg nu piller vac. slangen af og blænder den af, er ventilen så ikke lukket hele tiden???

Hvis ja kan jeg vel bare lade ventilen sidde og fjerne røret til manifolden, lave en ny flance og montere en BOV...

Andy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2006, 22:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
DorkVonWaterfall skrev:
det er nu ikke helt rigtig Morten ;-)

har selv på min gamle 206 HDI fjernet EGR ventilen og blændet slangen af til den (for ikke at få lys i motorlampen)

derved undgår man snask og sovs i indsugningen....

de finder ikke engang ud af det til syn, da man tester forurening med fuld pedal, og en EGR er kun virksom ved dellast, dvs ikke fuld hane.....


og det er korrekt at man ved at skære det rør over mellem indsugning og EGR ventilen kan montere en Bov og få den fede PIFFT i sin dieselspand.....

har faktisk en tegning som jeg lavede til et engelsk forum engang

Billede

men det kræver en kontakt, lidt ledning og en solenoideventil og lidt slanger før det spiller helt ;-)

og self en Bov.......


Ok hvad hvis reg refurmulerer svaret.
Du kan MÅSKE fjerne EGR ventilen, men det kommer helt an på hvor smart din motorstyring er.
Hvis den er meget smart så vil den gå i nødprogram, og man vil miste effekt.

Generelt gælder de at jo nyere biler jo smartere styring.

Bow på en diesel er kun lyd, og har ingen funktion.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2006, 22:31 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 maj 2004, 22:19
Indlæg: 571
Geografisk sted: Ikast, verdens navle
Andy skrev:
Ok vi kalder det en EGR ventil... :wink:

Hvis jeg nu piller vac. slangen af og blænder den af, er ventilen så ikke lukket hele tiden???


Yes sir....

Andy skrev:
Hvis ja kan jeg vel bare lade ventilen sidde og fjerne røret til manifolden, lave en ny flance og montere en BOV...

Andy



ja, det kan du sagtens, men hvorfor ikke bare skære røret over (som vist på tegningen) så har du det du skal bruge....et nyt rør koster ca 200kr, hvis du skulle have behov for det engang....

det eneste du ksl lave er et stykke fladjern med 2 huller i, det sætter du på udstødningsmanifolden istedet for EGR ventilen (så er der også bedre plads)

du kan bruge EGR ventilen som skabelon til det stykke fladjern du skal lave for at blænde hullet i manifolden af med....

_________________
pffftttt......


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jul 2006, 05:46 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jul 2006, 15:58
Indlæg: 315
Kan jeg egentlig ikke bruge EGR ventilen som BOV, funktionen i ventilen er vel den samme som en BOV

Hvis nu jeg tager ventilen og piller den af, blænder hullet i udst. flancen, flytter ventilen hen så den sidder i manifolden...

Når nu vi er igang med HDI motoren, hvad kan jeg gøre for at forøge motorkraften, kører lige nu med en boks der hæver commonrail trykket.

andy skrev:
Ok vi kalder det en EGR ventil...


Det var ikke for at være flabet..... :lol:

Mvh

Andy


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team