Er mine dyser for små??

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
AIT

Er mine dyser for små??

#1 Indlæg af AIT »

Hej

Jeg opelos motor som yder 123hk. Jeg har så de gule LE-Jet dyser på 170cm3 (0280 150 205) og bruger jeg regnemaskinen her på siden siger den at max ydelse er 123 på disse dyser...Det er ved 90% og mere skal man vel ikke forvente??
Så er mine dyser for små??

Jeg bruger en 2.5 bars regulator men ville det hjælpe at øge benzintrykket?? Evt. ved et tryk på benzinregulatoren??

Forresten har jeg et andet spg. mht. spjældhuse... Når styringen skyder alle 4 dyser af samtidigt ligge bezinen bare og "venter" i topstykket indtil knasten åbner???
AIT

#2 Indlæg af AIT »

Jeg "opper" den lige
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Er mine dyser for små??

#3 Indlæg af HenrikGM »

AIT skrev:Forresten har jeg et andet spg. mht. spjældhuse... Når styringen skyder alle 4 dyser af samtidigt ligge bezinen bare og "venter" i topstykket indtil knasten åbner???


Har du en motor hvor luften går i stå, blot fordi ventilen er lukket??

Prøv at fundere lidt over hvad der egentligt sker, når en klump luft fræser ned imod ventilen, og den så lukker, plus dysen skyder måske 2,5mS.

Det er jo ikke sådan at bensinen blot pladrer lidt tilfældigt ud af et 1/2" rør.....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Gæst

Re: Er mine dyser for små??

#4 Indlæg af Gæst »

HenrikGM skrev:
AIT skrev:Forresten har jeg et andet spg. mht. spjældhuse... Når styringen skyder alle 4 dyser af samtidigt ligge bezinen bare og "venter" i topstykket indtil knasten åbner???


Har du en motor hvor luften går i stå, blot fordi ventilen er lukket??

Prøv at fundere lidt over hvad der egentligt sker, når en klump luft fræser ned imod ventilen, og den så lukker, plus dysen skyder måske 2,5mS.

Det er jo ikke sådan at bensinen blot pladrer lidt tilfældigt ud af et 1/2" rør.....

Tak for svaret
Men vi er da enig om alle 4 dyser skyder selv om det er spjældhuse? Benzin må vel så bare blive liggende. Det virker måske som et dumt spg. for dig men jeg kan ikke lige fange den, så jeg håbede på er svar.
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#5 Indlæg af lqs »

mange std. biler med enkeltspjælde (spjældhuse) skyder kun en dyse af ad gangen... og kun på en åben ventil....det kræver at dyserne skal være store! nogen biler skifter over til at køre dyserne i grupper ved større belastning. MVH. søren
AIT

#6 Indlæg af AIT »

Okay jeg troede faktisk de alle skød... MEn det mener jeg da ikke MS kan?? Men så dem der køre med spjældhuse og MS bruger "Batch" altså 2 af gangen??
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#7 Indlæg af HenrikGM »

AIT skrev:Okay jeg troede faktisk de alle skød... MEn det mener jeg da ikke MS kan?? Men så dem der køre med spjældhuse og MS bruger "Batch" altså 2 af gangen??


Ja, MS bruger batch firing. Mange gamle opeler, og volvoer for den sags skyld kører alle dyser på en gang.

Sekventiel sprøjt er noget der er opfundet for emissionens skyld, og kun for at leve op til et lavt krav til HC værdien i tomgang og forceret tomgang. Skal dette udnyttes, så får man også en sprøjtvinkel at tage hensyn til, hvilket ikke just forenkler justeringen.

Så snart motoren er lidt oppe i omdrejninger, så har det intet at sige i praksis(på normale motorer ihvertfald!)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

Iøvrigt; MS med batch firing, og 2skud/cyklus vil ofte virke rigtigt godt på en R4 maskine. Fin tomgang, og værdier lave nok til at syne en årg.2002 bil.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
KKH
Junior Medlem
Indlæg: 75
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nordjylland

#9 Indlæg af KKH »

lqs skrev:mange std. biler med enkeltspjælde (spjældhuse) skyder kun en dyse af ad gangen... og kun på en åben ventil....det kræver at dyserne skal være store! nogen biler skifter over til at køre dyserne i grupper ved større belastning. MVH. søren


Det er vel kun ved lave omdrejninger at dysserne kun skal skyde på åben ventil, og så skal dysserne vel ikke være større end ved batch firing!
Hvad skulle fordelen være ved at køre dyserne i grupper ved større belastning?
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#10 Indlæg af lqs »

hvis man vælger kun at skyde mod en åben ventil ,er der ikke meget tid til rådighed. derfor skal dyserne så være store i forhold til normalt. der vil altid stå nogen pulser og fare frem og tilbage i luftkasse/manifold.... hvis dyserne ikke er faset, efter de enkelte cylindres indsugningtakt, er der en i hvert fald teoretisk mulighed for, at de ikke (cylindrene) ikke kører med samme blanding ved alle omdrejningstal! for ren ydelse (top) har det ikke meget at sige om dyserne skydes af i grupper... placeringen af samme har langt mere at sige. se på nogen af de helt ny motorer. bla. TOYOTAs de skifter over til at bruge dyser langt ude i indsugningsrør ved høj ydelse. lav belastning kører de på dyse tæt ved ventil eller sågar direkte indsprøjtet!! MVH. søren
Besvar