Afbalancering

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
TWX

Afbalancering

#1 Indlæg af TWX »

Hvem ved noget om dette? Jeg tænker på gælder det bare om at få plejlstænger og stempler til at veje nøjagtigt ligemeget eller gælder det også krumtappen og hvordan gøres det? Hvem kan gøre det, og er det pengene værd? Har ingen ide om hvad sådan noget koster....
Brugeravatar
Shelby 500
Senior Medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18 feb 2004, 09:45
Geografisk sted: kbh

#2 Indlæg af Shelby 500 »

krumptap og svinghjul afbalanceres sammen...det kan de fleste cylinderservice - plejlstænger(p) - er lidt mere tricky der kan/skal afbalance på to måder...statisk (ens vægt) og dynamisk (roterende/kræftvektor), hvor de begge helst skal udføres...(teoretisk) de fleste nøjes med statisk, og forskellen er vel kun ultra race/road motor

:wink:
RS-
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#3 Indlæg af mh »

Shelby 500 skrev:krumptap og svinghjul afbalanceres sammen...


det har jeg aldrigt forstået hvorfor de skulle gøre og tit sammen med trykfod og andet også men hvis jeg nu uvidende af motorens historie skal skifte svinghjuls pakdåsen og ikke sætter svinghjulet på samme måde som da jeg tog det af eller jeg skulle skifte en kobling så vil motoren jo gå i TOTAL ubalance så hvad er grunden til at man skal have så mange fejl muligheder med ind nogen der ved dette??
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#4 Indlæg af grydesvamp »

den er jeg lige med på.. hvis man nu får krumtap og svinghjul balanceret hver for sig burde chancen for fejl jo være lav (fejl 40!)
Fri bane fuld hane! :-)
heino ascona b
Medlem
Indlæg: 120
Tilmeldt: 11 maj 2004, 18:06
Geografisk sted: østfyn

#5 Indlæg af heino ascona b »

jeg ved at på opel kan svinghjulet kun sidde på en måde så der er der jo ingen mulighed for fejl
heino ascona b
Medlem
Indlæg: 120
Tilmeldt: 11 maj 2004, 18:06
Geografisk sted: østfyn

#6 Indlæg af heino ascona b »

jegt har til gengæl hørt om flere der har fået afbalanseret remhjulet der sidder på krumptapen
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#7 Indlæg af grydesvamp »

ja man an jo blive ved og ved.. men lada'en bliver ikke afbalanceret denne gang men måske næste vinter sammen med optimering af topstykke og anden toppakning..
Fri bane fuld hane! :-)
Brugeravatar
Shelby 500
Senior Medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18 feb 2004, 09:45
Geografisk sted: kbh

#8 Indlæg af Shelby 500 »

krumtap og svinghjul sammen fordi der kan lade sig gøre, og svinghjulet har stor masse - jeg har lært at man altid sætter et svinghjul på samme sted...altid (hentede en spand kørnerprikker til det samme - dengang)
Men det er jo et spørgsmål om detaljer - hver for sig er osse ok, hvis der ikke er krav om 9500 0/m omgang efter omgang...
Men total ubalance kommer en motor ikke i, hvis det ikke sidder på samme måde igen - man vil under alle omstændigheder flytte massemidtpunkt tættere på center hvis det hele er i balance..
RS-
TWX

#9 Indlæg af TWX »

Er det noget de giver noget hk og nm mæssigt? Og hvor meget koster det typisk? Er det i det hele taget noget der kan svare sig at gøre ved en motor der skal tage maks. 7500 rpm?
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#10 Indlæg af Mads B (dk) »

TWX skrev:Er det noget de giver noget hk og nm mæssigt? Og hvor meget koster det typisk? Er det i det hele taget noget der kan svare sig at gøre ved en motor der skal tage maks. 7500 rpm?



der er ingen hk/nm at hente..... men det forbedre holdbarheden
Billede
Besvar