Returløb fra extra-dyse nødvendigt?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

Returløb fra extra-dyse nødvendigt?

#1 Indlæg af Saab-Daniel »

Hej alle.
Mens jeg forbereder mig på en komplet installation af MS (kræver en del ombygning) på min saab 900 turbo 8v med k-jet, har jeg overvejet at tilslutte en ekstra dyse for at give lidt ekstra benzin. MS styrer pt. tændingen, og er som sådan installeret i bilen. Det jeg har brug for at vide er, om en almindelig elektronisk dyse (i det her tilfælde fra en saab 9000) har brug for et returløb?
Mine overvejelser går på, om jeg kan bruge den dyse-holder jeg har, der kan holde 1 enkelt dyse, således jeg ikke har brug for et fuel-rail, kan bruges til opgaven. Jeg er ikke interesseret i at skulle trække en retur.
Ligeledes, vil en almindelig dyse kunne holde til trykket fra k-jet-anlægget, der sidder på bilen nu?
Planen var at bruge den u-målte linie der giver koldstarts-dysen benzin, da det således ikke ville påvirke den målte benzin der leveres til de 4 almindelige mekaniske dyser.
Er min idé helt hen i vejret, eller skal jeg forsøge mig med en kold-startsdyse og således lade MS styre den i stedet for? Den arbejder ikke med returløb alligevel, og må således formodes at kunne håndtere konstant tryk...!
Nogen der har overvejelser omkring mit lille projekt? Og jo, jeg burde måske bare hoppe på og få MS til at kontrollere hele dynen, men dette kræver en anelse mere arbejde end jeg har tid til, samt mulighed for, at begive mig ud i lige nu... Det må sommerferien kunne gøre noget ved :)
Tak for svar,
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Der er ingen dyser der pr deffinitonn skal have et returløb.
Det er bare en enkel måde at styre trykket på, og undgå damplommer.
Start dysen er ikke konstrueret til at blive pulseret, så den kræver nok en konstant spænding for at holde i længere tid.
9000 dysen kan med rimelig sikkerhed tåle trykket, men der kan være problemer med ændret sprøjte billede, og langsommere åbne-lukketid.

Jeg personligt vil anbefale at bruge de timer der går til at mokke et nødløsnings system sammen. Til at lave de sidste forberedelser for montering af et komplet MS.
Hvis alle dele er tilstede, og ledningsnet er trukket, så bør det tage maks 2 timer, fra stop med K-jet til start med MS.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#3 Indlæg af Saab-Daniel »

Nja, du kan meget vel have ret...
Det der holder mig tilbage er ikke så meget ledningsnet, men mangler samtlige sensorer (ingen på bilen kan bruges), der skal skæres af manifold for at få dysserne langt nok ned, laves fuel-rail samt montering og finde de forskellige sensorer der skal bruges...
Så 2 timer er nok i underkanten :)
Derudover har jeg ikke facilitter til at lave ovenstående hvor jeg bor, skal ned i de gamles garage (100km herfra) for at få tingene lavet.
Derimod kunne det være sjovt at få lidt erfaring med systemet som tilskud...
Hmm, nu ser vi hvad jeg finder på.
Super at dysen kan klare at køre uden retur, her vil k-jet anlægget jo sådan set sørge for at der er tryk på dysen...
Hvordan det vil virke, tja, det vides jo så ikke, som du siger...
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#4 Indlæg af grydesvamp »

hvis du ikke rigtig har tid eller kan overskue det så find dyser manifold og hvad der ellers kræves for tilpasning og send hele dynen til jb coolers.. han er billig..
Fri bane fuld hane! :-)
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#5 Indlæg af Saab-Daniel »

Jep, det er rigtigt... Tror måske også det bliver Jesper der skal lave fuel-rail. Manifolden har jeg en ekstra af, og har en kammerat der allerede har boret en anden op, så den kan jeg vist bytte mig til. Hmm, det virker som om der bliver færre og færre undskyldninger for ikke at komme igang... Så er der sensorer og ledningsnet tilbage at bekymre sig om...
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
kaktus
Nyt Medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 02 mar 2006, 08:33
Geografisk sted: Svendborg
Kontakt:

#6 Indlæg af kaktus »

Det kan godt være det er mig der er tosset, men vil det ikke være tilstrækkeligt at udskifte de nuværende dyser med nogle større?
Det bør vel kunne give den fornødne mængde og er nemt at styre med MS...
uno
Senior Medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23 aug 2005, 20:25
Geografisk sted: sydjylland

#7 Indlæg af uno »

Hej kaktus.. der er jo lige et problem..-der er jo ingen motorstyring på de originale dyser når saabèn kører med mekanisk sprøjt..

Det er indtil videre kun tænding på ms (som jeg har fanget den)


Går igang med manifold på mitsuen :twisted: så skal der snart tryk på
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#8 Indlæg af Saab-Daniel »

Præcis uno, der er ingen elektronisk styring af dyserne nu...
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Besvar