Progressiv benzintryksregulator

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

Progressiv benzintryksregulator

#1 Indlæg af Cos4x4 »

Er alle turbo biler født med sådan en?

Jeg tror min er. Ellers har jeg misforstået noget....

En alm. regulator sørger for lavere benzintryk når den får vaccum, og maks. benzintryk når den ikke får vaccum. Eksempelvis 3 BAR som der står på siden af mange af dem.

En progressiv laver mere og mere benzintryk i takt med at ladetrykket stiger. Eller tager jeg helt fejl? Det er det min gør, og det er en standard Uno turbo regulator.

Tomgang: 2,7 bar
Uden slange: 3,1 bar
0,5 bar ladetryk: 3,8 bar
1,0 bar ladetryk: 4,2 bar
1,5 bar: 4,6 bar
1,7 bar: 5 bar

Pumpen er fra en Audi 200 Turbo.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Den ser nu meget linær ud for mig.
Da den stiger linært med turbo trykket.
De 0,2 bars forskel kan skyldes at fjeder og membran er slidt.
Jeg har ikke hørt om progressive regulatore som standart montering.
Hvorfor skulde bilfábrikanterne gøre det, da de kan justere benzinmængden meget nemmere.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#3 Indlæg af HenrikGM »

Tag et stykke ternet papir.

Sæt manifoldtryk ud af x-aksen
Sæt bensintryk ud af Y-aksen.

Plot alle værdier ind i koordinatsystemet.

Forbind med liniestykker.

Så vil du se noget interessant :-)

Især at din trykregulator opfører sig noget pudsigt, hvis vi antager dine målinger er korrekte.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

#4 Indlæg af Cos4x4 »

HenrikGM skrev:Tag et stykke ternet papir.

Sæt manifoldtryk ud af x-aksen
Sæt bensintryk ud af Y-aksen.

Plot alle værdier ind i koordinatsystemet.

Forbind med liniestykker.

Så vil du se noget interessant :-)

Især at din trykregulator opfører sig noget pudsigt, hvis vi antager dine målinger er korrekte.


Mine målnger er skam korrekte.

Hvad er så forskellen på den originale og en progressiv?
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

#5 Indlæg af Cos4x4 »

Morten VJ skrev:Den ser nu meget linær ud for mig.
Da den stiger linært med turbo trykket.
De 0,2 bars forskel kan skyldes at fjeder og membran er slidt.
Jeg har ikke hørt om progressive regulatore som standart montering.
Hvorfor skulde bilfábrikanterne gøre det, da de kan justere benzinmængden meget nemmere.

MVH

Morten


Hvordan ville tallene så typisk se ud med en progressiv?
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

Jimmy Elkjær skrev:
Morten VJ skrev:Den ser nu meget linær ud for mig.
Da den stiger linært med turbo trykket.
De 0,2 bars forskel kan skyldes at fjeder og membran er slidt.
Jeg har ikke hørt om progressive regulatore som standart montering.
Hvorfor skulde bilfábrikanterne gøre det, da de kan justere benzinmængden meget nemmere.

MVH

Morten


Hvordan ville tallene så typisk se ud med en progressiv?

Grund tryk ved atmosfære tryk 3 bar
Tryk ved en bars over tryk 4 bar Linær regulator, dvs trykket følger lignært trykket i manifoldet.
Progressiv ved en bars tryk 4,5 bar, hvis den har faktor 1-1,5
DVS for hver 0,1 bar man ændrer manifold trykket vil benzintrykket ændres med 0,15 bar.
<og derfor indikerer dine tal at der er noget galt med regulatoren, Hvis de er rigtige.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#7 Indlæg af Morten VJ »

Jimmy Elkjær skrev:
Morten VJ skrev:Den ser nu meget linær ud for mig.
Da den stiger linært med turbo trykket.
De 0,2 bars forskel kan skyldes at fjeder og membran er slidt.
Jeg har ikke hørt om progressive regulatore som standart montering.
Hvorfor skulde bilfábrikanterne gøre det, da de kan justere benzinmængden meget nemmere.

MVH

Morten


Hvordan ville tallene så typisk se ud med en progressiv?


Linær 0,1 bar ændring i manifold trykket og 0,1 bars ændring i benzintrykket

Progressiv 0,1 bar i manifoldet, og 0,15 bar i benzintrykket

Derfor indikere dine målinger et problem hvis de er rigtige.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
bemmer
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52

#8 Indlæg af bemmer »

Jimmy Elkjær skrev:Hvordan ville tallene så typisk se ud med en progressiv?


Den vil hæve trykfaldet over brændstofventilen, som ladetrykket stiger til, hvor en alm. vil holde trykfaldet konstant.

Din ventil holder trykfaldet konstant over brændstofventilen, dine målinger svinger dog 0,2bar, hvilket kan skyldes mange ting, så som, hvis de manometere du bruger, ikke er så nøjagtige eller kan måle meget høje tryk.

Bemmer
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

#9 Indlæg af Cos4x4 »

Morten VJ skrev:
Jimmy Elkjær skrev:
Morten VJ skrev:Den ser nu meget linær ud for mig.
Da den stiger linært med turbo trykket.
De 0,2 bars forskel kan skyldes at fjeder og membran er slidt.
Jeg har ikke hørt om progressive regulatore som standart montering.
Hvorfor skulde bilfábrikanterne gøre det, da de kan justere benzinmængden meget nemmere.

MVH

Morten


Hvordan ville tallene så typisk se ud med en progressiv?


Linær 0,1 bar ændring i manifold trykket og 0,1 bars ændring i benzintrykket

Progressiv 0,1 bar i manifoldet, og 0,15 bar i benzintrykket

Derfor indikere dine målinger et problem hvis de er rigtige.

MVH

Morten


Mine målinger er stadig rigtige, ligesom jeg skrev de var for lidt over en halv time siden.
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#10 Indlæg af Havneren »

Dine målinger der ligner noget der har en usikkerhed på 0,1 bar til 0,2 bar. Tror det er det de ander prøver at sige.

Dine målinger passer ikke helt godt sammen der op af i tryk eller i tomgang kontra "slange af" for den sags skyld. Du har haft 2 ure at holde øje med, hvor præcise er de og hvor nemme er de at aflæse. Tja... Der er nok et par usikkerheder i dine målinger - Ser man bort fra det der hopperi og små afvigelser ser din regulator HELT normal ud.

Det man kalder en prograssiv regulator har IKKE samme tryk differende over dyserne over hele registeret... Det har en almindelig regulator.

Se her:
Almindelig-
-0,5bar i mannifold svarende til 2.5bar i benzin = 3bar trykforskel over dyserne
0bar i m. svarende til 3bar i b. = 3 bars trykforskel over d.
1bar i m. svarende til 4bar i b = 3 bars trykforskel over d.
osv... altid 3 bars trykforskel.

Eks. på prograssiv:
-0,5bar i m. svarende til 2,25bar i b = 2,75bars trykforskel over d.
0bar i m. svarende til 3bar i b = 3bars trykforskel over d.
1bar i m. svarende til 4.5bar i b = 3.5bars trykforskel over d.

v/h Christian
Besvar