turbo bak bakaksel på FR biler.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
thomasnb
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28 aug 2005, 13:57
Geografisk sted: TROMSØ

turbo bak bakaksel på FR biler.

#1 Indlæg af thomasnb »

Noen som har meninger eller erfaringer om dette..?
thomasnb
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28 aug 2005, 13:57
Geografisk sted: TROMSØ

#2 Indlæg af thomasnb »

mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#3 Indlæg af mh »

tja har hørt at flere af amerikanerne bruger den opsætning og tanken er jo også sjov... men jeg vil mene at virkningsgraden af turboen bliver forholdsvis lav iforhold til hvad man ville få ud af den ved at montere den tættere på motoren og så køle ladeluften.... den energi der gå tabt i det lange udstødnings system er jo RENT tab i indsugnings tryk... men ingen tvivl om at det vil give noget men jeg vil mene det er en ringe hk/penge gain

(og vil mene at det vil give nogle meget mærkelige tryk bølger frem og tilbage i udstødningen fra motor til turbo...)
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#4 Indlæg af lqs »

har tænkt en del på at bygge noget lignende selv i vinter. bare for at prøve det! overflade behandling af div. rør bliver måske det største problem... MVH. søren
thomasnb
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28 aug 2005, 13:57
Geografisk sted: TROMSØ

#5 Indlæg af thomasnb »

Har også planer om å prøve dette. Tenker på å bruke en t3 (har en 2,5 liters motor).

Det er klart at potensialet for effektøkning er lavere en ved tradisjonel plassering av turboen, men det kan være et alternativ for de som kun ønsker en moderat effektøkning (0.3-0.5 BAR overladning).

Fordelen er i hovedsak enklere montering, (og eventuelt demontering).
I tillegg trenger det ikke koste så mye heller.
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#6 Indlæg af grydesvamp »

hvordan virker det og hvad er det ? er ikke helt med...
Fri bane fuld hane! :-)
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#7 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

grydesvamp skrev:hvordan virker det og hvad er det ? er ikke helt med...


Som jeg har forstået det (Og det er slet ingen garanti for et rigtigt svar ;) )

Så går det ud på at sætte turboen helt nede ved bagakslen, af uvisse årsager :)
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

#8 Indlæg af Lars E »

Jeg ville stadig placere turboen fremme i motorrummet, de eneste større fordel ved det system er at turboen ikke varmer motorrummet op og at den sider køligere. Men det er da hvist de færeste der har en konstant rødglødende turbo på en gadebil, så det plejer da ikke være noget støre problem.

Forresten tænk på hvor meget skidt og jord der vivler rundt under en bil..... :?

Har hvist aldrig set en rally bil med turboen monteret andre steder end i motorrummet, og de for sku da noget at leve af, så de har nok helder ikke så stort et varme problem så man er nødtil at flytte den udenfor motorrummet.
Fabritius
Medlem
Indlæg: 108
Tilmeldt: 13 feb 2004, 13:57
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

#9 Indlæg af Fabritius »

En anden fordel kan måske være at det er nemmere at skjule monteringen af turboen for nysgerrige (uniformerede?) sjæle.
Greeting
Master Fabritius

Smoke tires
Not drugs
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#10 Indlæg af grydesvamp »

hvad med olietryk og retur til bundkar ?
Fri bane fuld hane! :-)
Besvar