EGT sonde placering

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Wankel
Mester Medlem
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 27 mar 2005, 23:33
Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Kontakt:

EGT sonde placering

#1 Indlæg af Wankel »

Hey
Jeg har søgt snart over alt og kan ikke finde et konkret svar på mit spørgsmål.

"Hvor langt nede på manifolden skal jeg placere sonden til min EGT-måler ???"

Jeg er blevet fortalt at den skal sidde 1" - 6" eller 12" fra flangen.
Det der bekymrer mig lidt er om den vil vise markant forskel hvis den monteres for langt væk, altså om gassen bliver kølet for meget ned til at få en præcis aflæsning.

Den skal monteres i min 13B Wankel racemotor som skal ligge på omkring 855 grader Celsius ved den rette blanding.

"Hvor er din monteret og hvorfor ???"
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

Lidt afhængigt af manifold, så så tæt på porten som muligt.

Glem alt om de målinger du har hørt, hvis du ikke ved _præcist_ hvor de har målt.

Saabs turbomotorer kan i ekstreme biler nå så højt som 935grader, og det er målt lige uden for topstykket.

Dine 850grader er nok ikke helt ved siden af, men sammenlign kun med noget som du kan forholde dig til!
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#3 Indlæg af Saab-Daniel »

De kan endda komme højere op! http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=63058
Daniel
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Brugeravatar
Wankel
Mester Medlem
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 27 mar 2005, 23:33
Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Kontakt:

#4 Indlæg af Wankel »

Ok takker gutter.
Fandt svar på mit spørgsmål på et andet forum. Sjovt hvordan der altid er folk der vil vide det samme som jeg på samme tidspunkter :D

http://www.nopistons.com/forums/index.p ... opic=57847
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

Saab-Daniel skrev:De kan endda komme højere op! http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=63058
Daniel


Jo.....men det er det samme skrammel; Det fremgår ikke af tråden hvor han har målt +1000 grader henne. Før turboen er et vidt begreb.

Der er pokker til forskel på at måle 920grader i porten, eller gøre det samme lige før turboen!. Med de temperaturer han er på, så er han for alvor på tynd tynd is, så mit bud er at det er målt lige hvor de 4 rør samles og går i turboen, det vil være der en højeste måling kan findes(det er ikke der peak temp. er højest!)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar