Turbo valg.. (bmw)
Redaktør: Moderatorer
-
Martin!
- Mester Medlem
- Indlæg: 590
- Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
- Geografisk sted: Fyn
Turbo valg.. (bmw)
Mangler lidt hjælp her, er der nogen der kan sige hvor lade trykket vil værer på en 2,5 12v bmw motor..
Turbo 1: Den første er en gt2860rs
Turbo 2: Nr to er en gt3582r
Turbo 3: Hvad for en vil i anbefale, vil gerne ha trykket fra 3-5500 omdr ca..
Nr 1 turbo har jeg til og ligge hjemme nu, men er blevet bange for af udstødnings huset er for lillet på den så den kun kommer til og trække fra 2-3500 omdr ca..
Vil gerne hører fra andre der kører med sådan en gt2860rs, om hvad i mener om den..
Her er lidt data om de to første turboèr.. http://www.turbodk.dk/web/web95.asp
Turbo 1: Den første er en gt2860rs
Turbo 2: Nr to er en gt3582r
Turbo 3: Hvad for en vil i anbefale, vil gerne ha trykket fra 3-5500 omdr ca..
Nr 1 turbo har jeg til og ligge hjemme nu, men er blevet bange for af udstødnings huset er for lillet på den så den kun kommer til og trække fra 2-3500 omdr ca..
Vil gerne hører fra andre der kører med sådan en gt2860rs, om hvad i mener om den..
Her er lidt data om de to første turboèr.. http://www.turbodk.dk/web/web95.asp
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Du kan få en pejling af hvordan din motor ligger i forhold til en turbo hvis du sammenligner din motors luftmængde og turbo diagrammerne. Hvis du går ind under regnemaskiner og indtaster motorstørrelse, ladetryk og omdrejninger og herefter aflæser lbs/min - så har du en pejling på din luftmængde (læs en pejling). Nu kan du gå i flow mappet for de 2 turboer og se hvordan det ligger i forhold til ladetryk og luftmængde.
Hvis du ikke har flow diagrammerne så søg på nettet for garretts produktbrochure - der er de. Det er en pdf. fil.
Hvis du ikke har flow diagrammerne så søg på nettet for garretts produktbrochure - der er de. Det er en pdf. fil.
-
Martin!
- Mester Medlem
- Indlæg: 590
- Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
- Geografisk sted: Fyn
JakobM skrev:Du kan få en pejling af hvordan din motor ligger i forhold til en turbo hvis du sammenligner din motors luftmængde og turbo diagrammerne. Hvis du går ind under regnemaskiner og indtaster motorstørrelse, ladetryk og omdrejninger og herefter aflæser lbs/min - så har du en pejling på din luftmængde (læs en pejling). Nu kan du gå i flow mappet for de 2 turboer og se hvordan det ligger i forhold til ladetryk og luftmængde.
Hvis du ikke har flow diagrammerne så søg på nettet for garretts produktbrochure - der er de. Det er en pdf. fil.
Ok takker, det vil jeg lige prøve.. Nu kan jeg se du selv kører med sådan en gt2860rs.. Hvad mener du om den..?
-
Martin!
- Mester Medlem
- Indlæg: 590
- Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
- Geografisk sted: Fyn
-
Martin!
- Mester Medlem
- Indlæg: 590
- Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
- Geografisk sted: Fyn
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Flow diagrammerne kan downloades her (2.1 MB): http://www.powerpage.dk/tuning_turbo_1t ... _turbo.pdf
Læsning af pressure ratio i venstre side af compressor maps:
Uden tryktap på suge- og tryksiden af turboen (aldrig helt tilfældet) så svarer 1 bars ladetryk til 2 på y-aksen. Dvs. +1 i forhold til ladetrykket i bar.
Læsning af pressure ratio i venstre side af compressor maps:
Uden tryktap på suge- og tryksiden af turboen (aldrig helt tilfældet) så svarer 1 bars ladetryk til 2 på y-aksen. Dvs. +1 i forhold til ladetrykket i bar.
-
Martin!
- Mester Medlem
- Indlæg: 590
- Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
- Geografisk sted: Fyn
JakobM skrev:Flow diagrammerne kan downloades her (2.1 MB): http://www.powerpage.dk/tuning_turbo_1t ... _turbo.pdf
Læsning af pressure ratio i venstre side af compressor maps:
Uden tryktap på suge- og tryksiden af turboen (aldrig helt tilfældet) så svarer 1 bars ladetryk til 2 på y-aksen. Dvs. +1 i forhold til ladetrykket i bar.
Ok takker, så må jeg se hvad jeg kommer frem til..
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Det er faktisk lidt spændende at grave i de diagrammer (er absolut ikke ekspert på området).
Jeg tastede lidt ind for din motor.
Ved max 6000 omdr. 2.5L VE 80% og med eksemplet om 2 psi og 0,5 psi tryktab på hhv. tryk og sugesiden giver det følgende (blot en pejling):
0.7 bar = 1,9 / 25 lbs/min
1.0 bar = 2,2 / 30 lbs/min
1.2 bar = 2,4 / 33 lbs/min
1.5 bar = 2,7 / 37 lbs/min
Og umiddelbart syntes GT3582R (side 24) for stor - ligger for langt til venstre.
GT2860RS (side 20) ligger godt indtil du kommer op over1,2 bar (Mangler map på 2871RS - kunne være spændende at se)
Hvorimod GT3571 syntes at ligge bedre til din motor hele vejen op.
Men tag det som sagt blot som den hjælp det evt. kan være - jeg har som sagt ingen videre erfaring med at læse maps og en ting er at læse diagrammerne en anden ting er hvordan det funger IRL.
Jeg tastede lidt ind for din motor.
Ved max 6000 omdr. 2.5L VE 80% og med eksemplet om 2 psi og 0,5 psi tryktab på hhv. tryk og sugesiden giver det følgende (blot en pejling):
0.7 bar = 1,9 / 25 lbs/min
1.0 bar = 2,2 / 30 lbs/min
1.2 bar = 2,4 / 33 lbs/min
1.5 bar = 2,7 / 37 lbs/min
Og umiddelbart syntes GT3582R (side 24) for stor - ligger for langt til venstre.
GT2860RS (side 20) ligger godt indtil du kommer op over1,2 bar (Mangler map på 2871RS - kunne være spændende at se)
Hvorimod GT3571 syntes at ligge bedre til din motor hele vejen op.
Men tag det som sagt blot som den hjælp det evt. kan være - jeg har som sagt ingen videre erfaring med at læse maps og en ting er at læse diagrammerne en anden ting er hvordan det funger IRL.