Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 15:20

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Hej

Jeg opelos motor som yder 123hk. Jeg har så de gule LE-Jet dyser på 170cm3 (0280 150 205) og bruger jeg regnemaskinen her på siden siger den at max ydelse er 123 på disse dyser...Det er ved 90% og mere skal man vel ikke forvente??
Så er mine dyser for små??

Jeg bruger en 2.5 bars regulator men ville det hjælpe at øge benzintrykket?? Evt. ved et tryk på benzinregulatoren??

Forresten har jeg et andet spg. mht. spjældhuse... Når styringen skyder alle 4 dyser af samtidigt ligge bezinen bare og "venter" i topstykket indtil knasten åbner???

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Jeg "opper" den lige

Moderator

AIT skrev:
Forresten har jeg et andet spg. mht. spjældhuse... Når styringen skyder alle 4 dyser af samtidigt ligge bezinen bare og "venter" i topstykket indtil knasten åbner???

Har du en motor hvor luften går i stå, blot fordi ventilen er lukket??

Prøv at fundere lidt over hvad der egentligt sker, når en klump luft fræser ned imod ventilen, og den så lukker, plus dysen skyder måske 2,5mS.

Det er jo ikke sådan at bensinen blot pladrer lidt tilfældigt ud af et 1/2" rør.....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

HenrikGM skrev:
AIT skrev:

Har du en motor hvor luften går i stå, blot fordi ventilen er lukket??

Prøv at fundere lidt over hvad der egentligt sker, når en klump luft fræser ned imod ventilen, og den så lukker, plus dysen skyder måske 2,5mS.

Det er jo ikke sådan at bensinen blot pladrer lidt tilfældigt ud af et 1/2" rør.....

Tak for svaret
Men vi er da enig om alle 4 dyser skyder selv om det er spjældhuse? Benzin må vel så bare blive liggende. Det virker måske som et dumt spg. for dig men jeg kan ikke lige fange den, så jeg håbede på er svar.

Titel:
Mester Medlem

mange std. biler med enkeltspjælde (spjældhuse) skyder kun en dyse af ad gangen... og kun på en åben ventil....det kræver at dyserne skal være store! nogen biler skifter over til at køre dyserne i grupper ved større belastning. MVH. søren

Titel:
Okay jeg troede faktisk de alle skød... MEn det mener jeg da ikke MS kan?? Men så dem der køre med spjældhuse og MS bruger "Batch" altså 2 af gangen??

Titel:
Moderator

AIT skrev:
Okay jeg troede faktisk de alle skød... MEn det mener jeg da ikke MS kan?? Men så dem der køre med spjældhuse og MS bruger "Batch" altså 2 af gangen??

Ja, MS bruger batch firing. Mange gamle opeler, og volvoer for den sags skyld kører alle dyser på en gang.

Sekventiel sprøjt er noget der er opfundet for emissionens skyld, og kun for at leve op til et lavt krav til HC værdien i tomgang og forceret tomgang. Skal dette udnyttes, så får man også en sprøjtvinkel at tage hensyn til, hvilket ikke just forenkler justeringen.

Så snart motoren er lidt oppe i omdrejninger, så har det intet at sige i praksis(på normale motorer ihvertfald!)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Moderator

Iøvrigt; MS med batch firing, og 2skud/cyklus vil ofte virke rigtigt godt på en R4 maskine. Fin tomgang, og værdier lave nok til at syne en årg.2002 bil.

Citat slut.

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Nordjylland
lqs skrev:
mange std. biler med enkeltspjælde (spjældhuse) skyder kun en dyse af ad gangen... og kun på en åben ventil....det kræver at dyserne skal være store! nogen biler skifter over til at køre dyserne i grupper ved større belastning. MVH. søren

Det er vel kun ved lave omdrejninger at dysserne kun skal skyde på åben ventil, og så skal dysserne vel ikke være større end ved batch firing!
Hvad skulle fordelen være ved at køre dyserne i grupper ved større belastning?

Titel:
Mester Medlem

hvis man vælger kun at skyde mod en åben ventil ,er der ikke meget tid til rådighed. derfor skal dyserne så være store i forhold til normalt. der vil altid stå nogen pulser og fare frem og tilbage i luftkasse/manifold.... hvis dyserne ikke er faset, efter de enkelte cylindres indsugningtakt, er der en i hvert fald teoretisk mulighed for, at de ikke (cylindrene) ikke kører med samme blanding ved alle omdrejningstal! for ren ydelse (top) har det ikke meget at sige om dyserne skydes af i grupper... placeringen af samme har langt mere at sige. se på nogen af de helt ny motorer. bla. TOYOTAs de skifter over til at bruge dyser langt ude i indsugningsrør ved høj ydelse. lav belastning kører de på dyse tæt ved ventil eller sågar direkte indsprøjtet!! MVH. søren

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time