B23FT 400hk

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten Lunde
Medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
Geografisk sted: Vestjylland

B23FT 400hk

#1 Indlæg af Morten Lunde »

jeg har en kammerat som har erhverevet en B23FT i en 245..

det er et projekt han vil bruge et par år eller fem på, mest fordi det vil tage så lang tid at få råd til afgiften :) , men den skulle gerne ende på en 400 hk.

er der nogen der gider lave en liste med stumper og nogle eventuelle planer til hvordan man gør det uden skidtet explodere.

osse lige nogle priser og steder man kan investere i stumper..

så skulle jeg ellers bare hilse og sige mange tak..
Brugeravatar
Tobias aka. BMW_meister
Nyt Medlem
Indlæg: 33
Tilmeldt: 06 jan 2005, 19:46
Geografisk sted: Viborg, 8800

Re: B23FT 400hk

#2 Indlæg af Tobias aka. BMW_meister »

hej, kender ham der har købt den her...

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=7958

han har styr på voldsomme volvoer...
og jeg tror på den har omkring 350hk!! den er for vild!!

mvh tobias
-BMW: diesel SKAL ryge!
-Golf GTD med Blow-off sæt: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=54943
-Nu med nissan king cab.... det skal nok blive sjovt..
-Igen med King Cab Turbo Mud Bug.. http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=86165
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#3 Indlæg af Morten VJ »

Det er nemmere at sige hvad der kan bruges.
Blok, krumtap, bundkar, knast drev, vandpumpe, og bagtøj.
Resten skal enten modeficeres, eller byttes til noget stærkere.
KG, Unitec, SPM.
Er de 3 firmaer der lige ligger på læben for opgraderede motordele til Volvo.

400 hk er lige på grænsen til hvad standart komponenterne kan holde til.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: B23FT 400hk

#4 Indlæg af HenrikGM »

Morten Lunde skrev:det er et projekt han vil bruge et par år eller fem på, mest fordi det vil tage så lang tid at få råd til afgiften :) , men den skulle gerne ende på en 400 hk.

..


Er din kammerat klar over hvad 400hk er i en volvo240?

Jeg sidder jo her og tænker at hvis han allerede nu ikke kan finde de få tusinde kroner til afgiften, hvordan pokker skulle han så nogensinde kunne søsætte en 400hk motor, incl de transmissionsdele der skal til for at få det til at holde i længden?

.....lyder som om de 400hk er valgt fordi det lød godt :wink:

Men hvis han VIL have de 400HK, så er det muligt at lave den effekt på en std motor, men det er nødvendigt med en god indkøring, og glem alt om det originale styring.

Alternativet er at bygge en motor til bilen, men så længe der ikke er råd til afgiften, såe.....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

lille regnestykke:

Hvis det tager 5år at få råd til afgiften, og afgiften er på 10k, så kan manden afsætte 2k om året til det projekt.

Hvis han skal ud og bygge en motor, af feks SPM stumper, så kan der meget nemt puttes for 30k i sådan en motor, men så er kvaliteten der også.

2k om året, en motor til 30k, det er ca 15år.

Da han jo gerne vil have nogle dele det ikke går i smadder, så er en gearkasse nok et nødvendigt upgrade. Selvom han finder en billig getrag, så koster den alligevel nemt 6-8k, dvs yderligere 3-4års opsparing.

Så skal der findes noget styring,dyser,pumper etc etc etc, og der er nemt for 8k-12k i nye dele, alt afhængigt af hvad han vælger. Det var så 4-6 år mere. dertil kommer en turbo osv osv.

Hvis vi lægger sammen nu, så vil det tage manden ca. 30 år at rejse de penge, og så er bilen nok ved at være rustet op, mon ikke?

Nu stiller jeg det hele lidt på spidsen, men du kan vist godt se pointen tror jeg ;-)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
bemmer
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52

#6 Indlæg af bemmer »

HenrikGM skrev:lille regnestykke:

Hvis det tager 5år at få råd til afgiften, og afgiften er på 10k, så kan manden afsætte 2k om året til det projekt.

Hvis han skal ud og bygge en motor, af feks SPM stumper, så kan der meget nemt puttes for 30k i sådan en motor, men så er kvaliteten der også.

2k om året, en motor til 30k, det er ca 15år.

Da han jo gerne vil have nogle dele det ikke går i smadder, så er en gearkasse nok et nødvendigt upgrade. Selvom han finder en billig getrag, så koster den alligevel nemt 6-8k, dvs yderligere 3-4års opsparing.

Så skal der findes noget styring,dyser,pumper etc etc etc, og der er nemt for 8k-12k i nye dele, alt afhængigt af hvad han vælger. Det var så 4-6 år mere. dertil kommer en turbo osv osv.

Hvis vi lægger sammen nu, så vil det tage manden ca. 30 år at rejse de penge, og så er bilen nok ved at være rustet op, mon ikke?

Nu stiller jeg det hele lidt på spidsen, men du kan vist godt se pointen tror jeg ;-)


Lidt gisninger kan det nok blive til, men lidt facts vedr. varmebehandling af en alu top kniber det med.

Det med den varmebehandling er det noget, du bare har hørt noget om eller ønsker du bare ikke dele den viden med os andre?

Bemmer
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#7 Indlæg af HenrikGM »

bemmer skrev:[Lidt gisninger kan det nok blive til, men lidt facts vedr. varmebehandling af en alu top kniber det med.

Det med den varmebehandling er det noget, du bare har hørt noget om eller ønsker du bare ikke dele den viden med os andre?

Bemmer


Bemmer, varmebehandling af aluminium har absolut intet som helst med denne tråd at gøre.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
bemmer
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52

#8 Indlæg af bemmer »

HenrikGM skrev:
bemmer skrev:[Lidt gisninger kan det nok blive til, men lidt facts vedr. varmebehandling af en alu top kniber det med.

Det med den varmebehandling er det noget, du bare har hørt noget om eller ønsker du bare ikke dele den viden med os andre?

Bemmer


Bemmer, varmebehandling af aluminium har absolut intet som helst med denne tråd at gøre.


Har gisninger om en fremmed mand økonomi det?
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#9 Indlæg af HenrikGM »

bemmer skrev:[Bemmer, varmebehandling af aluminium har absolut intet som helst med denne tråd at gøre.


Har gisninger om en fremmed mand økonomi det?[/quote]

Er denne bemærkning ikke et glimrende udtryk for det beløb man kan forvente der afsættes til projektet:

Citat:
det er et projekt han vil bruge et par år eller fem på, mest fordi det vil tage så lang tid at få råd til afgiften
Citat slut.

Det vil altså tage op til 5år inden der er råd til at betale afgiften. Det ligner ikke en gisning for mig, men derimod konkrete facts.
Om 5 år har han de 10k der skal til for at betale afgift på sådan en bil. Det er ihvertfald det han skriver.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
242TI
Medlem
Indlæg: 152
Tilmeldt: 09 jun 2004, 12:52
Geografisk sted: midt. jyl.
Kontakt:

#10 Indlæg af 242TI »

øøhhh .. ja hej..

? hvorfor varmebehandling af aluminium :shock:

:roll: øøhh.. :idea: :arrow: Det alu skal sku nok blive varmebehandlet :twisted: når 1,6 bar´s ladeluft og en møj-fed 98+ benz tåge tændes op :!: - det giver sku en helt pæn Grill-temp :twisted: :arrow: TAG DEN WEBER...

:roll: -svensk alu er topklasse :lol: , men det ka "tø op"...

mvh. skou
242TI
Extrem moment er næsten lige så godt som sex..
Drifting er god håndtering af hendes røv..., og giver ofte en velfortjent hylen...- brug begge hænder, hvis hun bliver for vild...- eller hold igen med sømmet..
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbr ... erID=75382
Besvar