klyfax skrev:
Det ved jeg ikke lige, men det er der mest fra kompression, 10-20% vel fra turbinen og tja... 2-5 måske 10% fra motorrummet.
Mon ikke +90% stammer fra kompressionen....
Jeg vil nok gå så vidt som til at påstå at den del der kommer som varmetransport imellem turbine og kompressor er så lille så man sagtens kan tillade sig at se helt bort fra den.
Man kan hurtigt tæske en anslået kompressionsvarme sammen, og hvis der skal tillægges 10% til motorrumsvarme, og 20% fra turbinen, så bliver det temmeligt voldsomme tal. Derfor vil jeg tillade mig at påstå at begge i praksis er så små at det er mere interessant om kompressorens virkningsgrad er 76% eller 77%, hvilket jeg synes stiller det hele lidt i perspektiv.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!