hvad gør "man" når man både har kompressor & t

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
amby
Junior Medlem
Indlæg: 80
Tilmeldt: 11 feb 2004, 10:31

hvad gør "man" når man både har kompressor & t

#1 Indlæg af amby »

Når man hører om at folk både kører med kompressor og turbo (f.eks den svenske Manta A set i Vmax & til DHB) - hvordan sætter de det så sammen.

altså, puster de gennem kompressoren når turbo får ladetryk. eller er der nogle spjælde der åbner/lukker... eller hvordan ?


Jeg kunne forestille mig at i mener det er noget skidt man skal holde sig fra, fordi det ikke giver synderligt meget.. Men alligevel kunne jeg godt tænke mig at vide det.

Venlig hilsen
Spørge Jørgen ;)
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#2 Indlæg af møffe »

det er vist bygget sådan at kompressoren puster gennem turboen.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#3 Indlæg af grydesvamp »

synes nu at have læst noget om et tryk reguleret spjæld som slog over når turboen nåede samme tryk som kompressor kunne så forstille mig noget emd en MEGET stor overtryks ventil der hjælper kompressoren af med luften når turboen gør hvad den skal... bare en ide (er der ikke lidt logik i det ?)
Fri bane fuld hane! :-)
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#4 Indlæg af klyfax »

Nogle folk gør det med "ensretter" ventiler og en form for aflastningsventil. Mener faktisk det står ganske pænt beskrevet i vmax nr 66 med manta'en.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#5 Indlæg af Morten VJ »

Eller læs hans egen side.
http://www.hilmersson-racing.com/start.asp?show=c

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#6 Indlæg af klyfax »

Hmm han har da brugt noget tid på den manta. Men stadige et fedt og flot projekt.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
skou

#7 Indlæg af skou »

VW lancerer til foråret en ny Golf GT med 1,4 liters motor med både kompresser og turbo. 170 hk og et stort moment helt fra bunden af! Efter sigende skulle den sagtens kunne holde helt op til 7-8000 omdr.

:D

forestil jer en 2.0 med den udrustning :shock:

skou
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#8 Indlæg af grydesvamp »

skou skrev:VW lancerer til foråret en ny Golf GT med 1,4 liters motor med både kompresser og turbo. 170 hk og et stort moment helt fra bunden af! Efter sigende skulle den sagtens kunne holde helt op til 7-8000 omdr.

:D

forestil jer en 2.0 med den udrustning :shock:

skou


diesel eller benz ? for opel har allerede lavet en (eller var det bi turbo?) men også en lille diesel motor med vanvittigt moment!
Fri bane fuld hane! :-)
Brugeravatar
Tiis
Medlem
Indlæg: 114
Tilmeldt: 24 dec 2003, 12:49
Geografisk sted: Hedehusene

#9 Indlæg af Tiis »

Vw's er en benziner.
Mvh. Martin

TDI Power
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#10 Indlæg af Slavteren »

og opel er 1,9 med biturbo, en stor og en lille, mener den lader 3 bar! :twisted:
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Besvar