Hvor meget varme udvikler en kompressor i forhold til turbo, er det blot sammenpresningen af luften der skaber varmen?? - eller varmer turbo'er luften meget mere end kompressore...
VH SpørgeJørgen, nu logget ind i sit eget navn istedet for lillebrors.
kompressor og varmeudvikling
Redaktør: Moderatorer
-
mikkel
- Nyt Medlem
- Indlæg: 35
- Tilmeldt: 20 sep 2005, 10:53
- Geografisk sted: Ringkøbing Vestjylland.
- Kontakt:
kompressor og varmeudvikling
tlf 22669595
mikkelamby@hotmail.com
mikkelamby@hotmail.com
- grydesvamp
- Mester Medlem
- Indlæg: 2537
- Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
- Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
klyfax skrev:Luften fra en kompressor bliver kun varmet op af sammentrykning og af dit varme motorrum. Turbo luft får varme fra udstødning, sammentrykning og af motorrummet.
Hmrh......Er det noget du vil uddybe lidt nærmere?
Hvor meget varme kan en turbolader mon flytte fra turbinen til kompressoren, set iforhold til kompressionsvarmen?
Hvad tror i forholdet er? Der må jo være gjort nogle tanker om det forhold, når i nævner at der er varmebidrag fra to ting på kompressoren og tre ting på turboen.
Er det feks 50% fra kompression, 30% fra turbinen og 20% fra motorrummet vi snakker om eller hvad mener i?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
klyfax skrev:Det ved jeg ikke lige, men det er der mest fra kompression, 10-20% vel fra turbinen og tja... 2-5 måske 10% fra motorrummet.
Mon ikke +90% stammer fra kompressionen....
Jeg vil nok gå så vidt som til at påstå at den del der kommer som varmetransport imellem turbine og kompressor er så lille så man sagtens kan tillade sig at se helt bort fra den.
Man kan hurtigt tæske en anslået kompressionsvarme sammen, og hvis der skal tillægges 10% til motorrumsvarme, og 20% fra turbinen, så bliver det temmeligt voldsomme tal. Derfor vil jeg tillade mig at påstå at begge i praksis er så små at det er mere interessant om kompressorens virkningsgrad er 76% eller 77%, hvilket jeg synes stiller det hele lidt i perspektiv.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!